Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 3003 ggr
teddybaby
0

Teddyvädurens "populäritet"?

Hur pass populära tycker ni att teddyväduren verkar?

Hur är det för er uppfödare, går teddysarna åt som smör i solsken? Jag trodde ett tag att det skulle svämma över av teddyägare i landet, men nu är jag mer osäker på dess "populäritet". Vore kul att höra vad ni andra tror! Glad

[Wera]
0

tycker att populariteten var som högst runt 2008 samt 2009 men tycker den minskat 2010 - kanske för många är lejon eller att man inte orkar med pälsvården? :P Men också att runt 2008-2009 då det inte fanns lika många uppfödare och då alla börja skaffa sig teddysar var "kölistorna" fruktansvärt långa och alla ungar såldes som smör. Nu går dom inte åt lika fort tycker jag, kanske för de flesta som viljat haft teddys redan skaffat sig några. :) Och att det finns fler uppfödar = mer "konkurrans".

[Nallegardenskaniner]
0

Borttaget. Nadja råkade skriva på min användare, haha.

teddybaby
0

Wera - Intressant! Och det kan mycket möjligt vara så. Jag är dock förvånad, jag trodde det skulle bli en riktig teddy-boom och jag har svårt att förstå hur man inte kan tycka att teddyvädurar är bland de absolut sötaste raserna. X) Läste en tråd för ett par månader sedan där man skulle ange vilken ras man tyckte var mindre fin, och då var det ett antal människor osm skrev teddyvädur. Det förvånade mig. :)

lillaisa
0

Vet iaf att Sjömorens har över 20 pers på sin intresselista! Sedan kanske folk tycker att det är jobbigt när det är så osäkert om de fäller eller inte, men jag håller med #3, hur kan man inte älska rasen?Förvånad

/Isa

Ljusta
0

#4 Sen vet man kanske inte att det är säkert att det är så heller ang Sjömoren. Hon har ju annons ute nu på de enda två teddysar hon har fått i år.

Har inte haft problem med att bli av med mina. De allra flesta har sålts genom att folk kollat på hemsidan, har bara behövt annonsera ut någon kanin. Tror att många är rädda för pälsvården, att de kanske hört att det är så jobbigt. Personligen tror jag att folk skulle tycka annorlunda om de var vana vid helteddys, deras päls är otroligt mycket lättare att sköta än ett ungt lurvigt lejon.

Förstår inte hur man inte kan tycka att Teddyväduren är det finaste som finns! De kan ju inte ha någon känsla för det estetiska Flört

Ljustadalens kaningård

lillaisa
0

#4 Jaha, okej. För hon mailade mig för några veckor sedan eftersom jag var med på listan, och då var det över 20 men de kan ju har ändrat sig eller fått tag på kanin på annat håll.

/Isa

teddybaby
0

#5 Haha, nej kanske inte. Flört Mer teddyvädurar åt folket, helt enkelt.

Ljusta
0

(#6 Eller så låter det mer än vad det egentligen är, man vet aldrigOskyldig)

Tror att det kommer bli svårare att sälja teddys nästa år, då utbudet av helteddys kommer att vara mycket mycket större, med tanke på alla importer och importavkommor som fötts. Nu har man sålt ungar i halva landet, men tror inte att man kommer att kunna göra det i framtiden??

Ljustadalens kaningård

lillaisa
0

#8 Sedan är det ju inte så många som vet att "rasen" finns, jag själv visste inte det förrän jag råkade snubbla över en uppfödarsida. Men om fler hörde om den skulle säkert fler vilja ha, i alla fall av de som är ute efter sällskapskanin.

/Isa

teddybaby
0

Det verkar dock inte som att dte kommer bl problem att sälja havannafärgade? Tycker det står överallt "är havannabärarare!"

Trasdockaa
0

Jag både hoppas och hoppas inte att teddyväduren kommer bli mer populär i framtiden :) Hoppas för att fler av de riktigt engagerade ägarna ska hitta till rätt kanin, och hoppas inte för att fler teddysar ska hamna i fel händer.

