Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 2519 ggr
kaninfantasten
0

Vilken chock!

I dag gick jag förväntansfull ut till kaninerna. Igår väntades en kull med ungar, men hade inte kommit i går kväll. Kände senast i går tydliga fosterrörelser. Mammans andra kull. När min lilla 6-åriga dotter och jag kom ut får vi se "Sally" sitta med broccolistammen (som hon fick igår kväll) i munnen o knapra på den. Ingen päls verkade finnas i buren. Vi öppnade dock inte och tittade då vi hade bråttom till skolan och inte ville störa Sally. Plötsligt ser jag att det är alldeles rött runt Sallys mun och inser plötsligt att det inte är broccolistammen hon tuggar på…..Har läst att kaniner i bland kan reagera så här, men FY vilken syn. Så nyss åkte dottern till skolan med denna syn på näthinnan, får prata om det när hon kommer hem. Vet ju att allt kan hända i naturen, men det var ändå hemskt att se…

Vet fortfarande inte om hon ätit upp alla ungarna, får titta lite senare i dag…

Nån mer här som råkat ut för detta?

poesi
0

Åh, jag lider verkligen med dig.
Det kanske var nått fel på ungarna och därför åt hon upp dem?

Vi fick en kull med hermeliner igår, som inte heller klarade sig. Så jag kan nog ana lite hur du känner dig just nu. Beklagar verkligen!

lillaisa
0

Usch vad jobbigt. Hoppas någon unge klarade sig i alla fall.

/Isa

kaninfantasten
0

Har varit ute o kollat igen. Det var totalt fem ungar. Hon hade lagt alla utanför boet så troligen har alla frusit ihjäl under natten. De såg inte ut att vara attackerade så det kan ju varit så att hon bara ville bli av med sina döda ungar i morse när hon käkade upp en halv… Ja, man får tänka att det är sånt som händer i djurlivet. Det värsta är att honan verkar jättehängig. Har en skål med vatten utöver vattenflaskan, tuggat lite på sin morot, men inte ätit egentligen nånting mer (o även druckit dåligt) sen egentligen i förrgår. Hoppas hon klarar sig, annars vet jag inte vad jag gör. Har jättedåligt samvete, igår e.m. när jag gav henne mat så hoppade hon ut själv ur buren och sprang glatt omkring på gräset i säkert nån halvtimma. Sen hoppade hon in igen. Hon kanske blev stressad av detta o inte hann bygga bo innan värkarna satte igång! Men det är väl inte att fundera på, det som hänt har hänt. Nästa gång kommer jag inte att släppa ut kaninen även om den vill ut, utan den kommer att få vara i buren tills det är överstökat. 

Tack för ert stöd och #1, jag lider med dig med, beklagar!

poesi
0

#3 Åh nej, va tråkigt! =( Fy!
Men försök att inte ha dåligt samvete, det hjälper ingen. Även om det är svårt, jag vet..
Hoppas att mammakanin repar sig snabbt och att hon snart är sitt vanliga jag igen. <3

lillaisa
0

#3 jag tror absolut inte det var ditt fel, jag vet inte riktigt hur det är i det vilda men jag tror ändå att de borde klara att vara ute och skutta en halvtimme några timmar innan födseln, annars borde hon inte ha gjort det utan följt sina instinkter. Hoppas hon mår bättre imorgon!

/Isa

lillaisa
0

Hur mår din dotter efter den där synen? Jag själv hade antagligen blivit ganska förstörd om jag sett något sådant i den åldern.

/Isa

Brumelisa
0

Så tråkigt för er. Förstår att Ni varit förväntansfulla och så blev det så här. Beklagar.

kaninfantasten
0

¤6 Ja du. Vi har pratat om att det är naturligt att djur gör så, men hon vågade först inte gå ut på trädgården själv när hon kom hem…Tyckte det var så hemskt med allt blod runt hennes vita kanins mun. Hon kan nog teoretiskt acceptera det, men synen var inte den trevligaste. Kommer i håg när jag själv var sex år och min mormors tax fångade en vildkanin o åt upp den framför mig. Det satt i länge. Hon förstår i alla fall att sånt här händer, men bilden får hon nog tyvärr leva med. Hon vet också att vi delar det då jag sa att jag också tyckte det var jätteotäckt. I kväll när hon la sig var hon rädd för att hon skulle drömma om det. Det är bara att hoppas att hon kommer över det, men vi har en god kommunikation, så jag får naturligtvis ha lite koll framöver hur hon mår.

teddybaby
0

usch, jag hade nog blivit lika mycket eller mer chokad och skrämd! Jag vet inte hur jag hade sett på min egen kanin efter det. Känslomässigt alltså. Även om man vet hur det kan se ut så är det likväl chockerande. =/

lillaisa
0

#8 vilken tur att ni har sådan bra relation! Och hon verkar vara väldigt smart för att vara 6 år, jag hade nog inte kunnat acceptera att min kanin ätit upp sina ungar i den åldern:)

/Isa