Teddydvärgvädur + Dvärgvädur
Vad får man om man parar en teddydvärgvädur med en vanlig dvärgvädur?
Du får lejonhuvad dvärgvädur. Dock kan man inte garntera hur pälsen kommer att vara. I början kan dom se ut som dubbelmanade lejon men sen som vuxen kommer dom fälla av och få enkel man.
Är man ute efter teddy ungar är denna parning inget att rekommendera.
Nja man får inte en lejonhuvad dvärgvädur iomed att det är en godkänd ras - Man får ingenting, en blandras. Pälsmässigt blir det väl lejon, med lite man och kanske lite kjol. Man kan bara se om dom blir dubbelmanad eller enkelmanad som ungar, det är en gen, inte att de har kjol och man eller enbart man som en del tror. Det är det jag fått veta iaf :)
#2 Fast får man fram så pass bra typade lejon att dom kah ställas så kan man söka dispans på dom. (dom skulle jag tror att dom blir enkelmanade i en sån här kombination och kanske inte så bra pälsmässigt)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#3 Ja det går det också ;)
Dispansen för lejonen kommer inom snar framtid slutta gälla då kan det bli svårare att få igenom lejonhuvade om man vill stambokföra vill säga.
#5 Har dock för mig att jag läste någonstans att dispensen på lejonen inte kommer att tas bort, utan att man får söka dispens för i enskilda fall istället. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
#6 jo men dispens kan man söka på vilken ras som helst på vilken färg som helst. Men sen är det ju inte alla som går igenom.