Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 2289 ggr
Totzie
0

Tips för att få bort tovor?

Fick hem en liten teddykille igår. Han har hemska tovor som sitter precis intill skinnet så dom är jättesvåra att få bort. Har klippt bort så gott jag kan men vågar ju inte klippa för nära huden på honom.
Någon som har tips på hur jag ska få bort tovorna? Borsta hjälper inte och det gör ju dessutom ont på honom.

[Nalle-]
0

Kanske ta honom till vetten eller någon bekant och raka honom? Bara en tanke. :) Annars är det just klippa och borsta som man får försöka göra!

Totzie
0

#1 Tack för tipset. :) Ska försöka klippa och borsta så gott jag kan en gång till nu strax. Annars blir det nog att åka till veterinären och låta dom raka isåfall. Vågar inte själv.

teddybaby
0

Trimma. Men det är bara vissa trimmers som fixar teddypälsen. Testa pappas? ;P  ^^  Annars som Nadja säger, be veterinär hjälpa dig med rakningen. De har bra trimmers och det brukar inte bli så dyrt heller (i alla fall inte om det är en engångsföreteelse). :)

Lady-X
0

Har ingen teddy men en lejon med tovor ibland. Just nära huden har jag valt att trimma bort tovorna. Det är skonsammast. Ser inte klok ut efteråt, men är i alla fall tovfri nu!

[Djurlinnea]
0

Har aldrig haft så mycke problem med tovor men nära huden är hemskt att borsta/klippa! Jag ber alltid mamma göra det och jag håller i Betty ;) Har aldrig behövt raka/trimma. Hon har ioförsig inte teddypäls men hon är en dubbelmanad lejonhuvad ;)

Totzie
0

Tackar för tipsen. :) Jag har fått bort nästan alla tovor nu. Sitter några under hakan på honom som han inte vill låta mig ta bort.
Han ser rätt tuffsig och konstig ut nu men det är nog skönt att va av med tovorna. Det tog en timme bara att få loss svansen som hade tovat ihop sig med bakkroppen på honom! Trodde först inte att han hade nån svans.. 
Imorron ska jag till veterinären med honom för en ordentlig hälsokontroll.