Varför Teddyvädur?
Skulle vilja höra med er teddyvädursägare. Varför föll ni just för Teddyväduren? :)
Själv har jag ingen teddy än, men jag föll pladask för "rasen" första gången jag fick se en bild på den. Efter det läste jag på en hel del om Teddyväduren och nu hoppas jag på en tuss till sommaren! Känns verkligen spännande :)
För att jag alltid har velat ha en nallebjörn.
Men man kan inte ha björnar som husdjur, förutom teddyväduren då som faktiskt påminner mycket om smså björnar. Sedan är de väldigt tama, ohyggligt härligt temperament och väldigt kärvänliga. Min kanin har en väldig karaktär och han följer mig varje steg jag går…
Fast ibland kan de förstår vara envisa också, allt är inte baaaraaa en dans på rosor.
Jag älskar dessa små lurviga fluffmoln, de är utan tvekan bland de vackraste djur som existerar på denna jord.
#2, Jag förstår dig! :D De är verkligen otroligt vackra.
Jag såg faktiskt en bild på en Teddyvädur för jättelänge sen (säkert tio år?). Det var en japan wienertecknad liten tuss, och jag tyckte att det var den sötaste kanin jag någonsin sett! Har tidigare avlat på vanliga Dvärgvädurar för utställning, men kände att det inte var roligt att ställa ut längre, så jag sökte en kanin för endast sällskap. Jag har alltid gillat långhåriga djur och har haft långhårig katt, hund, marsvin och häst (Ja, han var P.R.E., så han hade lång man och svans ;P
Tiden gick och jag hittade inte min Teddyvädur (jag visste inte ens att det var en Teddyvädur då), så jag köpte en lejonhuvad istället. Gillade inte alls temperamentet på den kaninen, så jag sålde den :/
Efter ett tag kom jag av en händelse in på Färjbackens hemsida och såg "mina" Teddyvädurar, och blev så glad! :D Läste på om denna ras och insåg att den var perfekt som sällskapskanin, och att den inte var godkänd tyckte jag då vara positivt! Då behövde man inte bedriva denna utställningsavel som jag var så otroligt less på. Och sen tycker jag att teddypälsade tussar är så otroooligt fina i wienerteckning (som inte är godkänd)!
Så på den vägen var det! Och har man skaffat sig en teddy är man fast i "teddyträsket" för alltid ;P
Ljustadalens kaningård
Dels för att deras päls gör dem så otroligt charmiga, men också för att de blir så tama av all pälsvård :) absoluta favoritrasen är det!:)
/Isa
Jag surfade runt på internet och kollade på kaniner. Hittade till Tussilagons hemsida och såg de vita och viltsiameserna (tror jag att det var) och jag blev helt förälskad.
Det var egentligen inte tänkt att jag skulle skaffa kanin men tog senare kontakt med Lollo och fick hem lilla Blueberry, Myra. Sen dess har det inte funnits någon annan ras för mig! :)
Jag föll för rasen när min kusin köpte en teddyvädur för 2 år sen. Sen så tingade jag en teddy men iår kom jag på att hon är teddylejon ;( Men,men hon har i alla fall inte fällt av än :D Och nu växer bara kärleken för teddyvädurar sen jag vart medlem här :D Men jag föll just för deras underbart ulliga och mjuka päls :D Helt enkelt :D
Såg min Lurvas på blocket och föll direkt för hur söt han var på bilden! Köpte mig en massa olika borstar m.m direkt ;) Tycker pälsvård är en mysig del av kaninägandet, och så är han ju så gossig att ha i famnen också ;) Samtidigt har jag bara dåliga minnen från korthåriga kaniner så det blev en nystart med en långhårig sak :)
Verkar som att alla föll för teddyn lika snabbt som jag, haha!
Skulle ni kunna tänka er fler teddysar i framtiden? :)
#9 Haha ja, för alla sa det bara KLICK!:)
Absolut, kommer nog starta egen uppfödning så småningom :)
/Isa
#10, Precis! :D Oj, spännande!
Jag fastnade nog för teddydvv för att jag saknade att ha en kanin med päls att sköta.
Har sedan 3års ålder (är nu 17 i oktober) haft kaniner. Inte ett enda år utan kanin.
Hade under dessa år en hermelin fusch och en Angora blandning.
Men hade självklart några dvärgvädurar också, normalhåriga.
Men efter att åren gick efter att jag hade hermelinen så insåg jag mer och mer hur jag saknade att pyssla med kaninernas pälsar. Den långa mjuka pälsen.
Kände inte att jag ville ha en angora igen pga deras öron, mycket charmiga men vill ju ha hängisar ^^,
Så jag skrev en tråd någonstans där jag undrade vilka raser som fanns med hängande öron och längre päls. Och fick då tips om Teddydvv som jag sedan letade i över 1½år för att hitta en riktig.
Då blev jag tipsad om Fablernas Volvo som jag hade turen att få köpa.
Sedan hittade jag ännu en som jag köpte, tyvärr visade sig denna vara 25% Lejon när jag fick H-beviset efter att ha köpt henne som senare visade sig vara en han. Många besviknelser där.
Men lade sedan in en sök annons här på teddykaniner.ifokus och blev tipsad om Tussilagons The Better Pill som bara någon månad senare kom ehm till mig tillsammans med hennes kompis, en Dvärgteddy vid namn Embezzele.
För 2 veckor sedan fick jag även den kull jag längtat efter i 2år!
Kullen efter två äkta teddyvädurar - Volvo & Better Pill (Bettan).
så nu sitter jag här med 7 Äkta teddysar varav 5 bebisar på 2 veckor!
För bilder, kolla på min bilddagbok: Litenpyssling
Och kolla på den 14 Maj tror jag ^^,
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Ps. Om ni är intresserade av en teddy så kontakta mig på:
trubbelsbuse@hotmail.com eller 070 - 358 11 87
Kön vet jag ej ännu men färgerna är:
3 Svarta
1 Japantecknad Gul/svart
1 Madagaskar Otter
#12, Vad roligt att du äntligen fick dina teddysar! Jag skickar btw ett mejl till dig nu, är ev. intresserad av en unge. 
#14 Åh, trevligt ^^, Haha =D
#14 Av nyfikenhet undrar jag om du vid köp av en teddyvädur vil ha nån speciell färg, eller om det inte spelar nån roll för dig? ^^
#16, Haha, jasså! ^^ Nej, egentligen inte. Som jag skrivit tidigare är det temperamentet som verkligen spelar roll. Men så finns det ju ändå färger, tex japan
, som jag skulle välja före andra färger.