Teddyföreningen?
Hörde talas om någon förening vid namn teddyföreningen, någon som känner till den mer än jag? 
Spännande! Vem/vilka är det som startat denna?
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Jag fick ett mejl från dem, men har ingen aning om vad det är :P
Här är ett mejl från dem om inte ni också fått det:
Nu slår Sveriges största mötesplats för teddyfantaster upp dörrarna!
Till oss är du och alla dina teddyvänner välkommna som medlemmar oavsett om du har några egna teddykaniner eller ej och oavsett hur dina kaniner ser ut. Vi gör inte skillnad på våra medlemmar och lägger oss självklart inte i deras eventuella uppfödningar.
Sveriges teddyförening är en ideell förening som startades för att möta efterfrågan på en neutral mötesplats för oss som har ett intresse för teddykaniner och vill återinföra den trevliga stämning och sammanhållning som den senaste tiden avtagit och tråkigt nog lett till att många uppfödare gett upp dessa härliga kaniner.
Vår hemsida http://www.teddyforeningen.tk är under uppbyggnad och nu kan man ansöka om medlemskap till föreningen, som självklart är kostnadsfritt. Som medlem hos oss erhåller du rättigheter att ställa ut på de utställningar och delta i de tävlingar vi arrangerar för teddykaniner. Du har även yttranderätt vid föreningsstämman och får våra nyhetsbrev.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Sveriges teddyförening
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
En teddyförening med Pekingar. Great… Någon som vet vem som står bakom den?
Kan ju bli bra det här :) Om det blir så att man gör skillnad på teddy och peking förstås, och att fler blir insatta i problematiken med att blanda pälslag i aveln och inte vara ärlig med det. Och att folk kan inse att det inte är ett dugg fel eller fult att föda upp pekingar, bara man inte kallar dem för Teddyvädur. Nä jag tror iaf att det blir bra :) Även om pekingar är med…
Undra vem som står bakom? Fast jag tror jag vet :)
Ljustadalens kaningård
#4 Skriv då, vem det är. Nej jag tar inte föreningen seriöst om de skriver ut peking iaf.

