Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 6902 ggr
lillaisa
0

Vad är en teddylöwen?

Kan någon förklara det här med teddylöwen för mig? Är de som vanliga lejonhuvade men med mer päls bara?

Behåller de pälsen hela livet eller tappar de och blir dubbelmanad/peking/endast lejon efter ett tag? Eller är de som teddyvädurar men med en lejonkanins kropp och öron?

/Isa

[Nalle-]
0

Oj, av vad jag hört är teddylöwen, eller teddylejon, en korsning mellan teddyvädur och lejonkanin. Men har faktiskt ingen koll :s

[Djurlinnea]
0

En teddylejon fäller pälsen, ja! Och det blir då antingen dubbelmanade eller enkelmanade…Säkert kan det bli något mer…Teddylejon har även hängande öron (dom flesta). Dom har ungefär samma päls som teddykaniner ett tag men fäller till något tunnare päls ;) Har själv en teddylejon som fält men hon är dubbelmanad så hon har ganska mycke päls ändå ;)

lillaisa
0

#2 Okej, tack!:D

/Isa

kaninfantasten
0

#2 o #3  Vill bara tillägga: Det finns teddylejon som ej fäller utan behåller sin teddypäls, men vanligast är vad jag förstått att de fäller av..

[Nalle-]
0

#2, Har inte teddylejonen uppstående öron? :s Eller är de samma sak som överpälsade lejonhuvade dvärgvädurar "peking"? :s Haha, förvirrad!

[Djurlinnea]
0

#4 Min har kvar lite av teddypälsen men jag tror mer på dubbelmanad ;) Jo det finns dom som inte fäller av ;)

#5 Det kan dom ha ;) Om det är en lejonhuvad kanin och en teddy då kan det bli uppåtstående men är det lejonhuvaddvv och teddy blir det hängande ;)

breana
0

Är inte teddylöwen det tyska namnet för lejonhuvad kanin? Eller är jag ute och cyklar nu? :)

[Djurlinnea]
0

Löwen är det tyska namnet för lejonhuvat ;) Men teddylejon är typ svenskt ;)

[Nalle-]
0

#6, Men om man parar lejonhuvad dvv med teddy blir det väl inte teddylejon? :s

breana
0

#9 Måste hålla med dig. Det låter ju skumt. Fast jag tycker iför sig att hela ordet "teddylejon" låter skumt, haha. Tycker inte att "teddy" och "lejon" passar i samma ord med tanke på vad orden betyder, men det är vad jag tycker. :)

[Djurlinnea]
0

#9 Jo om halva släkten är lejon och halva teddy så blir det teddylejon…Men tycker själv att det låter lite skumt att det heter så…Brukar säga det för att det går fort att säga men egentligen är det lejonhuvade dvv ;) då man endast kan kalla en teddy om det inte finns lejon någonstans i stammen ;)

lillaisa
0

#11 Men de med teddypäls och korta uppåtöron då? De kan väl inte vara lejonhuvad dvv?

/Isa

breana
0

#12 Tänker du på dvärgteddy? :)

[Djurlinnea]
0

#12 Menar du helteddy eller med lejon i sej?

lillaisa
0

#13 Det kanske jag gör! Haha är himla förvirrad just nu:)

#14 Med lejon i sig… tror jag… ;)

/Isa

[Djurlinnea]
0

#15 då har den vanlig lejonhuvad i sej ;) Men om du menar helteddy så är det dvärgteddy ;)

breana
0

#15 Dvärgeddy är ju som hermeliner med teddypäls. Finns tyvärr inte alls många i Sverige som inte fäller. Så man kan väl säga att dvärgteddyn är en teddyvädur med uppåtöron. Med annan kroppsform också :)

[Djurlinnea]
0

#17 Ja så är det nog ;P :D

[Nalle-]
0

Jag är fortfarande förvirrad Oskyldig

Så teddylejon är alltså någon blandning mellan lejon och teddy? Och kan ha både uppåt och nedåt öron? Men vad är då skillnaden mellan "peking" (överpälsad lejonhuvad dvv) och teddylejon. Ingen skillnad alls? Finns det ens något som heter teddylejon? Som breana skrev så låter det ju väldigt konstigt att slå ihop "teddy" och "lejon".

