Frågor ang import av kanin
Jag har lite frågor angående import av kaniner.
Hur går det till? Hur mycket kostar det ungefär? Vad ska man tänka på? Ska man vaccinera kaninen, och isåfall mot vad?
Vet om att teddyklubben ska importera. Och även Martina, Sjömorens kaniner, som också bor i Umeå. Det var lite frågor som jag kom på nu, men skriv mer om ni kommer på något! Allt uppskattas väldigt mycket =)
Priset är väl individuellt? :) Runt 1000-1500kr/kaninen tror jag det brukar kosta. + själva priset för kaninen som brukar kosta 40-50 euro.
#0 Martina ska importera genom oss (teddyklubben). Så länge hon inte precis ändrat sig.
Man kan anstränga sig så lite eller så mkt man vill. Sist vaccinerade vi mot gulsot+myxomatos, veterinärundersökte alla kaninerna och skaffade även pass på dessa. Då tog vi hem 30 kaniner. Denna gång blir det enbart 15 kaniner, och det blir på så sätt först till kvarn på dessa platser. Men vi tar dock enbart hem till medlemar i teddyklubben eller wienerteddyklubben.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#1 Tack så mycket för svaret! :)
#2 Tack för bra svar! Hur blir man medlem i någon av klubbarna? Måste man ha en uppfödning eller räcker det med att man tar teddykullar?
Kanske borde skriva att jag har hittat en kull som verkar toppen. Har mailat lite med uppfödaren och hon har förklarat jättebra. Och båda föräldrarna är fullpälsade. Men ungarna har inte kommit än. :)
#3 Först måste du fundera hur du vill bedriva din avel, om du vill avla för att Teddyväduren blir godkänd och därmed avla bort wienerteckningen, då är Teddyklubben rätt plats.
Om du däremot vill avla med wienertevknade djur, MEN (viktigt!) för att Teddyväduren får behålla sin päls så är Wienertedyklubben rätt ställe för dig. Dvs i båda klubbarna så avlas det teddy på teddy, och vi försöker få bort lejon (peking) från våra teddyled.
Ingen uppfödning är för liten, tar man "bara" en kull per år, och har någon tanke med den. så tycker jag man kvalficerar sig som uppfödare! :) Det viktigaste tycker jag är att man har som mål att få fram finare Teddyvädurar, och då spelar inte uppfödningens storlek någon roll.
Gå gärna in och kolla:
Dock så finns det inte så många platser kvar på Hollandsresan, så det är snabba ryck!
Ljustadalens kaningård
#4 Tack! Pappan till kullen som jag pratar om är havanna, men har två wienertecknade föräldrar. Honorna han är parad med (mamma och dotter) är dottern blå wiener (?) och mamman är Wit/Abrikoos/Feh, vad nu det är för färg på svenska. Så ungarna borde väl bli wienertecknade eftersom föräldrarna är det eller?
Jag tror det blir wienerklubben! Det känns som att det finns mer val bland hanarna i västerbotten då. Men jag kommer iallafall avla för att kaninerna ska behålla sin vackra päls :) Men om ungarna inte är födda än så kanske platserna hinner bli tillsatta med andra? Får hoppas att dom föds snart! ;)
Tror ni ungarna blir wiener? Skrev föräldrarnas färger i #5.
För jag tänker såhär: Det skulle vara väldigt roligt att hjälpa till att få rasen godkänd och inte avla på wiener. Men om ungen jag köper är wienertecknad blir det ju tokigt. För om ungarna inte blir wiener så kommer de väl bära på det? Fast blir det en wienerunge så passar ju wienerteddyklubben perfekt :)
Gott nytt år! :)
#6 Det handlar inte om att tro. 25% chans att hanen är winerfri, och 50% chans att han är wienertecknad. Så han är antingen Xx eller XX, och honorna är antagligen båda Xx (den blå honan är 100% Xx).
