Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 3093 ggr
Tuvullenskaniner
0

Solvikens Carpo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har äntligen lille Carpo kommit hem. Vad tycker ni, är han inte söt!

Fridaaaa
0

Åhh vilken fluffboll!!! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nalle-]
0

Vad roligt! :D Han ser verkligen urfin ut.

Ljusta
0

Jo, han ser verkligen snygg ut! Min Leandros son :)

Ljustadalens kaningård

buffas77
0

Ja, visst är han vacker!! Humla och Leandro gjorde det bra;)

Madde/solvikenskaniner

teddybaby
0

han ser blåögd ut? om ja, otroligt fin färgkombintation mellan ögon och päls. :)

Ljusta
0

#5 Svarar fast jag inte ett honom i verkligheten ;) Ja han är blåögd :)

Blå päls, blå ögon och smal bläs :) Snygging, som dessutom får helsyskon när som helst!

Ljustadalens kaningård

Horisonten
0

Vad roligt! Du kan verkligen skatta dej lycklig :)

Tuvullenskaniner
0

Tack för alla kommentarer!

# 5 Jo, precis som Helene på Ljusta säger så har han blå ögon (väldigt fin klar blå färg, förresten).

Han är jättesnäll och fin i psyket. Tyvärr har han ett "nyfikenöra", som alltså reser och sedan stannar uppe när han blir "överraskat nyfiken", alltså typ när man kommer fram till buren. Örat går bra att trycka ned och stannar sedan nere till nästa gång han blir intresserad av något. Enligt uppfödaren la han öronen vid 3 veckor, men reste sedan ett vid ca 8 veckor. Jag har nu hört att fler avkommor efter pappan har rest öronen.

Tyvärr fick jag inte information om att örat rest sig, utan fick en överraskning när han kom.

Jag är nu väldigt förvirrad över hur jag ska göra. Tanken var ju att använda honom i avel, men nu vet jag inte alls. Vad tänker ni om öron och avel???

Ljusta
0

#8 Skulle inte tveka att använda honom i avel, bara man använder en hona med bra öron på honom. Om han bara är rastypisk annars vill säga, och kan tillföra din avel något trots busörat.

Leandro har gett mest fina öron på sina ungar, det är bara två som fått busöra av hans ca 22 ungar, och det är ju inte direkt jättemånga. Det kan ju självklat hänga på honorna med. Lätta öron verkar finnas på väldigt många linjer hos Teddyvädurarna.

Ljustadalens kaningård

buffas77
0

Hans psyke tycker jag överväger det busiga örat, han har ju trots allt långa fina.

Han la öronen då han var dryga 4 veckor som jag sa till dig. Synd att det blev en miss där, sa det till den person som skulle ha honom hos síg till du kunde hämta upp honom att örat var lätt men var helt övertygad om att det skulle tippa igen eftersom han la dem nästan först i kullen. Har heller inte varit med om att en kanin som lagt öronen helt tungt ned rest dem igen. 

Håller tummarna att han lägger ned det igen:)

Säger som Helene att det kan ju även vara honorna som har lätta öron i linjerna, jag sa ju till dig att Humlas syster hade lätta öron så det kan ju va en kombination.

Mvh Madde/solvikenskaniner

candycandye
0

Han är ju fruktansvärt söt!!!

breana
0

Otroligt fin! :)

Jag har själv två teddysar som har fällt öronen hos uppfödaren sen när jag fått hem dem har de rest öronen igen. Tussilagons Lilla Puss la öronen hos Louise, men nu står ett öra rakt ut. Det ena har han lagt rätt bra nu. Så det där med öron kan vara rätt knepigt! På bilden ser man hans öronställning bra. Dock var han lös och lite väl ivrig på att springa iväg så örat är nog lite mer utåtstående än vanligt.

Har du testat att massera örat? Det har hjälp mig!

Nadja har fotat föresten :)

Tuvullenskaniner
0

Ja, Carpo är jättesöt. Sedan så har han också ett otroligt fint psyke. Jag har aldrig tidigare träffat på en kanin som är så lugn och "gosvillig"! Han är samtidigt nyfiken och ganska modig - helt underbar……OCH HANS ÖRA HAR BÖRJAT ATT LÄGGA SIG!

Jag vågar förstås inte ropa hej riktigt än, men örat har t ex idag legat tungt precis hela dagen. Jag har masserat och han har fått ha en mjuk hårsnodd runt nedre delen av örat några nätter (absolut ingenting som han har märkt av).

# 12 Lilla Puss - vilket sött "gosetroll"! Det ser faktiskt charmigt ut med örat.

Bifogar en bild på en lejonhuvad kaninunge som jag fött upp och som nu bor i Umeå. Vad jag har förstått blir alla betagna av hans charmiga uppsyn! Nu är ju detta Carpos tråd, men jag lägger ändå in en bild på lille Marsmallow.