Jag hoppas på en ljusare framtid nu med teddysarna då uppfödarna börjat bli mer och mer kräsna på vad de köper in för avelsdjur. Förhoppningsvis har vi i framtiden en stadig avel där vi utan större svårigheter kan hjälpa varandra att hitta obesläktade led här i Sverige :)

#10 Vore kul om någon verkligen satsade på att förbättra havana på teddys. Det har avlats så på riktigt dåliga havana så färgen knappt ser ut så chockladbrun som den ska vara. Mesiga ljusbruna, eller tom nästan blå färger på dem! Bläää! Ser fram emot att någon tar tag i havana och avlar starkt på bra färg igen så färgen kommer till sin rätt :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarja
0

#11 Jag kommer att få hem typ tre havanabärare från Holland nu, så förhoppningsvis kommer jag att kunna få fram mörka och fina havanor på teddysarna. :)

Trasdockaa
0

#12 Håller tummarna gumman att du lyckas super! :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarja
0

#13 Tack gumman, det hoppas jag med! :) Havana är fint, men inte när de blir så grådaskiga i färgen!

Rozza
0

Det jag känner är att många backar ur på priset 800-1.000kr för en kan är mycket pengar. Lite av anledningen till att jag inte skaffat mig en ren teddy. 400-500kr är det jag tar för mina renrasiga kaniner med stamtavla och fin stam. Och jag vet att det kommer vara svår att hålla priser på 800-1.000kr om nu alla nästa har. Tycker inte att det ska vara så dyrt att köpa in om ni nu vill ha fler uppfödare som vill ha råd med fler än en kanin.

Själv byter jag kaniner med andra uppfödare en säljer billigare till dom när jag vet att jag kan få hjälp i framtiden att få en billig parning eller unge efter djuret.

teddykaniner
0

#15: Men om man ska ha en rashund eller en raskatt blir man ju nästan tvungen att betala minst 5000kr.. så tycker själv att raskaniner är väldigt billiga. Nu är inte teddyn en godkänd ras heller men.

Annars så vill jag inte ta runt 200-400kr för mina lurvisar, vill inte att någon som ska köpa en kanin åt sin 5 åriga flicka köper en som behöver borstning och inte förstår de. Om man har mellan 500-800 så förstår folk att om de bara vill ha en "kanin" att hitta en vanlig, billigare en. Och de som då vill ha en lurvis och vet om borstningen kan ge priset. Själv har jag tagit mellan 600-700.

Alltså är de ' höga ' priset för min del iaf. att de inte ska hamna i fel händer, hos såna som inte förstår sig på borstningen.

Mvh.Jenny =)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rozza
0

#16 Jag för sår att du inte vill att dom ska hamna i fel händer. Det är ju faktiskt du som uppfödare som väljer att du säljer till rätt så att om du nu skulle sälja till en 5år så brukar det finnas vuxna som håller koll och det är också ditt ansvar att kolla om den har det bra om du nu oroar dig att den skulle misskötas. Om man i första hand bara vill sälja till avel skrivs det oftast i annonsen eller hemsidan eller säger det innan man säljer. Vissa väljer ju att sälja till kel vissa till avel och vissa både och.

Nu har jag inte sagt att man måste sänka priset bara för att vissa inte ha råd. Även fast dom inte är någon godkänd ras behöver det inte betyda något. Jag vet att många tagit in fina från utlandet och på kostat sina djur en hel del. Och vill ha någon form av vinns när man säljer ungar. Men att föda upp kaniner går inte ut på känna pengar på samma sätt som att föda upp hundar eller katter. Ne jag skulle gå med på ett pris på 400-500kr för en teddy. En vanlig renrasig dvärgkanin med stam ligger där runt och det är ju inte så stor skilland på en teddy mot andra dvärgkaniner. Man väljer ju vad man vill köpa och då fattar man kanske att det krävs lite jobb med pälsen på dom med lång päls.

[Wera]
0

#16 Angoror och fuchs behöver pälsvård dom med men inte kostar dom så mkt :)

teddykaniner
0

Jag borstar inte min angora, jag bara klipper honom. Vad jag lärt mig ang angora ska man inte klippa dem ifall man villl att den ska ha bra päls. Min angoras päls brukar inte tova sig. Ja fuchs är inte vanligt här iaf.. har aldrig sett en finländsk fuchs varken¨på bild eller verklighet.. vet ej heller vad man tar för dem.

Vill bara säga att ska du köpa en långhårig katt/hund blir du nog tvungen att betala över 5000..

