Dvärgvädur angora
Nu till hösten så kommer man att kunna ställa sina Teddyvädurar med rätt kvaliteter som Dvärgvädur angora. Det är självklart ett långt avelsarbete kvar för att kunna kalla sin teddy för angora pälskvalitetsmässigt, men alltid en början :)
Vad tror ni händer med Teddyväduren som den ser ut nu? Personligen vill jag inte ha angorapäls på mina. Eller rättare sagt, jag vill gäna avla mot att pälsen blir lättare att sköta men jag vill absolut inte behöva klippa pälsen flera gånger varje år som angorauppfödarna behöver.
Vart tror och tycker ni att Teddyvädursaveln kommer/borde sträva mot.
Ljustadalens kaningård
Jag tycker faktiskt teddyn är bra som den är. Tätare, tjockare och mer lättskött päls vore inte fel, och även 100% säkerhet hurvida det är lejon i eller ej, det är ju så svårt att veta som det ser ut nu. Men annars hoppas jag att standarden kommer vara som den är nu:)
/Isa
Tänker nog lite som dig. Jag skulle tex inte kunna ha en kanin som jag måste klippa! Jag skulle dö av en allergisk chock, haha..
Så ja, mer lättskött päls. Annars? Jag vet inte, de är ju så fina som de är!
Standarden kommer nog (men nu vet jag ingenting, bara tror) att säga att den ska ha mer angoralik päls, och vissa kaniner är redan en bit på väg där, men de flesta har nog lång väg kvar. Pälsen på en angora ska växa ca 1 mm/dag och ska klippas var tredje månad. Och för att kallas angora krävs angorans unika sammansättning av 3 olika hårlag ullhår, ulltäckhår och täckhår, vilket gör den till en ullproducent.
Det blir intressant att se hur framtiden kommer att se ut nu. De i Teddyklubben kommer troligen att avla med sikte mot angorapäls, och övriga (främst wienerteddys) kanske ska fortsätta att kallas Teddyvädurar då??? Lite knepigt detta :/
Ljustadalens kaningård
Varför kan det då inte bara få finnas en ras med namnet teddyvädur? Eller dvärgvädur teddy? :s Är inte alls insatt i sånt här, men jag tycker det låter knepigt att avla fram en helt ny typ av päls på teddyn bara för att den ska få bli godkänd.. Då är det ju ingen vits med det, för "teddyväduren" som den är nu kommer ju fortfarande finnas kvar?
Jag tycker att det är överhuvudtaget tråkigt att den heter dvärgvädur angora :/ Och nej, jag vill inte heller ha angorapäls! Jag hoppas innerligt att Om teddyväduren kommer att förändras så pass mycket… att folk kommer att fortsätta att avla på the old little lovely teddy :)
Håller med dig där, Victoria. För det är den "rasen" jag har fastnat för och vill fortsätta äga i framtiden :)
Jag ställer mig mitt i helt enkelt :) Det jag gör nu med min avel är att avla mot båda målen samtidigt. Jag avlar mot en kanin som kommer att gå igenom som dvärgvädur angora, men inte ha behov av att klippas var tredje månad. Den ska alltså KUNNA klippas var tredje månad och dess päls ska ha vuxit ut till sin maxlängd efter 3-4 månader igen (JoJos päls når max efter 4 månader och skulle alltså ev gå igenom redan nu, och hon är vad vi kallar teddyvädur). Det för mig är det absolut optimala målet så som jag ser det, men alla har olika mål och tankar :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#7 Skulle gärna göra som du, alltså avla mot en päls som växer snabbt, men som inte har behovet att klippas. En angora kan visst till och med dö (?) om den inte klipps, och det skulle ju vara lite jobbigt :/
Men kommer Teddyväduren att gå igenom med teddypäls? Är det inte skillnad mot angora? Eller det blir väl så att man får låta domarna ha det sista ordet där ;)
Ljustadalens kaningård
Tycker att det kommer bli svårt. Vill avla in angora på teddy för jag gillar angora pälsen men tycker själva angora kaninen är för stor för mig. Så angora dvärgväduren kommer vara något för mig som gillar ullen men nu har jag varken angora eller teddy men följer detta med spänning.
#7, Det lät ju faktiskt väldigt bra!
Någon som vet hur standarden för dvärgvädur angora kommer se ut i övrigt, med öron, huvud och kropp? En angora har ju tex inte päls i "ansiktet".
#10 men det står inte att dom inte får ha päls i ansiktet.
Tror inte att någon speciell standard kommer att göras utan dvärgväduren kommer bara bli godkänd i en ny pälstyp precis som om den vore rex eller fuchs pälsad.
Hermelinen är redan godkänd med angora päls dock vet jag inte hur en sån ser ut för har aldrig sätt någon.