#4 Jo precis, min tanke också! :)
Men har inte någon annan fått detta mejl?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Det räcker ju med at de skriver ut peking. Så förstår man att de inte kan kunna mycket om teddyavel? Och det känns lite kört att ha en styrelse som inte kan så mycket…
#5 Nix pix, jag VET inte vem det är. Jag kan bara ha hypoteser, och så länge det bara är hypoteser så säger jag självklart inget på ett öppet forum. Vill inte spekulera på lösa grunder.
För mig känns det jättebra att separera pekingar från teddys, om man vet varför man ska göra det. Om de finns i föreningen och i ett register där de står som "pekingvdur" och inte teddy så tycker jag det är bra! I och med att många tror att deras peking/lejon är en teddy så är det bra att de separeras, och folk kan se mer vad som finns bakom. Men det är ju bara vad jag tycker ;)
Men det kan ju tyckas konstigt att det tår "våra teddyraser"… Men även uppfödare som räknas som de bästa i Holland skriver "En variant av Teddyvädur är Teddy (peking) Vädur… Så vad är de egentligen…?
Ljustadalens kaningård
#6 Nej, vi är nog bråkiga helteddy besserwissers ;)
Nej, men man kan ju hoppas vi får :) Man kan ju inte utesluta helteddyuppfödarna, då bidrar man ju själv inte med en bra stämning?
Ljustadalens kaningård
Måste säga att jag är mycket positivt överraskad över hemsidan! Ser seriöst och trevligt ut! Men kan inte låta bli att bli skeptiskt när jag läser detta:
"Fråga: Vad är det för skillnad på en teddyvädur och en pekingvädur? Svar: Det enda som skiljer en teddyvädur från en pekingvädur är pälsstrukturen. Det är samma kanin med samma kroppsform, öronställning och temperament. Men en teddyvädur har lång päls på hela kroppen inklusive huvud, öron, rygg osv. Medans en "pekingteddy" är pekingpälsad vilket innebär att den har kortare päls på ryggen och huvudet, gärna två tre centimeters skillnad. Men den kortaste pälsen får fortfarande inte vara kortare än två centimeter lång.
Fråga: Får jag bli medlem även fast jag avlar på pekingvädurer? Svar: Självklart! Vi på Sveriges teddyförening ser ingen anledning till att lägga oss i våra medlemmars uppfödning mer än att ge råd och konsultation. En Pekingteddy är i våra ögon lika mycket en teddykanin som en teddyvädur bara med en annan pälsstruktur. Så JA, självklart är du välkommen som medlem.
Fråga: Får jag registrera min lejonhuvade dvärgvädur i ert register? Svar: Tyvär är en lejonhuvad dvärgvädur en egen ras och är således inte en teddykanin. Då en lejonhuvad dvärgvbädur är normalhårad på hela kroppen förutom kjolen och manen som är lejonpäls. Så vårt svar är nej."
Vore super ifall någon ansvarig kunde förklara mer vad de tänkt med "peking". Tänker de satsa på även på "peking" som godkänd ras/pälstyp? Hur skiljer de mellan vad de anser är "peking" och överpälsade lejon? Vart menar de gränsen går?
Jag själv håller tummarna för dvärgvädur angora. Motsvarar standarden mina förväntningar tänker jag inte vara den som sitter och är envis med att behålla teddy-namnet. Planerar att ställa ut till sensommaren om allt går enligt planerna, så håller tummarna!
Alla tycker olika helt enkelt. Jag tycker inte om att de inte verkar veta skillnaden mellan teddy och peking. Och den åsikten är jag säkert själv om, men jag håller hårt om den ;) För mig är första intrycket viktigt. Och den var både positiv och negativ. 50/50 helt enkelt. Bildar min uppfattning när jag vet mera om de och hur de tänker osv =)
#10 Ja nu hittade även jag denna information… hmmm
Jag tycker också att Dvägvädur angora är ett bra namn, som den godkända varianten heter i Holland :)
Ljustadalens kaningård
#12 Dvärgvädur angora har vi redan fått godkänd nu ju! :) Så därför jag hoppas att fler än jag ska ställa ut till hösten när standarden kommer. I wienerteddyklubben finns det säkert någon vit blåögd iaf som kan hänga med mig och brunzoblarna! :)
#13 Myggis om hon inte hade bajsfärg :P
#13 Aha, här med :) :)
Jag kommer ju att ha min Leandro-Rosette tjej Witje. Hon ser verkligen jättefin ut på kort! Men kanske inte i verkligheten när man får klämma och känna på henne ;P Men hon har ju troligen kull då mitt i sommaren…
Ljustadalens kaningård
#14 Ställ henne och se vad de säger :)
#13 Jag hänkar på då Lollo 
Lollo, vilka färger kommer de bli godkända i i Sverige??
Ljustadalens kaningård
I alla dvärgvädurens godkända färger enligt nordisk kaninstandard Helene :)
#15 Är inte fören i sensommaren/hösten som nya standarden beräknas släppas :)
Jag känner mig lite efter nu, men vad är Dvärgvädur angora? 
Har också fått det där mejlet, btw.
#21 Verkar vara den variant som blir godkänd här i Sverige till hösten troligen. Vi får bara hoppas att standarden ligger på ett ungefär mot vad det avlats mot de senaste åren… Dvs vkt, päls osv är som trott.
Lollo vet mer ;)
Ljustadalens kaningård
Vilka här har inte fått mailet?? Låt mig gissa… Lollo, Tarja, Wera, Tarkan, jag…någon fler?
Tycker att det är otroligt tråkigt om de utesluter gruppen som kämpat för att få helteddyaveln framåt, bara för att det inte passat att man sagt att någons kaniner kanske inte är helteddy. Då tycker jag INTE att man har försökt att få en bra stämning i föreningen! Plus att man kan fundera vilka som är medlemmar då…
Men det känns väldigt skönt nu om det blir en Dvärgvädur angora, då kommer mycket att lösa sig tror jag :)
Ljustadalens kaningård
#23 Jag har också fått mailet.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#23 Jag fick också mejlet. :)
Med vänlig hälsning,
Jenny
#21 #22 #23
Dvärgvädur är numera godkänt enligt nordisk kaninstandard i angora sedan ca 3 veckor tillbaka. Men vi behöver ju en standard med, och den kommer till sensommaren/hösten :)
Hemsk trist attityd måste jag säga om det visar sig att de medvetet inte valt att skicka ut till oss i teddyklubben och wienerteddyklubben. Hoppas det bara var en miss från deras sida.