[Djurlinnea]
0

#19 Det där vet jag faktiskt inte ;o Teddylejon är en blandning av teddy och lejon,ja…Men skillnaden mellan peking och teddy lejon vet jag faktiskt inte :S ;D;D

breana
0

#19 Vissa verkar använda teddylejon för att förklara ett lejon som fällt. Dvs att ena halvan av släkten är lejon. Andra verkar använda ordet för teddysar som trots att den har en lejonförälder fortfarande är teddy. Så jag är lite osäker. Josefin heter jag btw! :)

Föredrar att folk skriver lejonhuvad dvv till sk "pekingar" eller skriver just pekingar. För det verkar ju finnas olika betydelser för ordet teddylejon. Men någon annan kanske vet mer exakt vad det betyder? :)

[Nalle-]
0

#21, De "teddylejon" jag sett på bild hittills är kaniner som ser ut som lejonhuvade i kroppen men som har massa teddypäls. Eller är dessa egentligen bara dubbelmanade lejon? Ojdå, det vet jag ju att du heter! ^^

Som du skriver verkar det här med teddylejon väldigt flummigt. Jag gör som du och skriver lejonhuvad dvv. Ordet "peking" verkar också lite flummigt.

Ja, vi får efterlysa någon som är mer insatt i ämnet!

lillaisa
0

Haha ja, det borde finnas ett helt Lexikon med bara teddypälsade kaninerOskyldig

/Isa

[Wera]
0

Teddylöwen = tyska.
Teddylejon = En teddykanin som är efter två lejonhuvade kaniner.
Dvärgteddy = Teddykanin efter två teddysar.

Så har jag lärt mig.

[Nalle-]
0

#23, Verkligen! Oskyldig Man blir ju helt snurrig av det här.

#24, Hm, tja det kan nog stämma. ^^

Eveline
0

jösses va krångligt. Jag kallar mina gullploppar för "teddy-lejon" och jag hoppas inte att de fäller av. Känns inte som man kan sätta fingret på vad som är vad :)

DEMNJA
0

#24 tänkte precis skriva samma sak! :)

Sen det nya påhittet att kalla teddyvädur som kan fälla av för teddylejon är ju bara helt fel och blir ju heltokigt för då vet man ju aldrig om det är lejonhuvad kanin eller lejonhuvad dvv det rör sig om. Ska man envisas med att kalla teddyvädurar som fällt av för någonting så är i så fall "Peking" bättre! Fast allra helt välpälsad lejonhuvad dvv förstås.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Ljusta
0

Som jag "lärt" mig och som jag tycker är logiskt är detta:

Teddylejon=teddypälsad där minst en förälder är lejon. Detta för att från början poängtera att det inte är en helteddy. Lejonuppfödarna har länge kallat de synligt teddypälsade som kommer från deras kullar för just teddylejon, så det är inget nytt påhitt. 

I och med att det finns lejon bakom så är risken stor att den kommer fälla till slut. Och fäller den så är den inget teddylejon längre iom att den inte är teddypälsad, utan bara lejon (välpälsad så kallad "peking" eller dubbelmanad).

Min erfarenhet är också att teddylejon har en helt annan pälskvalitet än en helteddy redan från början, så därför tycker jag att det är viktigt att särskilja dessa, även om båda är teddypälsade just för tillfället.

Ljustadalens kaningård

DEMNJA
0

#28 Att kalla teddyvädurar som kan fälla av för teddylejon är ju iaf något nytt. Hur menar du att man ska kunna skilja på uppåtöra teddylejon och neråtöra teddylejon där en förälder är teddyvädur?

Ska man använda uttrycket för båda varianterna måste de ju gå att skiljas åt så man vet vad som är vad annars blir ju allt bara en enda soppa och en uppåtöra skulle lika gärna kunna gå som en vädur med dåliga öron..!

Teddylejon har ju redan använts flitigt till teddypälsad lejonhuvad kanin, ska man då plocka in det till teddyvädurar som kan fälla måste det ju bli teddylejonvädur eller nånting…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Ljusta
0

#29 Det handlar enligt mig inte alls om ras, utan mer om pälslag. Dock så finns det ju inget vedertaget pälslag som heter teddylejon, men det används ju ;)

Det är ju samma sak med användningen av "peking", där underlättar man för sig och säger "peking" istället för Pekingvädur och det är klart att man skulle kunna säga teddylejon vädur isåfall för att vara mer korrekt :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Enbart Löwen är det tyska namnet på lejonhuvad, teddy menas nog med pälstypen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.