Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 4531 ggr
Eveline
2010-05-17 16:28
0

Pälsvård

Hej alla kära vänner!

Jag undrar lite saker ang hur ni sköter era kaniners päls.

Vad har ni för borste/kam?

Vilka redskap tycker ni är bäst?

Hur ofta vårdar ni pälsen?

Klipper ni pälsen?

Några ställen kaninerna inte gillar att bli borstad på?

Hur går ni tillväga?

Osv, osv, osv…

(Kanske finns sådanahär trådar innan, men eftersom det är ett återupplivinings försök nu, så tar vi det igeeen.)

Eveline
2010-05-17 16:36
0

Själv har jag en såndär borste som jag aldrig minns vad heter, sån med små smala metallpiggar som är vass men skitbra till tjock treddypäls. Har även en kam, som jag typ aldrig använder, pälsen blir bara statisk av den.

Ungdjuren vårdar jag pälsen på ofta, de äldre behövs inte så mycket lika ofta. Magen är känsligast att borsta på mina kaniner, rumpan är skönast (snuskkaniner).

Min vuxna hane har ingen päls att borsta, för den har jag klippt bort. När han kom till mig var allt ihop tovat och han visade stora skinnfläckar på kroppen, eftersom pälsen dragit så hårt. Klippte av den överallt utom på huvudet. När den sedan växte ut blev den bara tovig igen och inte alls bra. Köpte honom dessutom från en rätt stor "välkänd" uppfödare, där jag vet att folk här har köpt kaniner också. Stackars Gösta led när han  kom till mig :( Så, vårdar man inte pälsen blir det så och det vill man ju inte!

[Nalle-]
2010-05-17 16:40
0

Jag hoppas verkligen att alla som köper teddypälsade kaniner förstår hur mycket pälsvård det är. Själv har jag hund som jag borstar oich kammar varje dag, så det är inget problem för mig!

Har ingen kanin att kamma än, men förra veckan köpte jag en liten karda och en kam på Djurmagazinet. Till katt visserligen, men har hört att de ska fungera bra :) Har en sax hemma också.

Eveline
2010-05-17 17:59
0

#2 Karda var ordet jag sökte!

[Nalle-]
2010-05-17 18:02
0

#3, Aha! ^^

DEMNJA
2010-05-17 19:09
0

Jag använder karda och sax mest. Har två olika kardor, en som är lite större och hårdar och en som är lite mindre och inte fullt lika hård. Det större funkar bättre men den är lite för klumpig på vissa ställen. Jag klipper bara om det råkat bli någon liten tova, annars borstar jag bara pälsen.

Har även en tovutredare och en typ metallkam men dom använder jag aldrig.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

teddybaby
2010-05-18 01:26
0

En karda som man kan dra igenom lite ytligt med, en fintandad kam som man verkligen kommer åt varje strå eller tovbildning med (men den kan man ej anvbända om man redan har tovor då gör det bara ont på dem) samt en tovutredare som "klipper" upp tovan och som är en jäkligt bra uppfinning! Den senaste är egentligen för hundar, men funkar utmärkt på långhåriga kaniner. Allt köpt i djurbutik. Slutligen skulle ja tipsa om att köpa en STOR och BRA (annars funkar den inte) trimmer.

Den kam som klipper upp tovan. Borsten har som små rakblad.

Ett par ggr i veckan. :)

Klipper ni pälsen?

På vissa ställen där det blivit tovbildning. Min kanins päls blir väldigt lätt tovig så jag måste göra så.

Absolut inte hals, mage eller vid könsorgan.

Hur går ni tillväga?

Jag har ingen direkt strategi, jag borstar på, men jag känner helatiden igenom hela pälsen (ända in mot skinnet) och letar efter tovor. Man känner direkt om det finns tovor, då är det som små "klumpar". Dessa klipper/trimmar eller borstas bort beroende på hur de ser ut.Glad

[Djurlinnea]
2010-05-18 16:26
0

Jag har 2 kardor! En större för rumpa och sidor och rygg. En mindre för kinder och mellan öronen och magen :D Sen en kan som jag aldrig använder. Sax och en annan borste som är som en människoborste men mindre och på andra sidan den en som gör pälsen slät och tar bort löspäls med :D

Stora och lilla kardan och saxen ;)

På vintern kanske 2-3ggr i veckan och på sommaren 1ggr i veckan! ;) Kan bli oftare och lite mer sällan ibland :D Beroende på hur jag själv mår ;)

Klipper ni pälsen?

