Hur ärvs pälskvalitén?
Jag har tingat vackra Carpo från Solvikens kaniner. Han är blå wienertecknad och från "säkra teddylinjer" (Han är JÄTTESNYGG, kolla in vår hemsida). Jag har tänkt att också köpa en teddyhona. Sedan tidigare har jag en hona från blandade linjer, dvs mest "peking". Hon har nu vid ett års ålder jättefin päls. Jag undrar just nu om jag ska ta en kull mellan henne och Carpo till våren, för att isf behålla en unge och hoppas på att den blir teddypälsad. Ni som varit med längre - hur är det egentligen med "pälsarvet"? Blir teddy + teddy alltid teddy även om det finns peking i ledet?
På bilden är min Clara, som alltså kommer från "pekingled".
Tacksam för svar.
//Michaela
Ja Carpo är verkligen jättesnygg! Får hem syrran till veckan :) Om din hona är teddy nu och ett år gammal så borde du ju hinna se om hon är teddypälsad till våren. Tyvärr så blir de flesta som är korsning mellan lejon och teddy lejon till sist, även om de kan se ut som teddy länge. Men det finns undantag så klart :)
Teddy och teddy blir inget annat än teddy (om det är en äkta teddy, och inget lejon i tillfällig teddyskrud ;) Men det som jag har sett nu är att teddysarna har väldigt olika päls, så man ska ha även det i beaktande, mot vilken sorts pälskvaltet man avlar och välja kaniner efter det.
Ljustadalens kaningård
Tack för svaret!
Bra att höra att teddy + teddy = teddy.
Jag ska fundera vidare på om det är "lönt" att para Clara med Carpo för att behålla en unge. Det tar ju rätt så lång tid innan man vet resultatet….
När det gäller teddyavel är det verkligen mycket att tänka på…fast det är ju roligt med litet hjärngympa också ;)