Foder byte
Hej ,
Igår var jag och mamma iväg och köpte Lottie ,
och jag undrar ,
SKa kaniner baara ha pellet och inget havre och sånnt ?
Och hur ska man kunna byta foder så smidigt som mjöligt för dom har ju trotsallt känsliga magar ..
Puff …
När jag byter foder brukar jag blanda det nya med det gamla och sen ta mer och mer av de nya till det inte finns något kvar.
Vuxna kaniner är inte så känsliga för foder byte. Har inte haft några större problem när jag går över direkt på det nya.
Sen är det ju upp till dig och blanda ut om du vill det. Annars är ju Lottie ett bra helfoder.
#2 Okej tack , gissade detoxå , Men ville höra mig för :)
Har du Lottie ? Är det havre i eller bara pellets ?
Har haft lottie för länge sen när jag hade en kanin för det var det ända hon åt. Om du läser på påsen ser du vad som är i. Kommer inte ihåg vad det va i men minns att det fanns olika.
Det flesta pellets sorterna är ju gjord av något och havre brukar vara en av grund stenarna lika så hö och salt. Det bästa är att läsa sig till vad den innehåller.
Okej tack :) så det finns havre i pelletsen , brukar du blanda ut det i någon annan havre form ?
Under vinter halvåret blandar jag i havre eller kornkross tillsammans med pelletsen. Eftersom att mina bor ute och det är kallt så är det bra att blanda i lite extra just för att dom behöver mer för att hålla värmen.
Just nu går mina på pellets och kornkross även fast det är sommar men Dom får inte lika mycket som på vintern.
Som sagt gör du som du vill om du vill blanda i eller inte. Tycker nästan att det är bättre att det får i sig hö och vatten i första hand och grönsaker nu när det är sommar.