Teddy galen! ?
Har blivit helt o hållet teddy galen!!!!!
Har du fakta om teddysar? Har du några bilder på dina egna teddysar? Har du uppföding?
Svara på dessa frågor skriver man i kommentarerna allt för intresset!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Kul att du tycker om teddysar, de är väldigt lätta att bli kära i 
Först och främst så ska man gilla att pyssla med sin kanin när man har en med teddypäls. De kräver ju lite pälsvård, men min erfarenhet är att de "äkta" teddysarna har en mycket trevligare och mer lättskött päls än teddylejon som senare fäller.
De finns i två varianter, Dvärgteddy och Teddyvädur. Det finns ju även teddylejon, som allt som oftast fäller av sin päls så småningom och blir en "vanlig" lejonhuvad.
Teddyvädur kommer att bli upptagen i Nordisk kaninstandard till hösten, men som Dvärgvädur angora. Än så länge vet ingen riktigt hur standarden kommer att se ut, så den kan skilja sig en del mot för hur Teddyväduren ser ut idag…
Det finns två intresse klubbar för teddypälsade kaniner, Teddyklubben och Wienerteddyklubben. Vi som avlar med mål att få Dvärgteddy och Teddyvädur att följa en viss standard utan att blanda pälslag tillhör dessa.
Jag har en liten uppfödning av dessa lurvar,
http://www.ljustadalens-kaningard.se/
Här är världens bäste kille, min lille prins, min avelshane Leandro:
Ljustadalens kaningård
Jag förstår dig, tycker också teddysar verkar helt underbara! Har dock ingen nu, men hoppas på en till senare i sommar :)
Som Ljusta skriver behöver teddysar en hel del pälsvård. Så det gäller att tänka till en extra gång innan man skaffar sig en liten pälsboll!
#1 Ljusta, har du någon helteddy till salu nu/snart?:)
/Isa
#3 Njae, inte snart. Väntar eventuellt en kull som föds runt den 11/5, men bara kanske (tjuvparning, men var ändå tänkt att ta den kombinationen i höst, så…). Håller också på att försöka para en annan helteddyhona, men hon är lite omogen och visar inget intresse för hanen än (hon är 7½ mån gammal)
Samarbetar med Solvikens kaniner, och hon har några helteddykullar på gång med bl.a. Leandro som är på bild ovan. Inget fött ännu tyvärr, men den som väntar på något gott ;)
Ljustadalens kaningård
#4 Haha okej tack och lycka till!:)
/Isa

#1 Ja det behöver få pälsvård några grr i veckan :) Jätte rolig fakta :) Teddyvädur låter intressant…men hur ser standaren ut på en dvärgteddy?
Jättesöt Leonardo är, verkligen helt underbar!!?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#6 Om jag inte är ute och cyklar så ska dvärgteddyn se ut som en hermelin med teddypäls :) Dock kan jag ha fel, är lite osäker.
#7 Som jag har förstått det är peking = teddy som fäller av till lejon, dvärgteddy = typ "hermelinteddy" med inte fullt så mkt päls som teddydvv, och teddydvv = dvv fast med maaassa päls. Rätta mig om jag har fel:)
/Isa

putt
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#9, Du behöver inte putta när den fortfarande ligger på första sidan… :)
#8 Ok, då förtydligar jag dina ord lite
*Peking har aldrig varit en Teddyvädur genetiskt sett, utan har alltid och kommer alltid att vara en överpälsad lejonhuvad, dvs en annan ras. Dock så kan en "peking" se ut som en teddy tills den har fällt sin päls vilket är väldigt individuellt när den gör. (Senast vid 1,5 -2 års ålder). Så själva benämningen "Peking" är egentligen inget eget pälsslag eller egen ras, utan det är vad ett överpälsad dubbelmanat lejon brukar kallas. För inga, och absolut inga Teddyvädurar fäller av till lejon eller peking, då är det ingen Teddyvädur 
*Arbetsstandarden för Dvärgteddy och Teddyvädur finns här:
Dock så kommer Teddyväduren som sagt att bli godkänd till hösten, och då kan ju "tyvärr" standarden ändras lite (eller mycket) :/
Ljustadalens kaningård
Åh vad roligt att du fått upp ögonen för allas våra älskade nallebjörnar!
Jag älskar dessa fluffmoln och har själv ett teddylejon som jag bloggar om här: http://www.pongobunny.blogspot.com
Att tänka på vid köp av teddy är ju som sagt pälsen, men eftersom att du verkar älska kaniner så kommer det inte bli något problem. :D När jag köpte min gosboll så behövde hans päls sällan borstas, det var så fint och lättskött. Efter några månader började hans päls förändras och numera blir den lätt tovig. Trots detta krävs det inte mer än att jag borstar och klipper bort eventuell tovbildning ett par gånger i veckan. 
Alla som träffat på mitt teddylejon har verkligen tyckt jättemycket om honom, teddysar är verkligen ena charmtroll. De är så personliga och umgås man mycket med dem så blir de som små hundar…
#11 Vad menar du med att standarden kan komma att ändras mycket?? Att alla teddysar inom några år kommer att se ut som angoror? SKa vi inte ha teddyvädurar i sverige? 
#13 Dvärgvädur angora kommer att bli godkänd till hösten, men så vitt jag vet är inte standarden som beskriver hur den ska se ut skriven än? Trasdocka här på iFokus vet mer antar jag…
Skulle standarden beskriva en kanin som är helt olik den nuvarande Teddyväduren så kommer i allafall jag att fotsätta avla på Teddyvädur och inte Dvärgvädur angora. Jag vill verkligen ha dessa helfluffiga teddysar, med långt hår på panna, öron och kinder!
Ljustadalens kaningård

Har två teddy dvärgvädurar ? :D
#14 Jag hoppas att de inte ändrar så mycket, tycker de är perfekta som de är nu:) annars får man flytta till Holland, haha.
/Isa