Vi har som det ser ut nu bara 2 platser kvar innan vi fyllt de 15 platserna från Holland. Men kan eventuellt tänka mig att åka en gång i sommar med om det inte är för varmt.
Gott nytt år!
#6 Att veta om kaninen bär blåögdsanlag (är wienertecknade) kan tyvärr vara jättesvårt att veta utan att ha provparat en del gånger. Själv har jag en hane som är wienertecknad, men han har jag inte hittat ett enda vitt strå på.
Om du tycker att det skulle vara roligt att hjälpa till att få rasen godkänd så kan man göra som många andra, köpa djur som SER wienerfria ut och avla på dessa, gärna provpara förstås. (Om man inte vill ha teddysar i färger som redan verkar vara wienerfria här i Sverige, ex Louise, Trasdocka, har brun zobel osv, för då kan man ju köpa därifrån istället för att importera.)
Hur som helst så kommer det att finnas massor av fina wienerfria och wienertecknade helteddysar här i Sverige till våren/sommaren i många olika färger, om du inte hinner med på den här turen. Och många av dem kommer födas uppe i norr :)
Ljustadalens kaningård
#7 Tack! Oj, det var inte många platser kvar. När i vår importerar ni?
Importera i sommar funkar också, om du nu far dit :)
#8 Har tänkt väldigt mycket nu på om det blir wiener eller inte. Men lika svårt är det att bestämma sig iallafall! Wienertecknade är ju mer personliga, fast renavlade hjälper rasen att komma framåt. Fast jag kommer faktiskt lite framåt. Jag vet att jag inte kommer vilja avla på typ svarta djur eller någon sådan färg. Om de ska vara i godkända färger så får de gärna ha olika färgpartier. Japaner, siameser, ryssar och isabella otter är ju för underbara. Det blir nog lättare att bestämma sig när ungarna har kommit :)
Kom på en sak. Köper ni från samma uppfödare eller lite här och var i Holland? Sen, när de kommer till Sverige, vars landar de? Arlanda? :)
#10 Resan kommer att gå med bil till Holland. De som åker kommer att åka till en viss uppfödare, och köper man kaniner från någon annan uppfödare i Holland så måste alltså kanin(erna) komma till den uppfödare de åker till, eftersom man inte kan åka runtrunt i hela Holland bara för att hämta kaniner =)
#11 Haha, nä det hade ju blivit svårt. Vilken uppfödare är det? När de kommer tillbaka till Sverige, vars åker de då? :)
#12 Vad jag vet så är det Liza (Cheyenne's)/Miranda (Wagenvoorts) Två uppfödare som jag köpt kaniner från. Har dock tingat kanin hos en annan uppfödare också, och då får man som sagt fixa så att kaninen kommer till Liza eller Miranda när de kommer och hämtar.
Skåne tror jag, sedan vet jag att någon/några kommer att åka uppåt mot Sthlm så bor man där så kan man säkert få upp sin tuss mot en liten summa.
#13 Tack för svaren! Har börjat kolla runt på andra uppfödare än den jag har pratat med. Ifall honorna går tomma eller att det inte kommer en kanin som passar mig. Om det blir aktuellt med importering så får jag väl prata med Martina och fråga hur hon får upp sina till Umeå. :)
När ni tar kaninerna och vaccinerar, vetrinärundersöker och skaffar pass till alla, gör ni det tillsammans eller får var och en fixa detta till kaninerna som den personen har köpt? =)
#14 Tänkte bara tipsa dig om en uppfödare som jag väntar på en unge från. CHteddy, Meermanshof, (vet inte om man får länka,annars får sidansvarig ta bort länken). Hon kan leverera till Liza då det är en uppfödarkompis till henne och bor nära. Hon väntar en del kullar nu med bl.a. havanna i, som kommer att vara transportfärdiga då det är dax.
