Vikt - tips gärna!
Min kära kanin Baby har förlorat lite i vikt och jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på hur jag motverkar det. Jag har haft svårt för att veta hur mycket mat jag ska ge min kanin eftersom att jag aldrig någonsin sett hur mycket andra kaninägare ger. När man frågar folk hur mycket man ska ge heter det mest "lite sånt…" eller "en liten bit av det" Vad är en liten bit, liksom? Det är jättesvårt att veta, ni kanske håller med mig.
Jag brukar tex. ge en halv morot (om moroten inte e liten förstås) och ett sallatsblad. Det kanske är alldeles för lite!? Hö och pellets ej inräknat förstås.
Tips mottages tacksamt!
Jag brukar inte ge så stora bitar. Delar en morot till 2 kaninen, ett äpple till 4 kaniner. En banan till 6 kaniner (har bara 5 men du fattar ;)) 1-2 vindruvor, ett salladsblad en kösbärstomat/kanin, en 2cm skiva gurka till 2 kaniner. Det är så mycket vatten i :). Asså om man har 3 grönsaker dag så är det ungefär en näve per kanin.
Om kaninen går ner i vikt kollar jag efter mask och om jag inte märker något som tyder på det så ökar jag pelletsen lite då höet kan vara lite mindre näringsrikt om man har bytt eller det är lite gammalt. :)
Emma

Jag ger Aslan 2 msk pellets, 1 msk musli fårn granngården.
Han får även lite solrosfrön och ibland ca ½ msk havre för att han är lite tunn. Wienzha får mer eftersom hon har ungar..
Ger aldrig större mängder frukt och grönt, hellre små portioner. Om kaninerna slutar äta hö sänker jag direkt pellets mängden tills de äter mycket hö igen.
Om kaniner går ner i vikt gör jag som #1 sa.
Vad ger du för pellets? :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
tack för de kloka tipsen!
Tycker det skiftar från kanin till kanin hur mycket mat och frukt & grönt dom ska ha. Mina har fri tillgång till hö och äter ca en dl foder(hälften pellets och hälften kornkross) det är till mina dvärgvädurar och en halv dl till mina dvärgharar sen ser man på dom om dom äter för mycket eller för lite. jag ger mina frukt och gröt några gånger i veckan dom har känsliga magar och trivs bra med fodret dom äter.