Jag har också fått mailet. Ingen som vet vem som startat föreningen?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Håller med. Många andra utom vi som är med i teddy & wienerteddyklubben verkar ha fått mailet, så hoppas att det var en miss, för oavsett om man vill gå med eller inte så tror jag att de flesta iallafall vill bli erbjudna att gå med.
Tycker att det är otroligt roligt med dvärgvädur angoran 
Dom svarar inte ens på mitt mejl ang. Medlemskapet (om jag fick bli medlem) och vilka som sitter i föreningen. Men andra har de svarat på!?

Jag har också fått mejl angående det där, och jag är med i Wienerteddyklubben.

Jag har också fått mailet och är medlem i Wienerteddyklubben.
Konstigt att det bara är vissa som blir inbjuden
.
#31 Precis, det är det som är så konstigt…
Så om jag förstått det rätt har de bjudit in i princip alla medlemar i de olika klubbarna förutom de som startat klubbarna (+ några till väldigt teddyaktiva)? Medvetet eller omedvetet?
#33 Så tolkar jag det också.
Btw, länken till hemsidan fungerar väl inte?? Har inte fått den att fungera, varken direkt från mejlet eller när jag googlar?
Med vänlig hälsning,
Jenny
#35 Jag kommer in på länken. http://teddyforeningen.tk
Waaaaaaaay!! :D
Nu har jag läst lite mer grundligt och jag tycker att det är konstigt att inte ni har blivit inbjudna. Däremot är jag väldigt positiv till klubben överhuvudtaget och tycker att de som anser att peking osv inte får vara med kan gå och gömma sig någonstans…. däremot är det viktigt att särskilja dem och ha en korrekt definition på vad som är teddyvädur och så vidare.
^^
#38 Skulle inte tro att folk tycker att det är ett problem att just peking är med. Tror snarare att problemet ligger i att pekingvädur är välkomna, men inte dvv lejon. Samtidigt som alla renrasiga dvv lejon med stamtavla som är för överpälsade för att ställas ut kommer vara välkomna som peking. Trots att de är så renrasiga de kan bli.
För att tala i klarspråk: två kaniner med samma genkod (MM, dubbelmanad) kommer ha olika chans att vara med i registret pga hur de ser ut fenotypiskt, inte genetiskt.
Ser du problematiken?
Precis så jag också tänkte.
Sedan blev jag lite fundersam när jag läste att pekingvädur är en teddypälsad kaninras. Hmm..
#39,40 Precis! Det är det jag tycker är konstigt! Då borde ju alla lejonhuvade också vara välkomna, för var drar man annars gränsen för vad som är lejon och vad som räknas som peking??
Jag är rätt så säker på att det är vi "bråkiga" (i vissas ögon) som inte blivit inbjudna oavsett ursprung i klubbar o dyl. Men en seriös förening hade välkomnat alla och inte sorterat ut. Är det vuxna bakom så borde dessa kunna föra en vettig diskussion och förklara på ett bra sätt varför man inte är inbjuden, och inte ignorera att svara som i Tarkans fall. Och en förening som har så lågt i tak att man medvetet inte vill ta in folk med åsikter som törs stå för dem, nej…
Ljustadalens kaningård
Mycket bra skrivet Helene, håller med dig.
Just därför står jag fast vid min åsikt. Fast jag ej vet hur de tycker och tänker, är deras första intryck oseriöst. Och första intrycket är viktigt.