Jo, på våren brukar jag klippa pälsen.

Tassarna ;) Det gillar hon inte :C

Hur går ni tillväga?

Borstar tills pälsen är helt fri från tovor. Kollar snabbt igenom när jag är klar så att det inte finns en ända tova kvar :) Sen kan jag ju kanske borsta lite extra och kanske sätta på en gullig rosett eller liknande ;D

isafisa
2010-05-18 16:38
0

har en hel hög med borstar.. använder mest en hårdare metallkam då den funkar bäst enligt mig :) HAr även en mindre karda för det ytliga och en tovutredare men den används sällan då jag hellre tar saxen.

Favoritborstarna är metallkammen och kardan.

Jag sköter om pälsen nån gång i veckan, olika ofta beroende på vilken kanin det är. Den yngre fäller mer så henne borstar jag oftare. Den äldre hanen borstar jag där det behövs då och då :)

Klipper bort tovor om det behövs, har inte klippt pälsen helt hittills men blir kanske till sommaren.

Tassarna, runt könet och magen är känsliga.

Borstar på till det känns bra och känner igenom hela kaninen så det inte är några småtovor kvar eller så :)

[Underground]
2010-05-19 11:54
0

Jag har massor av borstar. Hårborste, fintandad hundkam, karda, glestandad plastkam och sax. Använder mycket sällan något annat än sax och en fintandad metallkam.

Om mina kaniner skulle få tovor (vilket de sällan får, borstar de för ofta) så klipper jag bort de som är under magen. Anser det inte nödvändigt att ha kvar massa päls som kan tova sig under magen. Kaninerna gillar att ha lite kortare där, och det är svalare på sommaren.
Klipper även under hakan ibland.

Jag borstar med en glestandad kam under magen där de inte är särskilt förtjusta i att bli borstade. Sen vänder jag på kaninen och borstar öron, huvud och sen bakåt. Gör små och lagom snabba borsttag istället för långa, det gör ont på kaninen.
Tar ev. karda och "jämnar" till hela pälsen och sen brukar kaninerna få springa i hagen som belöning efter varje borstning (slutar med att de ser ut som innan efter två timmar).

Melvin borstar jag på sommaren, har inte bestämt mig om jag ska klippa honom eller ej, och Myra klipper jag. Hon älskar att vara korthårig! :)

Kaninernas päls hanteras ungefär varannan dag, var tredje ibland. Känner igenom pälsen vid fodertillfällen och borstar annars när det behövs.

Cornetto
2010-05-20 21:15
0

Jag har två kardor (kardor ^^ haha) En stor och en liten (fick den lilla av min kompis som hon hade till sin hund,fast hunden gjorde illa sig :P) Den tar jag på ställen som magen .. ja under kroppen:)

sen en sax,som jag alltid har bredvid mig ifall det finns tovor. Så mina favoriter är den stora kardan och saxen ;)

Borstar dom ungefär varje dag för att ha pälsen fräsch och fin :) men varje dag borstar jag inte dom så noggrannt, bara det inte finns massa spån.

Min Luna gillar inte att bli borstad på magen, men ibland är hon väl lugn så att jag kan göra det. Messi har inte så mycke 'teddy'päls, mest sån päls som korthåriga kaniner har,så jag behöver inte borsta på magen eller i rumpan (bara svansen,där har han lite lurv) 

Har ingen speciell strategi, borstar bara på och kollar noga ifall det finns tovor där dom mest har det (vid svansen/könet/öronen.)

[Nalle-]
2010-05-21 00:20
0

Nu kan jag faktiskt svara mer ingående på frågorna, när jag har en teddykanin här hemma (;

_Vad har ni för borste/kam?
_En liten karda till katt och en liten kam med olika avstånd på piggarna till katt. Äger också en tovutredare som jag brukar använda på min hund, men har inte behövt använda den på kaninen än.

_Vilka redskap tycker ni är bäst?
_Kammen, tycker jag mest om :)

_Hur ofta vårdar ni pälsen?
_Kommer försöka att borsta igenom den varje dag, men har bara haft tussen 3 dagar än ^^

_Klipper ni pälsen?
_Har inte gjort det, men förstår folk som klipper där kaninen verkligen inte tycker om att bli borstad. Skulle dock inte klippa ner hela kaninen.

_Några ställen kaninerna inte gillar att bli borstad på?
_Bak i rumpan, vid svansen.

Hur går ni tillväga?
Börjar med kammen och borstar igenom hela pälsen noga, tar därefter kardan och snyggar till :)