Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 1154 ggr
Ladymon
0

Skillnad i tempramentet på....

Hej

Jag undrar om det är skillnad i tempramentet på pekingteddy och teddyvädur ? Jag gissar att teddyväduren kanske är lugnare ? stämmer det ?

Pälsmässigt..vilken har svårast päls ? Dvärgteddyn där med ???

Finns det någon bra seriös uppfödare på dessa två kanin raserna i sthlm ? som ni kan rekomendera?Är också intresserad av att hitta uppfödare av vita dvärgvädurar med blåa ögon i sthlm trakten med.

Tacksam för alla svar !!!

Ladymon
0

oj menade pekingteddylöwen… heter det väl?

Ljusta
0

En peking (det heter inte pekingteddy, för de är inga teddys) och Teddyvädur brukar vara lika lugna, trevliga och sociala. (Om man pratar om de "pekingpälsade" lejonhuvade vädurarna) Det är min erfarenhet i allafall. Däremot har jag hört att de lite mindre pälsade lejon kan vara lite vassare i temperamentet, fast där har jag ingen direkt erfarenhet så det ska jag inte uttala mig om.

En peking är ett välpälsat lejon och själva ordet "peking" är påhittat, så det är inte någon ras eller så. Mer en benämning för ett pälslag, överpälsat lejon)

Dvärgteddys (med upprättstående öron och teddypäls) är inte riktigt lika lugna och trevliga som Teddyväduren sägs det, men någon sådan har jag aldrig ägt så där uttalar jag mig inte heller ;)

Alla dessa raser/pälslag har en ganska krävande päls tills de fått sin vuxenpäls, och måste då borstas flera gånger varje vecka för att inte få tovor. Så man ska inte vara rädd för pälsvård mao. En peking brukar ofta fälla så sent som när de är 1,5 är gammal, så att köpa en sån för att de har mindre krävande päls är väl inte att föredra…

Uppfödare av Teddyvädur i närheten av Stockholm jag kan rekommendera:

Tussilagons kaningård, Louise

Moängsvägens kaningård, Tarja

Fins säkert fler jag inte vet ;)

Och vill du ha en peking, så kolla på Blocket efter annonser där det står "Teddyvädur" Oskyldig Dock så är det alltid bättre att köpa en kanin där man vet vad den kommer att få för päls, och det får du av ovan nämnda uppfödare.

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#2 "Och vill du ha en peking, så kolla på Blocket efter annonser där det står "Teddyvädur" Oskyldig Dock så är det alltid bättre att köpa en kanin där man vet vad den kommer att få för päls, och det får du av ovan nämnda uppfödare."

Sitter här och fnissar framför datorn Tungan ute

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Saphir
0

#2 haha på blocket finns det ju tusen "teddyvädurar" det är bara att välja Oskyldig

Nej men, jag föder också upp Teddyvädurar som inte ko0mmer fälla av men har inga ungar förrens ev till vintern eller så Glad

Tarja
0

#2 Bra skrivet Helene Skrattande

teddybaby
0

#2 Bra skrivet! Alla dessa benämningar kommer nog alltid att förvirra folk så länge de finns.

Jag skulle verkligen vilja veta vad min kanin har för temperament! Det är så svårt när jag aldrig faktiskt träffat andra teddysar (utom ett snabbt kik när jag köpte min kanin). Men jag tror att han är väldigt lugn. ^^

Tarja
0

#6 Du får träffa mina, kan säkert ordna något i vår ;)
Min Bella är coollugn medans min Fia är en riiktig busunge!

teddybaby
0

#7 ja det får vi definitivt göra! vore jättekul att träffa dina tussar

Ladymon
0

Tittade på blocket och fann bara 4 annonser i hela sverige på "teddyvädur

Tack för era svar. Jag skulle även kunna ta en vuxen , bara tempramentet känns rätt. Men på blocket verkade det inte vara att direkt välja och vraka. Om ni vet någon som måste omplaceras så hojjta till…..

Ljusta
0

#9 Ibland kallas de för Teddydvärgvädur också. Men just nu är det inte så många som har transportklara ungar, så därför är det inte många träffar.

Vill du ha en teddy eller peking??

Ljustadalens kaningård

Ladymon
0

Ja är fortfarande osäker på vad jag vill ha, Tar nog den jag faller för när jag ser den helt enkelt. Har inga större problem med pälsvård. Har haft angoror.

Saphir
0

#11 nejmen dåså! :) Tycker det verkar roligt att det finns mer teddyintresserade! Även om du köper ett lejon ^^

Lycka till med allt!

Ljusta
0

#11 Ja har man ingen avel så spelar det absolut ingen roll vad man köper :) Tänk bara på att en ung peking eller Teddlejon säkerligen kommer att fälla och inte se ut som tidigare, utan får mkt mindre päls. Och lita som sagt inte på att det är en Teddyvädur du köper om du inte köper från en seriös uppfödare. (Ja man är inte seriös tycker jag om man säljer en teddy som kan fälla som Teddyvädur).

Ljustadalens kaningård

Ladymon
0

Okey.. men även de seriösa uppfödarnas teddy fäller väl av runnt 1 1/2 åldern ?

Tarja
0

#14 En riktig teddy fäller aldrig av :)

Ladymon
0

Okey.. ja de känns som att de är en del att lära sig om alla dessa olika pälsar :) känner mig en anining förvirrad.. korthårigt och långhårigt tycker jag kan räcka . Hihi :)

LinneaJohaanson
0

Kan tipsa om att Ewa på färjbackensteddysar har ungar och vuxna tillsalu båda teddy(kan fälla men mycket liten chans) och sk"pekingar"

www.teddyvadus.se

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Ladymon
0

#17 tack för tippset men hemsidan fungerade inte .. :( ska försäka googla och se om jag hittar något ! Skrattande

Ladymon
0

humf.. mysko… hittade ingen sida om henne eller så.. bara kaniner som är köpta därifrån..

Ljusta
0

#17 Googla på Färjbackens kaniner så kommer hon upp :)

Ljustadalens kaningård

Saphir
0

Här är länken till Ewa's Hemsida Glad

LinneaJohaanson
0

My bad, stavade fel :P
men nu finns ju länken

Ladymon
0

Tack så mycket !!!

LinneaJohaanson
0

Ska själv nu ta över en havanna hona från henne :)