Ja det där med vart man drar gränsen för vad som enligt många ska kallas peking och vad som är "vanlig" lejonhuvad dvärgvädur är ju lite intressant. Har bla själv köpt en kanin som såldes som mest troligt teddy, men som fällde så pass att det knappt inte ens fanns en kjol kvar!! Samtidigt har jag köpt en lejonhuvad dvärgvädur (såld som det) som har bra mycket mer päls än den troliga teddyn som trots fällningen enligt många ändå skulle kallas peking!
Är det lejon så är det, oavsett hur mycket/lite päls det är.
Läs hela tråden ni som skriver i den och lyssna på hur ni ifrågasätter och kritiserar ALLT som inte kommer från "rätt" håll. Bara för att EN person har bestämt sej för hur en teddy ska se ut så behöver ju inte ALLA tycka lika dant, eller? Men tack och lov så kan vi ju avla dvärgvädur angora nu och låta utställnings dommarna avgöra vad som är ok och inte för angororna och inte en liten grupp på ett forum och en privat klubb.
Jag fick också mailet och blev jätte glad för detta öppna initsiativ för alla som gillar lurviga kaniner. Jag vet fortfarande heller inte vem eller vilka som startat denna förening, men tack för er drivkraft i alla fall.
#39 Jag reagerade på detta med anledning av följande citat: "Nej jag tar inte föreningen seriöst om de skriver ut peking iaf." Men struntsamma, jag förstår problematiken. Och jag tycker att det är dåligt att man utesluter vissa personer… varför inte ifrågasätta detta? Hoppas att ni har gjort det.

Har fått lite "fiskande" mail på sista tiden och nej, jag har inte startat föreningen. Däremot fick jag som många andra infon och blev jätteglad och har ansökt om medlemskap. Hoppas verkligen det kan led till något gott, ett trevligt tillhåll för alla som älskar lurvar vare sig dom är hel-, halv-, väl- eller överpälsade 
Jag är övertygad om att de svara på mail o skickar ut medlemsnummer så fort de kan. Har man inte fått förfrågan så är det bara att ansöka själv om man vill vara med 
Jag tycker också att lejon i alla olika pälslag kan få vara med för min del, de är ju också lurviga. Men då kanske även fuchs… Och då kallar man den kanske inte teddyförening ;)
Att inte vilja förstå problematiken runt teddyaveln är lite att blunda tycker jag, det är ju otroligt frustrerande när pekingar säljs som teddy för oss som kämpar för att få dem rasrena. Sen håller jag med om tonen mot vissa har varit mer än lovligt tråkig och nedsättande, och tycker inte man behöver nedvärdera någons avel, kanske bara informera på ett bra och vänligt sätt.
Kolla tex på Pysselgårdens hemsida (om den inte har stängts?), där skrevs massor av bra info bl.a. om att man bör infa om pälslag, sådana tendenser ser jag numera hos fler "stora" uppfödare, och då är de enligt mig precis lika seriösa som vilken annan uppfödare som helst. Alla vill inte hålla på med renrasig avel, och jag är inte den att döma om en uppfödare är seriös eller ej. Man vet ju inget om dess motiv och planer.
Skulle en uppfödare som kallar sig själv tex Dvärgvädursuppfödare blanda in hermelin för att få ner storleken, men sälja avkommorna som renrasiga Dvärgvädurar så skulle denna uppfödare snabbt bli bannlyst i Dvärgvädursvärlden och få stå ut med mycket "skitsnack"… Det är precis samma sak när det gäller Teddyaveln, att så många har blandat in lejon men ändå hävdar att det är en ren teddy. Då får man nästan stå ut med lite bannlysning.
Ljustadalens kaningård
48# Jättebra skrivet, men personligen tycker jag att man bör finna en lösning så att det ska kunna finnas något som heter teddyförening. Problemet är ju som sagt att definitionen av teddy inte verkar vara enhetligt eller tydligt formulerad (?) Jag till exempel har ingen aning om jag har en teddy, teddylejon, peking, välpälsat lejoneller allt vad det heter! :D Och kan man säkert veta det? Hur ska man kunna utesluta vissa kaniner om man inte ens är ense om vad kaninen är för någonting?
Haha det här gör mig sjukt förvirrad… vet inte ens om jag förstår mina egna ord. 

