Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 1907 ggr
Ljusta
0

Vad tycker ni om "teddyproblematiken"??

Jag undrar lite vad alla ni som oftast läser men inte skriver här egentligen tycker om denna problematik angående Teddyväduren? Alltså att de säljs som Teddyvädur trots att man vet att det finns lejon bakom (och att de genom detta troligen inte är en Teddyvädur).

Det påstås ju att det är många som är lite less alla dessa "besserwissar" som ska informera i vått och torrt, och kanske helst skulle vilja att man låter alla hålla tyst och sköta sitt. Men gör de egentligen något gott genom att föra informationen framåt?

Så vad tycker ni "doldisar" (och andra förstås) som kanske köpt en Teddyvädur som fällt eller som visat sig senare kan fälla, hade ni önskat att er uppfödare var mer insatt och hade informerat er om fällningsrisker innan ni köpte, eller bryr ni er inte nämnvärt?

Själv hade jag önskat att jag hade fått veta att mina "Teddyvädurar" kunde fälla, då hade jag troligen valt en annan kanin.

Låt detta bli en tråd med trevlig ton :)

Ljustadalens kaningård

breana
0

Jag har ju ingen teddyvädur än. Men en på G och söker efter en hona till honom. Iallafall, jag tycker personligen att det är bra att uppfödare som kan sin sak säger till att risken finns att kaninen kommer fälla i framtiden. Sen om man bryr sig om det eller inte är upp till var och en, men då har man gjort ett eget val. Jag är väldigt rädd för att få hem ett lejon och har därför pratat med många uppfödare om vilka säkra linjer som kan passa min avel.

Jag är oerhört tacksam för att så många teddyuppfödare har hjälpt mig. Ni är guldvärda! Annars hade jag säkert köpt en lejon i tron om att det var en teddy. Jag tycker att ni ska fortsätta berätta för köpare/säljare. Tror faktiskt att det hjälper teddyaveln framåt. Så nya uppfödare inte börjar avla på teddysar som egentligen är lejon :)

Ljusta
0

#1 Jag tycker faktiskt precis som du!

Tycker att det är konstigt det som skrivs och sägs att så många är sååå less på att alla ska informera i tid och otid, men det är ju inte så kul för oss köpare (och avlare) av Teddyväduren om man har ett lejon som man tror är teddy… Vi som försöker avla teddyn ren har ju t.o.m. blivit bannlysta av vissa uppfödare… Varför?

Så jag är FÖR information och informerare, bara det görs på ett respektfullt sätt :)

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

Först måste jag säga att det var en väldigt bra idé att starta den här tråden Helene!

Även jag är FÖR information och de som informerar (kanske för att jag är en av de som gör det *fniss*) Håller med er ovanstående.

[Djurlinnea]
0

Håller med #1 helt och hållet…Min teddy är lite lejon och vanlig dvv men har inte fällt päls vilket jag är stolt över :) Bra tråd detta var :D

[Nalle-]
0

Kan inte annat än hålla med de som skrivit innan mig. Om inte folk informerar kanske man avlar på sitt lejon i tron att den är teddy och dessutom säljer ungarna som teddy. Självklart är det inget fel på lejon, men köper man en teddy så är det ju teddy man vill ha… ;)

teddybaby
0

Bra att du tar upp frågan! :)

Som i de flesta frågor av konflikter rör det sig om bristande kommunikation eller problemet kring att nå ut med sitt budskap utan missförstånd. Internet är som bäddat för konflikter i och med att många, enligt mig, inte alltid tänker eller uttrycker sig "finkänsligt" i känsliga diskussioner.

Jag gissar på att vi alla är ense om att teddy-lejon frågan är mycket viktig! Hur ska vi lyckas avla fram renrasiga teddyvädurar om det avlas in lejon i leden?  Problematiken är tydlig.

Så när uppstår konflikterna och missförstånden? Jag tror att det uppstår när man inför en vi- och de-känsla! Vi som faktiskt avlar "rätt"… De där uppfödarna som förstör för oss… - notera, det här är inga citat eller så, utan bara kursiverade gissningar på hur folk upplever att jargongen är. Och jag är en utav dem. Jag tycker personligen att alla här på forumet är väldigt trevliga, MEN jag kan förstå om andra mer oerfarna uppfödare känner av en viss… underlägsenhet. Underlägsenhet i viss mån kan vara omöjlig att undvika med tanke på att kunskap är makt, och den som har mest kunskap är möjligen ni som förklarats som "besserwissrar" och då är det desto viktigare att ni som VET att ni HAR mest kunskap och erfarenhet, att ni:

