Teddyvädurhane sökes!
Hej!
Skulle behöva lite hjälp av er. Jag söker en teddyvädurhane, till parning nu i höst/vinter.
Honan är teddyvädur (helteddy, mycket lurvig!), i färgen havanna och född maj 07. Hon har haft 2 kullar innan. Anledningen till kullen är att jag vill ta en sista kull på henne innan hon blir för gammal, samt att jag ska göra mitt projektarbete kring kullen.
Hanen jag söker ska alltså vara av rasen teddyvädur, och vara i någon intressant färg/teckning. Huvudsaken i projektet är att se vilka färger som döljer sig och kan komma fram i en eventuell parning.
Vill ni ha mer info om min hona eller har en passande hane - maila! tovamatilda@hotmail.se :)
/Matilda
Du kanske borde skriva vars du bor ? :)
Ett tips bara, om du skriver mer om var kaninen kommer ifrån (uppfödare) och kanske lägger in en bild tror jag fler kommer nappa! :)
Min tanke var att om någon var intresserad kunde de maila, hade lite ont om tid just när jag skrev, det har ja egentligen nu med men gör ett litet försök! :)
Men jag bor i Stockholm, kan ta mig med bil ett par 10 mil både norr och söder om det skulle behövas och om det är en hane som jag är väldigt intresserad av :)
Kaninen heter Lyktans Yra, kallas Myran, och är somsagt havanna. Hon är helteddy, och har nu, vid 3 års ålder, inte visat några tecken på att fälla av.
Hon är född i Sverige (Lyktans Kaninuppfödning) men har tysk släkt. u. Foxy v. Hannover, e. Cedro v. Masenkamp. Hennes första kull var på 5 friska ungar, och den andra 2, lika friska dom! :) Av de jag har hört från de nya ägarna, är alla nöjda och glada och de säger att de har fått otroligt sociala kaniner, vilket de förhoppningsvis fått från sin mamma ;)
Världens goaste och mysigaste flicka! Otroligt social och lätthanterad. Lite kaxig mot andra honor, men aldrig visat aggrisivitet på mot varken mig eller någon annan som hanterar henne. Inte ett dugg revirbenägen!
Skulle vara extra intresserad av havannabärare eller mantlad/brokad hane. Wienertecknat går också bra, tanken är ju som sagt att försöka se vilka gener som döljer sig, då är det intressant att se vilka färger och tecken som visar sig i speciella kombinationer.
Har även diskuterat lite fram och tillbaka att jag ska göra min undersökning utifrån två kullar, men jag vet inte om jag hinner ta två kullar på henne innan projektet ska vara klart, så då får vi se sen!
Och somsagt, vill någon veta mer, maila gärna! tovamatilda@hotmail.se :)
Befinner mig i skolan just nu, så kan slänga upp en bild när jag kommer hem! :)
Ett tips om du skulle vilja veta vad som döljer sig i generna är kanske att ta någon annan färg än just havanna? Havana vet du ju liksom att hon bär :) Och brokade/mantlade ungar kan du få om hanen är det, det är inget som kaninen bär.
Så skulle jag vara du så skulle jag para med en hane som var ex blå, någon gul färg eller zobel och som döljer andra färganlag. Om det är det du vill ha ut av undersökningen, att veta hennes färganlag?
Kul att höra att hon är teddypälsad :) Vet att många som har avkommor efter henne har undrat, i och med att hon är efter två lejon, så skulle vara kul att se bild :)
Ljustadalens kaningård
Havanna är en färg jag är väldigt förtjust i, därför skulle jag inte tacka nej till en havannabärare om man säger så ;). Sen var alltid min dröm när jag födde upp teddyvädurar att få fram en teddyvädur med en riktigt fin mantelteckning (havanna), så det är även det helt och hållet av personliga skäl, alltså ett plus i kanten. Absolut ingenting jag kräver! Trots att jag ska göra en undersökning, handlar det fortfarande om att få fram kaniner som jag tycker är fina och som det finns intresse för att köpa :)
Men precis alla färger och teckningar är välkomna, vet att det är ganska ont om riktigt välpälsade grabbar, så de är bara att maila!
Bild kommer! Hon byter päls som bara den just nu och är inte så kul att se på ;) HÄR kan ni se en bild på hennes dotter. Myran ser i princip likadan ut fast havanna ;)
Vad kul att se dig här Tilda! Det var då inte igår, och superkul att du ska göra ditt arbete på en kull! :) Dock måste jag vara ärlig och säga att vad jag kan se på bilderna är Candy tyvärr lejon. Men dock helt sjukt överpälsad, man kan bara se på Candys rygg att hon är lejon, och inte på bilderna framifrån.
Om du kollar här: http://ceciliaeklund.blogg.se/images/2010/c2_81546910.jpg
Och även denna tagen i sommras: http://ceciliaeklund.blogg.se/images/2010/kaninis3_92125663.jpg
Har även hört av Tarja att Mini från samma kull är lejon, men har inte haft kontakt med någon annan förutom hon som hade en av ungarna efter henne och O'Boy. Men det var så länge sedan så kommer tyvärr inte ihåg hur det var där.
Då Snöboll är 5 år nu och inte fällt av, och dessutom har avkommor som är över 3 år med teddyhonor som inte fällt av skulle jag tyvärr tro att det är Myran som är lejon. MEN det betyder inte att hon är mindre värd för det! Du kan få fram superfina överpälsade lejon efter henne, titta bara på Candy :) Är du inte övertygad är det bara att du mailar runt till tidigare ägare och ser bilder själv på hur de ser ut, så kan du bilda en uppfattning om vad du tycker :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#7 Det stämmer, han är lejon. :)
Utifrån det jag vet och hört så är det bara ungar i Snöboll-Myran kullen som fällt av. Och Myran ser ju teddy ut, huruvida hon kommer fälla av eller inte de har jag ingen aning om. Men har alltid utgått från att hon kan göra det, om man ser på hennes föräldrar och syskon så ser man ju att det inte skulle vara så konstigt om hon gjorde det!
Tänker inte spekulera i vad hon är, för egentligen är hon ju ingenting, eller en korsning, ett experiment. Även om det finns en standard för teddyvädurar nu så fanns det ju inte det när hon föddes, det var ju inte ens någon som tänkte på det då. Det var ju fortfarande så nytt då.
Har hittat en fin hane, som inte fällt av, och från vad jag sett på bilder har inte heller hans föräldrar gjort det, men bilder kan ju ljuga, det vet man ju sen tidigare. Sålänge både han och Myran är fullpälsade, tänker jag sälja ungarna som teddy också, men självklart tänker jag informera alla som skulle kunna tänkas köpa en unge att det är många av Myrans släktingar som har fällt och att det finns en risk att de också gör det! :)
Hej!
Ville bara skriva att jag köpte den ena hanen "Frihetens Paxie" efter Oboy och Myran. Han är nu 1½ år och har kanonfin teddypäls jämnlång överallt förutom när han fäller då förstås(kan ju dock fälla av till nästa sommar).
Mvh Erika
#10 Haft Paxies kullbror Milos :)