Sen tror jag att Martina har hoppat av (rätta mig Louise om jag har fel), men jag och Solviken-Madde blir tvungna att hämta våra tussar på något sätt, och vi bor i Sundsvall, och lite utanför. Kanske inte så svårt att hitta transport härifrån?
Tror att personerna som åker ner fixar allt som behöver fixas? Återigen, rätta mig om jag har fel…
Ljustadalens kaningård
#15 Rätt Helene, jag fixar allt som förra gången :) Eventuellt gör vi så att vi hämtar hem dessa 15 kaniner tidigare än väntat så vi får hem dem tidigare i vår (och uppfödarna kommer igång tidigare med aveln). Så får vi ta en sväng senare i sommar igen, och hämta hem ytterligare en vända med de ungar som inte fötts än och hemskt gärna vill has hem (om det finns intresse även då) :)
#15 Tänk för länken! Mycket fina kaniner. Direkt när jag såg den japantecknade honan tänkte jag "den här ska jag ha!". Fast sen så såg jag att du tingat henne, haha. Du kommer få hem en riktigt fin hona! :) Jag tror jag ska maila henne. Uppfödaren jag pratat med har inte svarat på ett tag men det kan ju bero på att det är nyår. Så jag vet inte vars hon bor. Men det vore ju praktiskt om någon annan ska ha från samma uppfödning.
#16 Oj, vilket jobb du gör! :) När tror du att ni åker?
Finns det fortfarande platser kvar? Har pratat med uppfödaren Helene tipsade om. Hon hade en liten tös kvar. Funderar dock fortfarande över färg och sånt. :)
#18 Tyvärr är det nog fullt i bilen nu… Men eventuellt (men bara eventuellt) så åks det till hösten igen, då det var många kaniner som inte fick plats.
Men till sommaren kommer det nog en hel del helteddykullar i wiener och wienerfritt här i Sverige också.
Ljustadalens kaningård
#19 åh vad kul!^^ då skulle jag vilja ha en liten tuss till sommaren 
#19 Okej, så synd :(
Det är flera som vill ha hem flera redan till sommaren, så ev kan det tänkas bli i juni. Beror på hur allt ser ut då :)
#22 Oj, vad kul :)
Ljustadalens kaningård
#23 Ja för mig är det ju dock bra närmsta tiden :) Men tror jag skickade dig ett mail om det… hum… kan iaf absolut tänka mig att hjälpa till nästa gång, men att någon annan står för grovarbetet :)
#24 Ja fick precis det mailet :) Hann svara här först bara ;)
Ljustadalens kaningård
Lollo finns det fler platser så jag kanske kan få ner en liten tuss till sommaren? 
#26 Det är absolut inte omöjligt! :)
#27 Åh så spännande isådanafall!
Du får hojta till när det närmar sig om det finns fler platser!
Finns det plats kvar? Vet ni någon uppfödare ni skall till som har en kanin kvar att sälja som är fin?
Ingen platse kvar denna resa, men eventuellt till sommaren blir det en ny resa.
#1 jag kommer att importera på egen hand eftersom det löste sig med transport och boende :) men jag har bara möjlighet att ta fem kaniner. och för att få in så mycket nya gener som möjligt har jag hört med andra uppfödare i holland än de ovan nämnda och kommer därför troligtvis reservera de två första kullarna av godkända färger till just uppfödare som avlar rent.
Jag har ingen möjlighet att besvara frågor här eftersom jag aldrig loggar in. :j Så undrar du något så kan du mejla på sjomorenskaniner@live.se och skulle intresset vara väldigt stort skulle jag i bästa fall kunna ta hem ytterligare fem kaniner eftersom vi är två som åker hem.
Undrar du mer om resan så blir det bil från danmark till hollan och tillbaka. Någon dags vila från bilfärgen i Skåne eftersom jag har familj där och Sedan tåg från Skåne till Umeå och det är inte omöjligt att lämna av kaniner på alla de stationer tågen stannar till vid.
teddypussar & kramar - martina
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se