#48 tack, vi har en ny hemsida/blogg för i vår här.
Tycker oxå att alla borde kunna uppföra sig som vuxna männsikor o samsas under ett o samma "tak". Problematiken finns, det är nog alla väl medvetna om o den kommer att finnas kvar. Det gäller att in rulla runt i gammalt negativ tjat utan försöka samsas o hjälpas åt!
#49 Igenom stammen. Är föräldrarna säkra teddysar. Då har du en teddy är det lejon inblandat har du säkert ett lejon. Peking finns INTE.
Teddypälsad, Dubbelmanatlejon (peking, enligt vissa), enkelmanatlejon.
De säkra linjerna i Sverige är. Joanne, Dream, Paddington, Oboy, Volvo (?). Och deras avkommor. + De nya djuren från holland, när de är över 2 år och inte fält av. Även alla andra djur i sverige som uppnått 2-2,5 års ålder och ej fällt av. Som tex Volvo.
Men vill man ha en riktigt Teddy IDAG i Sverige. Så köper man en efter kaniner som har dessa djur som jag skrev över som föräldrar/mormor/morfar/farmor/farfar
#51 Well, min kanin tycks ha lejon i leden även om det står teddy på släktingarnas härstamningsbevis. :) Det enda som förvirrar mig med det är att Baby inte liknar ett lejon…

#52 Han har väll inte fällt än? Det kan ju vara svårt att skilja på också. Bara 1 syskon vad jag vet om som man ser har börjat fälla nu, resten ser ut som teddys fortfarande
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#53 Jag har faktiskt ingen aning eftersom att jag inte vet hur det ser ut när de fäller. :) Däremot vet jag att hans hår är tunnare i nacken. Men jag kan lägga upp bilder på det någon dag, så får ni gärna hjälpa mig tyda om han fäller eller inte. 
#54 Det jag såg på Vanilla, kullsyskon, att hon med 100% säkerhet skulle fälla var att pälsen var lite bomullsaktig och sen hade hon normalpälsade ben. Annars var hon lurvig och fin hela hon :)
Sen är han just nu teddylejon egentligen, iom att hon har peking/lejonmamma :) Och de flesta teddylejon fäller (men inte alla)
Ljustadalens kaningård
--

Jo men precis.
jag tycker också det kan vara svårt att se, vissa är så himla lurviga.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#56 Det är Louise som sagt att en till synes teddypälsad avkomma efter minst ett lejon kallas för teddylejon. Och jag litar faktiskt på vad hon säger där ;)
Sen finns det självklart fler teddys än dessa du räknat upp ovan. Några är bla Luciano och Rammel hos Färgbackens, även om de kanske inte är jättebra pälsade.
Det finns dubbelmanade och välpälsade dubbelmanade, och som du vet så kallas de välpälsade för peking, både här och i utlandet. Så det är inget som är nytt för någon. Så sluta bråka nu ;)
Ljustadalens kaningård

"Då inga av de ungar som fäller har TEDDYFÖRÄLDRAR."
Det kan dom ju ha? Varför skulle man inte kunna säga teddy/lejon om det är så att tex mamman är teddy och pappan lejon?
#58 Tror den här disskussionen kan fortsätta i en evighet :) x)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#58 Formulerade fel. Menar att kaninen än vad den kallas (peking, teddylejon, dammboll osv) är ett lejon.
#59 Celine du läser ju inte. JAG skrev ju det. En avkomma efter Teddy (en riktigt Teddy)/lejon, KAN KALLAS TEDDYLEJON. Enligt MIG.
#60 Precis, då förstår jag vad du menar ;)
Ljustadalens kaningård
I see då är väl Baby kanske/förmodligen ett teddylejon då :)
#63 Precis, ett teddylejon som kan bli/troligen blir peking, välpälsad dubbelmanad lejon :)
Ljustadalens kaningård
Dammboll haha XD Äsch jag blir aldrig klok av det här! Jag skulle gärna kalla min kanin för lejon, det är just bara det att det inte ser ut som ett lejon. Teddylejon känns nog mer rätt i sådana fall… egentligen är det ju inte så jätteviktigt för mig personligen som inte föder upp, men det är ju kul att veta vad det är för en lurv man har. ^^
#64 Okej då förstår jag lite bättre! :)

:)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#65 xD Kalla kaninen vad du vill. Slänge du vet att den är lejonhuvad i genetiken :) Om den är det… Han kanske är teddy. Man vet aldrig.