1. Tänker på hur ni uttrycker er till de ni vill dela med er av er erfarenhet till

2. Att ni kan styrka era ord med hänvisning till andra källor eller att ni understryker att detta hämtas från egna erfarenheter

3. Att ni respekterar de som inte har lika mycket kunskap, och att ni "gör plats" även för mindre uppfödare

Alla vi andra bör givetvis också se till detta. Observera! Jag tycker att ni alla är jättetrevliga och hyser inget agg mot någon, jag talar bara om allmänt vett… Glad

Jag själv tycker att det är tråkigt att min "teddy" förmodligen inte är en teddy, men jag accepterar också problematiken och jag vet att uppfödaren blev lika utsatt som jag. Snacka om dominoeffekt! Glad

kram på er alla teddyälskare! Ps. Kanske märkt att jag är socionom i botten, ursäkta för det isåfall. Tyst

Ljusta
0

Håller med alla som skrivit! Om vi ska komma förbi problemet med att lejon avlas in på teddyn så är det viktigt att informera tycker jag. För många spelar det absolut ingen roll om det blir en teddy eller ett lejon, men jag tror att man blundar om man tror att det är så för majoriteten.

Håller med dig ovan (som har en kanin som heter Baby, kommer inte ihåg ditt namn ;)) om att göra plats även för de mindre uppfödarna.

Detta forum borde vara en jättebra plats där alla uppfödare/ägare/teddyintresserade stora som små kan samsas under "samma tak" och utbyta erfarenheter, sorg och glädje. Men tycker samtidigt att det är viktigt att påpeka att det är ett diskussionsforum så om man startar en tråd så bör man ta i beaktande att det kan komma att diskuteras i den ;) Men alla har rätt till ett bra bemötande tycker jag!

Vet att det finns många dåliga erfarenheter av teddyuppfödare sen tidigare (som kanske inte alla föder upp idag). Tror att många dömer andra på grund av detta, kanske utan grund egentligen?

Hur ska man komma till rätta med problemet att uppfödare säljer en kanin från mixade led som Teddyvädur? Om man vet att denna uppfödare vet om att det finns lejon bakom?? Och alla dessa som i tråd efter tråd förnekar att deras kanin kan vara lejon/peking, och blir ledsen om de får höra att den kan fälla och tycker att vi är så otrevliga på Teddykaniner i fokus ;) Hur når man fram till dessa?? Det är lätt att bli syndabock då om man informerar (om man inte gillar det man hör), även om man informerar på ett bra sätt.

Ljustadalens kaningård

teddybaby
0

#7 jag heter Victoria. Och om jag minns rätt heter du Helene. :)

Håller med dig. Jag tycker att man kan se fler uttryck på hemsidor i stil med "kan fälla" intill kaninernas namn, men om det fortfarande finns folk som förnekar så är det väldigt tråkigt.

Ljusta
0

#8 Japp, heter Helene. Då vet jag att du heter Victoria :) Du formulerar dig väl i text!

Jag tycker också att teddyuppfödningen är på rätt väg, har sett många fler som infar rätt nu på sina hemsidor, och det känns jättebra! :). Och jag tror att vi har alla våra "informatörer" att tacka för det, även om det är dessa som blivit kallade besserwissers o dylikt…

Och tyvärr finns det folk (som är informerade) som ändå envisas med att tro och säga till andra att en peking är en Teddyvädur…

Ljustadalens kaningård

Tarkie
0

Jag har slutat att informera då man bara får ren skit av det. Jag tycker inte att teddyuppfödningen tar rätt väg heller. Att ca 10 (taget hur huvudet, kan vara lite fler/mindre) personer ska få den på rätt väg känns lite si och så. Då 9/10 avlar på lejon (typ, det känns så och det ligger väll mellan 7/10-9/10.

Ljusta
0

#10 Jo men jag tycker att den är på rätt väg om folk slutar/minskar att sälja korsningar som Teddyvädur. Det som jag ser som det största problemet är att folk kallar en peking för teddyvädur, och säljer avkommor som Teddyvädurar. Man kan ju aldrig förbjuda folk att ta korsningskullar, alla vill ju inte avla på helteddys :)

Nu har man ju lärt sig lite om vilka linjer som är bra, men tidigare så köpte man ju kaniner som uppfödaren sa var Teddyvädur (trots att de hade lejon bakom). Vi som vill avla på helteddy köper nu absolut inte en unge där det står att risken finns att den fäller av, därför tycker jag att aveln går framåt då dessa djur inte kommer att användas i helteddyavel (eller är jag naiv då ;)

