Gräva ner sig?
Usch skämms som ett djur. Har tagit min första kull och jag och lite mer kunniga har trott att de är helt säkra teddys. Men nu visar det sig att de endå kan ha lejon i sig. Jag känner mig verkligen som en bedragare. Har meddelat dem som köpt och ska betala tillbaka pengarna. Men känner mig endå hemsk. Detta med teddyaveln är ju som en djungel. Vad ska man göra? Funderar på o ta en kull vid 1års ålder på mina honor o sälja som lejon o sen se när de är 2år om de fortfarande är pälsade och DÅ sälja som Teddy…..
Känns bara hemskt att de går åt helvete med första kullen. Nybörjarmisstag kanske? Vill bara att ni ska veta detta och att jag absolut inte gjorde detta med flit så ni ser mig som oseriös uppfödare.
Kram på er här på Ifokus
Äsch, du ska inte alls gräva ner dig! Det hade kunnat vara vem som helst, det verkar ju jätteosäkert vilka som kan fälla av och inte. Jag älskar verkligen Butterfly, förutom att hon har lärt sig att hoppa upp på kompostgallret och sedan klättra över, haha! Kram på dig och försök att inte anklaga dig själv.
/Isa
Alla kan göra misstag :) Det bästa är att köpa in avelsdjur som är över 2 år för säkerhets skull, och ta hjälp av någon med längre erfarenhet (om man är nybörjare dvs) som kan komma med tips om vilka avelsdjur man ska köpa. Än så länge har jag aldrig köpt en teddybebis under mina 4 år med rasen, men jag hoppas att jag i framtiden kan hitta linjer som motsvarar så mycket att jag kan våga göra så :) Att ta en kull vid 1 år och sedan sälja som lejon/teddy och sedan en ny vid 2 år låter inte alls som en dum idé, snarare något riktigt bra! Ser flera fördelar med din idé:
- Man sliter inte ut sin hona
- Man hinner se hur hon utvecklas i pälskvalité
- Man hinner se hur föräldrarna utvecklas i pälskvalité
- Man ser hur hennes personlighet visar sig under både ungdjurstiden, vuxentiden och när hon börjar mogna
- Man hinner se på de tidigaste defekterna som visar sig tidigt i kaninens liv, och kanske även hinner det visa sig om föräldrarna bär på någon defekt
Man hinner helt enkelt med att se om det är rätt kanin för sin avel. Jag tycker också det visar seriösitet att man älskar sina kaninvänner så pass mycket att man inte bara ploppar ur dem en massa ungar på så kort tid som möjligt. Utan genom att behålla dem så länge som möjligt utan att ta en massa kullar, visar det också vilka som faktiskt är VÄRDA att behålla så länge. Det är mycket svårare att behålla en hona och vänta ut henne i 2 år för att sen verkligen komma igång om hon är tvivelaktig i päls och temperament (dvs man vill bara använda henne i ett led snabbt och sedan sälja vidare). Men är hon däremot bra på alla sätt och vis, spelar tiden i sig mindre roll, då man njuter av den tillsammans.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Tack så mkt både Louise och Isa. Känns skönt o få stöd <3
Kommer sälja flera djur som jag är osäker på. Kommer bara ha Vide, Sassa och Hailey kvar. Tarja är underbar o ska kolla Haileys päls i höst när den växt ut ordentligt. Vill verkligen inte göra om detta igen. Usch o fyh! Och sen kommer jag nog faktiskt göra så att jag säljer inte ungar som helteddys förens föräldrarna är 1½-2år Så jag verkligen vet. Vill inte må såhär dåligt igen. Känns skönt att de som köpt tar det med god ton endå. Ni är underbara hela bunten med teddyuppfödare <3
Nä nu får du ta och gräva upp dig igen Tina! ;) Bara att ta nya friska tag, om du visste hur många gånger jag fått göra det! Synd jag inte kollade upp stammen lite mer innan, så jag får skylla mig själv ;)
Du hittar snart några fina wienerhonor ska du se. Vet flera fina kullar som är på g :)
Ljustadalens kaningård

Lite samma sak hände mig, med min första kull, om det nu kan vara till någon tröst.. :P ;)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Kommer faktiskt lägga kaninerna på hyllan ett tag. Blev förmkt efter tussarnas död. Usch. Jag har kvar de som är i livet vill säga så får vi väl se om jag tar upp aveln sen igen eller om de får bli sällskapskaniner. Men behöver en rejäl paus från elände just nu :P
#6 Ta en paus du. Ibland suger vissa saker för mkt energi.
Själv kämpar jag (som du vet) för Dandelions överlevnad. Hoppas verkligen att superkuren med antibiotika, sköljning o lokalbehandling med ögondroppar hjälper nu denna vecka. Har bestämt mig för att sälja henne till sällskap, om hon blir frisk. Dels pga av pälstyp, men ffa för att hon inte passar för att bli avelshona. Veterinären sa att hon hade en "knyck" på varje ögonlock som tydligen kan göra att man kan bli mer känslig för ögonproblem, detta kan också gå i arv, så avelshona bör hon inte bli. Hon är dock världens mest underbara kanin i övrigt, så om jag inte hållit på med avel o haft plats o tid hade hon fått stanna. Min dotter är jätteledsen. Men sånt är livet, shit happens… Ska hitta ett jättebra hem åt henne..(bara hoppas hon blir frisk..)