Fick också mailet.
Jag har också fått mailet..
Det är inte någon som vet vem som står bakom? Skulle var väldigt intressant att se vem som startat upp detta :)
Ljustadalens kaningård

#70 Jag mejlade men dom sa att dom inte ville gå ut officiellt med det, utan ville ge plats åt medlemmarna. Men det är två tjejer i 20 och 21 årsåldern. n(omk jag inte minns fel så var det de åldrarna.. Men runt därikring)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#71 Ännu mera oseriöst O.o
Nu har jag i allafall också fått ett mail :) Då får säkert ni övriga också.
Ljustadalens kaningård
#73 Jag fick ett under gårdagen.
Har fått samma svar som Celine när jag mailat.
asså, jag vill inte bli medlem i en förening där man ej vet vilka som styr den och sånt :S
#75 Det är medlemmarna som styr den, och vad föreningen står för och vilka mål den har står att läsa om på deras hemsida.
#76 Har läst? Du står nog bakom den ;)
Då gissar jag att det är någon som har något emot mig som startat klubben, eftersom det verkar som "alla" fått det nu till slut förutom jag :)
#78 Skulle det vara så så tycker jag att det är otroligt trist att ha en klubb för alla som det står på hemsidan, men sen följs inte ens den policyn.
Sen skulle jag jättegärna vilja veta hur man registrerar en trolig peking (en som har en peking/lejon som förälder) som ännu inte fällt av? Som en teddyvädur, eller en pekingvädur? Med tanke på att den enligt bild kommer att se ut som en teddy, men i generna är den troligen lejon. Det kan ju bli lite galet om den registreras som teddyvädur då…
Så hur gör man där enligt föreningen??
Det är många frågor att få svar på… Och är det medlemmarna som styr så kanske man kan omarbeta lite formuleringar, tex där det står att en peking är en teddykanin, men inte en lejonhuvad osv?? Det går ju inte att ha en regel över hur man själv tycker att det borde vara, istället kanske man ska ha över hur det faktiskt är…
Ljustadalens kaningård
#77 Ja just det hahaha
jag har heller inte fått det Louise. Vi bildar klubb… De svarar inte ens på mina mejl. Bitchar….

Jag har fått det till och med och jag håller inte ens på med teddy… Vad tråkigt som #79 säger att dom inte kan uppfölja det dom skrivit.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
#81 Ja det är ju jättetråkigt om det blir på det här viset.
Hoppas att det löser sig så att vi teddyfantaster kan nå våra gemensamma mål och få ett bättre rykte!
Tycker det låter toppen om teddy väduren får gå igenom som dvärgvädurs angora då kanske dvärg teddyn kan gå igenom som hermelin angora som är godkänt i standarden som redan finns. Tror också att det blir lättare för utställnings domarna att bedöma angora päls än teddy päls det har ju väldigt lika päls om dom nu är äkta teddy om man jämför mot en angora kanin dock är dom mer ull givande och tänkt att man ska klippa och det kanske inte teddyn är ännu men dom blir bättre och bättre snart har vi en bra stam här i sverige när det är så många som importerar djur. Se bara hur utvecklingen på lejonhuvad kanin har gått i början var det knappt så att dom har någon man tills att idag har fina långa manar.
tycker själv att det blir lite snurrigt med teddylejon och pekingteddy eller vad man nu kallar det. tycker att antingen är dom teddy med båda föräldrarna är teddy eller så är dom lejonhuvad med enkel eller dubbel man. visst kan det finnas något där i mellan med då tycker jag bara att man ska kalla det för överpälsad lejonhuvad kanin/dvärgvädur.
Förlåt om detta är lite OT men tänker bara på vad den här föreningen och ni skriver. har varit lite skeptisk mot det olika klubbarna. vilket jag fortfarande är.