Vill inte låta otrevligt eller nåt sånt..

mvh.Jenny

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rozza
0

Jag har haft hermlin fuchs och han behövde inte så mycket päls vård. Vad jag vet kostar en fuchs pälsad dvärgkanin inge mer en dom med normal päls. samma gäller ju dom lejonhuvade kaninerna men vissa som inte är så insatt i utställning och bara säljer kel brukar kunna ta mer för dom för att man kan ta mycket för en teddy. Själv tycker jag inte att det ska behöva vara så stor skillnad men tydligen är det så.

[Wera]
0

#19 Vet att man inte borstar angoror men dom behöver väl fortfarande klippas :) Du behöver nog betala lika mkt för en korthårig hund också :P

Denna kommentar har tagits bort.
Rozza
0

#19 Har inte hört om någon som inte klipper sin angora. Har hört att om man inte klipper dom så kan det tova sig och då blir dom svår klippt när det väl måste klippas.

teddykaniner
0

#23: Jo men våran angora klipper vi regelbundet så inget med det :) Han får iaf. inte tovor. Kan ju variera från angora till angora visserligen men.

Men somsagt här omkring är nog teddysar och lejonhuvade kaniner de mest långhåriga, angoror är ytterst sällsynta här..
Skulle kunna rabbla upp en massa om det här med priserna på teddysarna men det går nog ingen vart.

Men dvärgvädur rexarna har ju ännu ett högre pris ? 900-1200kr?

Annars så har jag inte sett någon teddy som kostat 1000 nu det senaste året ?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rozza
0

#24 Det är en av mina vänner som har angora som sagt det till mig. Har själv aldrig haft angora så jag vet inte.

Ne antagligen gör det inte det bara för att vissa tycker det är dyrt och vissa inte så kommer det inte leda till något. Jag har bara sätt teddysar för 800kr som dyrast så kanske vänder trenden med höga priser snart.

Skulle chansa på att en rexpälasd kanin här inte kostar med än en vanlig normalpälsad kanin här i alla fall.

Kommer in på det jag skrev förut om att folk som inte har något hm om vad stamtavla och ras kaniner är oftast tar lejon kaniner teddy eller rexpäls som något utöver det vanliga och tar sky höga priser för dom utan samtavla. Själv tycker jag att sånt är oseriöst okej teddyn är ingen godkänd ras men den är på väg att bli.

Ljusta
0

#25 Tyvärr har jag sett att det finns uppfödare som säljer teddysar (där det finns lejon på både mammans och pappans sida) för 950 kr (ungar)! Tycker jag själv är helt absurt mycket, och inget jag skulle betala om det inte vore en garanterat teddy som är otroligt fin både i päls, kropp och typ, och då skulle den vara vuxen, över 1,5 år.

Förstår heller inte riktigt varför Teddyväduren ska behöva vara dyrare, men samtidigt så tycker jag att ALLA kaniner borde vara dyrare, så att det inte blir samma slit och släng vara som det är nu.

Ljustadalens kaningård

teddybaby
0

#26 Håller med, tycker att det är hemskt att folk nu släpper ut sina kaniner för att de har tröttnat. Jag vet inte hur pass vanligt det är numera, men jag ramlade över en artikel om det häromdagen.

Rozza
0

#26 Ja det borde vara ett högre pris på alla kaniner. men nu är det som det är. Det är synd att folk inte fattar vad dom egentligen säljer.

#27 Tycker det är hemskt att folk är så dumma att det släpper ut dom. Tack och lov har jag aldrig varit med om så mycket av det. kanske har och göra med mycket vilda djur och kalla vintrar här uppe i Jämtland.

Vill berätta en sak som hände mig för ett par somrar sen det är lite OT men tar det i alla fall. en av mina fina ras kaniner hade rymt ur sin bur hur vet jag inte men hon var borta. Hon är väldigt svår fångad och vild av sig och var en dvärghare viltgrå så såg ut som en lite har unge. hon var borta över ett dygn så satte upp lappar lite här och var och till slut kom det en tjej med min kanin hon sa att den bara kommit fram till henne och hon tagit den med hem. Vet att tjej inte har någon som helst respekt på vad som är ditt och mitt. så hon hade nog tagit den och behållt den om jag inte satt upp någon lapp hon kan till och med varit så fräck och bara tagit henne ur buren det vet jag inte. hur som haver så hade hon inte kommit undan med det då hon var märkt och jag har stamtavla som på visar att det är min kanin. lite konstig upplevelse men sånt händer och tur nog slutade detta lyckligt i alla fall och om hon tagit henne eller fångat henne får jag aldrig reda på.