Mot deras vilja?
Är det någon som sitter inne med lite tips på vad man kan göra om ens kanin avskyr att bli klippt/borstad/rakad?
Själva tekniken på Hur jag ska göra det har jag redan, problemet ligger bara i att han blir så rädd och arg… han högg mig idag när jag rakade honom med maskin (hade skyddshandskar). Annars är han världens mest fantastiska kanin.
Det är så tråkigt att han ska bli så rädd/arg! Är det inget man kan göra åt? Ska man ignorera det och fortsätta med rakandet/klippandet/borstandet? Annars får han ju tovor!
Ja, ni förstår kanske dilemmat. 
Jag har precis samma problem med Melvin! :(
Han är vääärldens finaste och snällaste kanin, men avskyr att ligga på rygg och bli borstad. Han har dock aldrig huggit mig, men ändå.
Så idag kom Nadja hit och hjälpte till att hålla honom så nu har jag klippt ner honom rätt ordentligt. Han ser inte riktigt klok ut, men just nu känns det som det bästa alternativet.
Om du kommer på nått bra sätt att borsta på, utan att Baby blir så irriterad, får du gärna skriva det. :)
Det ska jag göra! Jag trodde att Baby inte heller skulle se klok ut efter rakningen, men det gör han faktiskt… det är bara hans svarta "brokning" som har kommit fram mycket mer. Men jag tänkte precis som du, att det spelar ingen roll… det viktigaste är att det inte bildas tovor, och det blir ju ett problem när de inte alls vill borstas. :) Rakningen gick dock långt över förväntan (bara det att jag lyckades göra det helt på egen hand, tjohej!) så jag lär fortsätta med det. Har dock inte lyckats med mage/undersida riktigt, det blir veckans projekt. :S
Jaa, precis. Va jobbigt att du inte riktigt har lyckats med mage/undersida än :/ Det är där det är värst med Melvin. Eller rättare sagt, det "enda" som är det. Han blivt vääääldigt rastlös när jag borstar honom där, men det brukar gå rätt bra iaf. Undersida går dock knappt alls. Jag måste försöka klippa hans haka/bröst mer också, gruvar mig lite.
Vad använder du för rakmaskin? Tar den bort håret bra? :)