Så kan det gå...
Nu ska jag berätta en sak för alla här. Jag har ju Myggan som är efter Paddington och Kalinka (Granlundas Heidi). Jag har längtat så mkt att få avla på den här kaninen. Min första teddykanin, wienerfri, riktig teddy osv…
Men sen dagen jag fått henne har det inte kännst rätt och att något varit fel på henne. Folk som chattat med mig vet ju hur mkt jag klagat på olika saker på henne. Bla Vikten och kroppen. Men har alltid tänkt ja men hon växer senare osv. Men nu är hon över 7 månader. När jag fick henne vägde hon 642g nu väger hon 1345g. Sen i vintras så dog Harmoney, myggans syster. Hon hade samma problem som Myggan, att hon var liten osv. Hon hade förstorat hjärta och något fel på lugorna (minns inte riktigt vad, men kan leta upp mejlet sen). Har gjort alla möjliga tester på Myggan osv. Men de hittar ingenting. Veterinären tror det kan vara genetiskt.
Men Igår så ville Vetten att jag skulle klippa henne så man verkligen såg skinnet på henne. Resultet vart skrämmande. Hon är minimal! Om ni ser henne skulle ni tro att kaninen är vanvårdad. Det ser verkligen inte bra ut. Men hon är pigg osv…
Jag skulle vilja komma i kontakt med alla som har en unge ur kullen. Är det någon som har mejl till någon som äger en unge hur den här kullen?
Sen skulle jag personligen ha avlat med försiktighet på Föräldrarna och inte avla på avkommorna ur denhär kullen. Då det kan vara en recessivt anlag som endast dyker upp om båda föräldrar djuren har anlaget. Två ungar i kullen drabbats och så vet jag att andra ungar har varit små och dåliga med vikten.
Nu får ni alla se bilderna.. Först när hon är oklippt. Då ser hon bara lite liten ut…
Hon ser verkligen så liten och tanig ut :(
Tycker också att det låter som att det är genetiskt tyvärr :( <3
Men jag tycker att det är jättebra av dig Tarkan att du berättar detta :)
Som ni ser har hon varken växt i öronen ännu eller i benen…
Så konstigt eftersom Hailey verkligen inte är sådär liten :S

Jag har Humla som är ur samma kull men hon är bra i hullet och är pigg och allert. Verkligen tråkigt det här om det är genetiskt.
Madde/solvikenskaniner
Jag köpte ju Paddington och även han är väldigt iten och tanig. Hans skelett liksom sticker verkligen ut :O
Vägde och mätte Hailey nu.. 1,8kg och ca 40cm mellan nos o rumpa. Goa rara Tarja mätte sina i ca samma ålder o de va i liknande storlek.
#10 Myggan är likadan… Tror det e ngt där nere tyvärr…
#9 Skönt att det inte är fel på henne :) Hur var hon som yngre?
#11 :)
Hon ser ju precis ut som min importhona Lingon! Klippte henne för några dagar sen och hon ser helt sjuk ut, benig och jävlig. Hon hade en extremt tjock päls annars så har inte trott att hon var såå smal. Hon väger 1280 gram, vägd igår. 1½ år ungefär.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
#14 :/
Ja eller är det bara att inse att teddysar är korsningar och vissa kaniner kanske är små… Nej men vet verkligen inte. Problemet är att en ur kullen dött därför tror jag tt det här är något heeelt annat :/
Det kan vara så mycket…
#16 Lite så jag också tänker..

