Behöver åter igen bolla tankar...
Åter igen är jag i samma sits som förut. Bestämde mig förut för att satsa på helteddyavel för att i första hand får fram vita blåögda. Sålt min underbart goá avelshane med tveksamma linjer gällande pälsen. Köpt vit blåögd helteddyhane från Helene på Ljusta som jag är supernöjd med. Även köpt wienertecknad blåögd hona från Tina på Malmöns som skulle varit helteddy men som i efterhand visat sig ha lejon i ledet(inte Tinas fel-hon visste ej). Honan är efter Hailey och Algot o det är tydligen Algots far som givit lejonungar nån gång. Min hona har inte den där riktigt fluffiga teddypälsen som hanen från Helene har. Frågan är vad gör jag nu. Jag vill ju inte ändra mitt mål som är att även avla helteddys. Pekingar har jag ju redan här hemma..Wienertecknade blåögda helteddyhonor som inte är besläktade med Ljustas kaniner verkar inte existera i hela Sverige. Å vad jobbigt det ska vara. Ska jag ändå behålla honan? Hon har ju stora chanser att få teddypäls, men kan ju inte räknas som helteddy…Sen det hemska som har hänt. Både min hona Dandelions far Algot, modern Hailey och systern Bonnie har blivit ihjälskrämda av nåt på natten.Hu…och Marshmallow (brodern) som Helene köpte har avlivats pga sjukdom…å min lilla snalla Dandelion har ögoninflammation just nu som behandlas.. Mycket på en gång..
Jag vill egentligen inte ha några svar utan bara diskutera med andra kaninälskare o inte bara min karl som sitter o hmm:ar i soffan (jätteintresserad- INTE)
Jag var tvungen att göra samma fundering som du gjorde en gång i tiden. Alla mina "teddysar" visade sig ha lejon bakom och visade tecken på fällning en efter en. Tänkte jag med hjärtat så slog det lite hårdare för teddysarna, så jag gjorde det svåra valet att sälja alla mina kaniner förutom en för att satsa enbart på Teddyvädurarna. Tyvärr löstes det på ett väldigt tråkigt sätt då jag blev tvungen att avliva alla pga Pasteurella :( (Därför är jag otroligt rädd för sjukdomar och avlivade därför Marshmallow)
Så jag tror att man sitter inne med alla svar själv, men att man inte alltid vill se dessa då det kanske innebär att lösningen är svår för en själv.
Om du i framtiden skulle vilja ha en helteddyhona så kommer det finnas flera obesläktade kullar hos olika uppfödare inom kort. Kan PM:a några säkra kullar om du vill?
Ljustadalens kaningård
Oj så tråkigt.. med allt..:(
Jag har ett helteddypar, kommer ha 2 nästa år, men vad har din helteddy hane för släkt ? :) Mina är från Messalinas så kanske är de släkt..?
Mvh.Jenny
Med vänlig hälsning,
Jenny
#1 Har varit till veterinären i dag. Min "Celine" har inte blivit bättre i ögonen trots medicinering. Veterinären misstänkte en virusinfektion som hon fått i mycket tidig ålder o den kan i så fall inte behandlas bort. Dock så har ingen annan av mina kaniner påvisat symtom, men enl veterinären kan det vara tack vare att de varit äldre när de utsatts för viruset och har därmed haft ett bättre immunförsvar. Celine är i alla fall nu i karantän (har ju gått i hop med en av mina egenuppfödda ungar till nu). Kanske onödigt men då minskar ju i alla fall mängden virus de andra utsätts för (om det nu är virus) så det inte bryter ut på dem om deras immunförsvar av ngn anledning försämras.
Nu ska jag köra på ca 5 dagar med en superkur. "Värsta" antibiotikan samt lokala ögondroppar och spolning av ögon 2ggr/dag. Hjälper inte detta så finns det enl vet inget annat än avlivning. Hon trodde som tur är att inte mina andra kaniner kommer att få det då de redan hade visat symtom nu enl veterinären..
Sen sa även veterinären att hon har en "knyck" på övre ögonlocken vilket ger lite mer ökad känslighet för infektioner. Detta kan ju även ärvas så hon passar inte så bra till avel. Utöver detta så har hon ju endast lagt ett öra (vilket iofs bara är ett skönhetsfel, men ändå). Om hon blir frisk så kommer hon att säljas till kel. Det "tråkiga" är bara att hon har världens mest underbara temperament. Så jättesnäll o kan hanteras hur som helst, precis som världens goaste lilla bebis. Vi är så kära i henne…tufft för dottern som är 7 år o gillar henne så mkt. Försökt förklara, men det är inte så lätt..
#1 och #2
Helene! Är de släkt eller (du som har koll). Ja Helene, maila gärna helteddysar som ska ha kull inom kort..Som du tidigare vet så är jag lite begränsad då jag endast vill ha vit eller wienertecknad blåögd hona…Tack för hjälpen.