Ljustadalens kaningård

Denna kommentar har tagits bort.
kaninfantasten
0

Självklart ska informationen vara korrekt. Ser de uppfödare som oseriösa om de inte informerar om fällningsrisken. Köpte ju själv tre "teddyvädurar" förra sommaren utan att få info om att det överhuvudtaget fanns fällningsrisk. Jag är rätt ny inom denna värld och naiv som jag var litade jag på uppfödarnas seriösa framtoning, men känner mig hyfsat besviken på att de två uppfödarna jag köpte av faktiskt undanhöll informationen, då de visste att jag skulle avla och ville avla rena teddyvädurar. Så nu sitter jag här och avlar peking….än så länge. Framåt för ärligheten!!

teddybaby
0

En annan sak som jag personligen tycker är jätteviktig och som ni gärna får föra fram mycket tydligare är pälsvården!!! Jag hade aldrig trott att det skulle vara så svårt. Jag vet att folk nämner att det är en del pälsvård, men jag tycker att det är MYCKET och krävande pälsvård. Har ännu inte hittat en trimmer som klarar Babys fina hår. Kanske är jag ensam om detta problem. Oskyldig

Tarkie
0

Myggan har inte problem päls iaf… Borstar den var tredfe dag och INGA tovor. Mina teddysar har aldrigt haft en tova. Det är jag glad för och stolt över!

teddybaby
0

#15 Lucky you. Jag borstar flera gånger i veckan och får tovor på de ställen jag inte kommer åt själv med hänsyn till hans känslighet. Det jag syftar mest på är att det överhuvudtaget är svårt, det är svårt att dra igenom med borsten utan att det tar emot ordentligt, inte pga tovor utan pälsens mjukhet som veterinären uttryckte det. =)

Tarkie
0

#17 Jag tycker inte inte det är svårt att dra igenom pälsen. Min borste fastnar bara på 2 ställen i pälsen (det blir motstånd) och det är tassarna och under huvudet.

Ljusta
0

Vill påpeka att detta är en tråd med trevlig ton, som det står i första inlägget! Men diskutera gärna, men tänk på tonen!

Hur det varit tidigare spelar ingen roll tycker jag, det viktiga är hur det är nu :)

#17 Kan tänka mig att Baby har samma pälskvalitet som hans kullsyster som jag hade, ganska bomullsaktig och tovningsbenägen. Borstade jag henne så var hon småtovig dagen efter :/ Men tror att en helteddy kanske inte har lika jobbig päls??

Ljustadalens kaningård

[Shangol]
0

#22 Tråkigt :( Hoppas det kommer bli bättre stämning. Vore kul med nya uppfödare på Teddy så man blir lite fler och även kan vara en stor glad gemenskap som stöttar varann.

Ljusta
0

#25 Nä då förstod inte jag dig, brukar ha problem med att förstå vad du menar ibland tror jag ;P

Om hennes (och alla andras!) uppfödningar används fel är ju tyvärr inget som går att göra något åt. Ens egen kontroll slutar ju då man säljer kaninen…

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

Jag tycker det är sååå otroligt kul med alla nya uppfödare som delar samma intresse som man själv har. Och att det sen verkar finnas många vuxna (över 20 år) tycker jag är jättekul! :) Och sen är det ju såklart ännu roligare med dessa som vill avla på helteddys som jag gör!

Så ni är alla väldigt välkommen! Jag råkar veta att alla har varit nybörjare någon gång och gjort fel, glöm inte det! Fel får man göra bara man är öppen för information och kan ta emot den även om den är lite obekväm ;)

Ljustadalens kaningård

[Shangol]
0

Förstår inte varför en viss uppfödning måste tas upp över huvve taget egentligen. Att referera till uppfödningen är ju även att referera till henne.

[Shangol]
0

#30 Det är bra Helene :) Har pratat med dig ang kull via mejl o du var kanon o prata med så tummen upp för dig!!!! Känns kul att någon ser possetivt till oss som är nya men verkligen brinner för detta med teddy ^^

Ljusta
0

#28 Jag missförstod dig sa jag ju :) Du är lite lik min lillebror när du skriver och då tolkar jag dig som jag gör med honom (fast han är gräsligt pessimistisk så det är inte så rättvist mot dig ;))

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

#32 Tack tack för det :) Jo, jag kommer ihåg att ag pratade med dig, var in på din hemsida tidigare idag, och såg dina fina niner :)

Ljustadalens kaningård

Tarkie
0

#33 hur kan man missförstå när jag skriver att hon informerar ang pälstypen. Jaja…

Ljusta
0

#35 Men under tiden man skrev ett inlägg så skrevs det typ fem stycken så hann inte läsa allt ju ;P

Ljustadalens kaningård

Tarkie
0

tssss

Ljusta
0

#36 Och Tarkan, jag är jätteglad att du som kille hänger här bland oss teddytokiga tjejer. Så vitt jag vet är du den enda killen som syns här! :)

Ljustadalens kaningård

teddybaby
0

Helen, vad härligt att du säger det angående Babys kullsyster. Då vet jag att det inte är bara jag som har haft det problemet. Nåväl, Baby är världens roligaste kanin som rymmer iväg med flaskor med haollonsodadryck och snor after eight helgerna i ända, så jobbig päls kan jag leva med!Flört

poesi
0

Jag tycker precis som #1 och några andra här. :) Så ja, jag är FÖR information och de som informerar.
Dock så tycker jag som några andra här har skrivit, att ibland så kan man ha en liten trevligare ton än vad vissa har ibland.