Oj vad liten Myggan blev utan pälsen :O:O
Kan ju berätta att en utav ungarna ur min kull i somras fäller av nu och börjar bli väldigt tunnhårig. Han är mycket mycket mindre än vad jag trodde, han är faktiskt skrämmande liten, som om han krympt :O (Han är såld, men till min granne i pirncip)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#13 Först när jag fick hem henne tyckte jag att hon var dålig att äta och ingen större fart på henne men jag tänkte att det kanske var miljöombytet som påverkade henne. Efter några veckor började hon att äta normalt och sen har det inte varit några problem alls, utan lugn och go i famnen och full fart i rasthagarna:)
Hade sett framemot att ta en kull på henne i vår men är det genetiskt kanske det inte är så lämpligt, vet inte riktigt hur jag ska göra. Tänker du avla på din lilla tös?
Mvh Madde/
Hailey är ju ur samma kull och eftersom hon är normalstor och inte har några problem tänker jag prova ta en kull på henne mot sommaren. Kan vara intressant o se hur ungarna blir. Om de sitter genetiskt kan de ju visa sig då. Svårt o veta om man inte tar en provparning. Eller tänker jag helknas?
Hur är dessa i hull? Jag träffade Helenes hona bara några dagar innan hon dog, och då var hon i förskräckligt dåligt hull men åt som en häst (hade då inte bott hos Helene länge alls).
Tina, du skriver att din hona är i dålig vikt nu på hemsidan. Hur känns hon ut över rygg och rumpa?
Att dem är små i kroppen spelar mindre roll om de är i bra hull. Längd, vikt etc beror helt på kroppsbyggnad (tänk på oss människor, två personer kan ha samma vikt och längd men beroende på kroppstyp kan den ena vara underviktig och den andra överviktig). En tanke var om de bara var hemskt dåliga i kropparna, men då ska de bara vara kantiga över rumpa, absolut ej över rygg.
Eftersom jag avlar för att komma vidare med rasen skulle jag själv inte avla på kaniner som har svårt för att hålla vikt, eller har väldigt dåliga kroppar (vet inte om dessa har det eller ej, utan rent teoretiskt). Men man får känna efter och väga för och nackdelar. Kommer min kanin föra vidare något riktigt bra till nästa generation? Har den en pälskvalité som är något över det vanliga? En nästintill perfekt kropp kanske? Eller är det snarare så att kaninen kommer föra vidare något negativt?
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Kunde inte skrivit det bättre själv :)
#21 Hon har blivit mkt bättre över ryggen nu o känns inte speciellt kantig utan börjar "fylla ut". Hon har gått upp 400g på en vecka.
#23 Oj oj oj! Säker på att hon inte är dräktig? Det var inte lite att gå upp på en vecka!
#Nej de tror jag inte :O Men hon var ju tunn när hon kom. Ska hålla koll på viktuppgången. Läst djursjukvård och endel djur tar åt sig otroligt i början om de är tunna för att sedan gå upp saktare o jämnare… vet inte om de även kan gälla kaniner? Men ja. Ska hålla koll på henne. Hoppas hon håller sig frisk o go o glad
#25 Samma här! Läste djursjukvård i gymnasiet men nu läser jag till husdjursagronom på SLU. Saken med kaniner är att de är så känsliga i magen att det sällan går att få upp dem så snabbt i vikt utan att magen fallerar helt (så länge de inte är dräktiga dvs). Att gå upp 400 gram på en vecka på en liten vädur är verkligen mkt, men kanske välbehövligt! :)
Får hålla riktig koll på henne :O Hoppas hon har gottat sig så hon ahde mkt mat i magen x)
#19 Jag kommer inte avla på Myggan iaf. Tycker inte det är nödvändigt at ta en kull på henne. Finns massa andra kaniner att avla på. Jag tkr det är viktigare att hon mår bra :)
#21 (Y)
#28 Tycker att du resonerar väldigt bra Tarkan :) :D
Milos är väldigt liten i kroppen han med. (Efter O'Boy och Myran, och de har väl bra kroppar?) Dock inte lika liten som Myggan men ändå rätt liten och nätt.. inte spec. rund.
#30 Handlar som inte om att en kanin är liten i kroppen, utan att de är dåliga i hull och inte lägger på sig som de ska oavsett foder.
När det kommer till Milos: O'Boy är väldigt liten och kompakt (som en vanlig dvv med teddypäls), medan Myran är stor och avlång i kroppen. Så det låter som Milos fått det avlånga från Myran och storleken från O'Boy.
#31 Jahaa ok :))
#31 Lite ot här, men då har lilla Ällie säkert fått O'Boys storlek, för hon är väldigt liten och kompakt hon med, men inte alls dålig i hull och har inte svårt för att lägga på sig :)
Åh vad jobbigt det här! Jag misstänker att min kanin har liknande problem, och det är väl inte helt omöjligt nu då om någon kanin från Celines kull (som Baby kommer ifrån) är liten. Gah! Vågar man gå till vetten eller kommer de tro att man inte matar sin kanin???
Jobbigt Tarkan. Men hon är ohyggligt fin annars…
#34 Jodå, du vågar gå till vetten med Baby Victoria
Tror inte att de tror att du inte ger honom tillräckligt med mat, vore konstigt isånafall ;)
#34 Fast Celines kull så var hanen hon ahde ar grymt stor jmnfört med Harmoney i ungefär samma ålder.
Men är han större? För vissa kaniner har ju somsagt problem emd att lägga på sig, men de växer bra. Mygan växer ju inte ens :)
Jag hade Hailey före Tina. Hon var jätte tunn när hon kom, jag avmaskade då men utan något direkt resultat. Efter en tid så kom hon upp lite i hull, men tappade allt efter en tid igen. Hon fick hos mej hö-fri tillgång. 2,1/2 dl Rabbit Royale plus lite frukt och grönt och grenar osov. Men hon gick inte upp i alla fall. När hon satt ute i kylan så fick hon även solros frö dagligen. Innan jag sålde henne så gjorde jag en kolla masken, men det fanns inget där….Jätte svår att hålla hull på. Men är så klart glad att hon ökar i vikt nu. Hon sitter ju lite varmare nu än hos mej, det är också bra. Hoppas hon ökar och blir rund och fin och får behålla vikten.-Lycka till- igen med stumpan!
#37 Jo precis. Vetten hittade inget hos mygan heller. Inga coccrar. Harmoney hade heler inga coccrar.

Baby var bland de största i kullen, så jag tror inte det är någon fara (;
#36 Du träffade aldrig Caramel :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#39 Nej men andra gjorde eller hur?

Ja men fortfarande inte du, har du en special källa som berättar allt för dig? (: Nej, skämt åsido, han kändes större då för då hade han en massa päls, nu har han tappar lite + att jag klippt honom lite pga tovor och då såg jag hur liten han är! Jämfört med hans mamma så är han mini. ;)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Eh ursäkta? Kanske honans ägare själv?

Eh ursäkta, hon kanske kände fel, haha ;P Han kändes kanske stor då, men nu känns han kanska liten till växten :O Men det är nog ingen fara för han äter bra och verkar inte smal. Bara liten.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp