Tvåsamhet?
Några kortfattade frågor:
1. Har ni märkt av att kaniner blir mindre sociala gentemot människan om de lever två i samma bur?
2. Kan man ha två kaniner (hane, kastrerad + hona) som bor i skilda burar men som träffas utanför buren och umgås? Är det ett lämpligare alternativ?
3. Hur stor är de burar som är gjorda för två kaniner?

Funderar du på en till tuss Victoria? :D
Tyvärr kan jag inte svara på det där, har bara haft en kanin åt gången. :)
Njaaaaaaa… Jag skulle verkligen, verkligen vilja ha en till liten pälskling. Men jag har 3 djur nu och jag och min pojkvän (som jag blir sambo med i sommar) har sagt "max 3 djur". Vi får se hur det blir med plats och så i den nya lägenheten, jag utesluter inte att det kanske blr en till tussboll i höst, nej.
Det är ju så svårt att mostå! Gah…

Jag tycker att kaninerna ofta verkar bli gladare och trivas bättre om de bor med en kompis som de tycker om.
Däremot så kanske det kan upplevas som att de inte blir lika sociala mot människor. Det beror ju på att de inte har samma behov av sällskap som om de sitter ensamma hela tiden.
Fråga 2 är jättesvår att svara på. Det beror ju på hur kaninerna fungerar ihop och det varierar från individ till individ…
Om man har två kaniner (t.ex. hona och kastr. hane) ,som tycker om och blir glada av att umgås, så skulle jag nog föredra att låta dem bo ihop. De har ju då sällskap all den tid då man själv inte kan umgås med kaninen.
Kolla på jordbruksverkets hemsida för att se de bestämmelser som finns på hur stor buren ska vara. Det är ju dock bara minimimått så ju större desto bättre!
Om man har två kaniner ska man komma ihåg att de båda ska kunna sitta på hylla och kunna krypa in någonstans samtidigt.
#3 Tack för svaret 
1. Ja på vissa kaniner tycker jag dom kan vara något osocialare eller skyggare (att de "skyddar" varandra) när de lever tsm. Men haft de kaniner som jag inte märkt någon skillnad alls på.
2. Ja det kan man :) men om de funkar bra ihop hela tiden tycker jag att man lika gärna kan ha de ihop hela tiden också. Fast det väljer man j själv ^^,
3. Det väljer du själv men jag tycker att ex. 100x50 cm är för litet för två. Tycker ungefär 120x60 cm alt. 120x70 cm passar för två dvärgkaniner (ju större desto bättre förstås)
#5 Bra svar. Och by the way, jag dör över din profilbild! Vilken gosig kanin du har där!! STora runda kinder 
Min kanin kommer att få bo på en inglasad balkong från och med i juni. Jag har haft tankar på att eventuellt köpa en till kanin och då köpa en större bur eller placera två inneburar på varandra. Det är parkettgolv och värme på vintrarna. Men jag har ingen aning om hur det blir, jag kommer nog inte köpa en till redan till sommaren… oh i wish though
#6 Hihi tack, ja Nalle är go han! :) Min enda kanin (räcker för mig, hehe) *nu har jag dock bytt bild*
1. Nej. Muffin är lika social som vanligt mot mig + att han är social mot Nessie också.
Nessie har blivit socialare mot mig än var hon var innan nu när hon bor med Muffin. Han går ju fram och hälsar och hon ser att det inte är farligt och går fram med :)
2. Så hade jag det ett tag. Olika burar men dom fick gå hela dagarna i hagen tillsammans. Funkade bra men om dom inte gick ihop varje dag så var dom tvungna att göra upp rangen helt igen. Lite stressande så eftersom dom inte gick att ha i samma bur så fick dom gå ensamma.
3. Finns ju inneburar som är 150x75x64, har en sån och det är bra storlek till 2 dvärgisar tycker jag :) Just nu har jag dom i en som är 120x80 vilket är lite litet. Inte så stor skillnad mellan burarna egentligen men har större hus i 120 buren ;) Dock ska dom få dubbelt så stort snart :) Du kan ju alltid fixa en stor hage med vaxduk under om du inte vill riskera att förstöra parketten och sen ha mattor på för bättre grepp :)
Emma