Min Melvin har börjat fälla och jag tror inte att pälsen på ryggen växer ut igen, dock vet jag inte helt säkert än då han är min första, och enda, teddy/lejon vad han nu är. Så jag väntar och ser helt enkelt. Men redan nu är jag iaf öppen med att han fäller och kanske inte är teddy trots allt. Ser ingen anledning till att ljuga om det. Älskar ju honom lika mkt iaf, oavsett vilken päls han har. Han är ju samma kanin iaf. :) Har tänkt låna ut honom till några honor (bland annat till hans uppfödare) och sagt på en gång att han antagligen är lejon. Är så dumt att inte göra det tycker jag. :)

breana
0

Jag tycker att fler och fler uppfödare har blivit duktiga på att skriva ut att kaninerna kan fälla på sin hemsida. Så att personer som informerar folk verkar få bra effekt. Fast det tråkiga blir ju att de som informerar får ta skit för det. Om man ska avla helteddys borde man ju uppskatta om någon berättar om eventuell fällrisk eller? Informatören kan ju inte göra något åt saken. Ni som fortsätter att informera fast ni får skit för det gör det bra, riktigt bra! Väldigt tråkigt att uppfödare inte kan acceptera att kaninen inte är fullt teddypälsade. Självklart har man all rätt att vara besviken och ledsen. Men det ska man ta med uppfödaren. Och sen kontakta köpare om kaninen fått ungar som sålt som teddys.

Det är ju grymt bra av folk som meddelar redan innan kaninen börjar fälla. Vet man att risken finns så ska det meddelas. Tummen upp till #41 :) Tappade ditt namn… Skulle gissa på Ida men är inte säker :)

Nickel
0

När jag skulle ha min första teddy åkte jag till uppfödaren och skulle välja en där. Sen blev jag helt kär i Plexus. Och uppfödaren sa att han förmodligen skulle fälla av och bli peking, (fast nu när jag vet lite mer förstår jag att han aldrig hade kunnat bli en teddy eftersom båda hans föräldrar är peking) När jag köpte Melvin fick jag också veta att han kunde fälla av senare, men det han jag aldrig få veta för han dog väldigt tidigt.. Men jag tyckte det var bra att jag fick reda på det iaf. :) Och eftersom jag inte  skulle ha en kull med ngn av dom så köpte jag dom iallafall. :)

Trasdockaa
0

Hej allihopa! Härlig tråd! Har precis kommit hem från Holland och över 20 timmar i bilen men kunde inte låta bli att komma in och läsa lite innan det ska skuttas i säng :)

Nu skuttar det för närvarande runt 17 kaniner ute i stallet, 16 av dessa är köpta som teddy (min lilla rextjej är svarta fåret…). Men det är viktigt att tänka på att inte fören dessa faktiskt blivit över 2 år kan man garantera för sina köpare vad de är. (självklart kan man egentligen så klart se vid 1,5 år, men för de ovana är det lättare att se vid 2 år då de är helt klara i pälsen).

Så min uppmaning är nu att tänk nu mina underbara vänner att inte kalla dessa för garanterade teddysar, fören ni faktiskt är helt säkra (några är dock redan vuxna). Jag träffar ju nästan er alla i morgon då vi kan gå igenom dem alla och klämma och känna. Måste säga att jag är mycket positivt överraskad över vad vi fått hem, och hoppas att sista biten upp till stockholm och resan till vardera hem går bra! :)

Ps. Håller med mångt och mycket visa ord som skrivits i denna tråd! Hinner dock inte citera alla dessa innan jag snarkar högt! ;)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Ljusta
0

#45 Oj vad kul att det gick bra!

Nä, jag räknar bara med att två av mina fyra är teddy, så får vi se med nummer tre och fyra sen ;)

Syns imorgon!

Ljustadalens kaningård

breana
0

#45 Gud så roligt! Hade egentligen varit bra om man kunde vara där och se och känna hur riktigt bra teddysar ska vara. Men det är lite långt från Umeå ;). Men det hade varit väldigt lärorikt för nybörjare som mig. Håller alla tummar för att alla är teddy :)