Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 4088 ggr
yttra
0

Tovor

Hej, jag har ett problem som ni kanske kan lösa.

Jag har alltid haft problem med min teddyhanes päls. Jag har haft problem i skolan och tidsbrist så jag har inte hunnit sköta om hans päls på ett tag, och nu har den börjat tova sig på ryggen och jag problem med att borsta bort tovorna. Jag är rädd för att klippa honom, han går ute nu, men hur ska jag göra för att få ordning på tovan? Jag kan ju inte precis vänta tills det blir varmt.

mingopingo
0

Hejsan!

Tovor är verkligen hemska, dels för ägaren men framför allt för kaninen!

Om du inte kan borsta bort dom måste du tyvärr klippa. Det är så smärtsamt för kaninen att du måste ta bort dom så fort som möjligt. Du kan inte klippa bort för mycket päls heller eftersom han bor ute men så mycket som möjligt måste bort.

Ta en vass, spetsig sax, bena upp pälsen så du får fram en tova och för in saxen i tovan, nära huden. Sen klipper du bort från huden, utåt. Är saxen tillräckligt vass brukar jag även skära lite utåt så brukar det vara mycket lättare att klippa sen.

Var bor du? Tänkte ifall du inte vågar göra de själv finns det säkert någon som kan hjälpa dig.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

yttra
0

Tack för svar!

Eftersom det är såpass mycket päls som tovat sig, börjar han inte frysa väldigt om jag klipper bort det?

Snön ligger trots allt kvar härnere.

mingopingo
0

Man får väga lite emot, tovor är smärtsamma. Huden dras i hela tiden och ju längre tid man låtar de vara tovigt desto värre kommer det bli. Till slut kommer pälsen att lossna och det blir stora sår istället.

Ofta går det att lösa utan att behöva klippa av all päls. Om man skär/klipper upp tovorna i mindre bitar så blir det lättare att borsta upp lite.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

DEMNJA
0

Säger som mingopingo, klipp lite först, kamma och klipp mer om det behövs. Det brukar inte behöva klippas såå mycket om man gör så, tar det lite i taget. Du behöver inte klippa bort alltihopa nere vid huden.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

yttra
0

Tack! Det låter jättebra, ska sticka och köpa lite bättre borstar och kammar imorgon och sätta mig och reda ut tovan.

Eftersom det antagligen på vissa ställen kommer bli rätt lite päls, hur lång tid kan det ta för pälsen att växa ut igen?

DEMNJA
0

#5 vad använder du för borste?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

yttra
0

#6 Karda och en med pluppar på. Köpte mig en bättre karda och en fintandad kam och nu ska jag ta itu med tovan.

[Wera]
0

När jag var bortrest fick jag en mindre trevlig kanin att ta hand om när jag kom hem, han hade tovor runt könet, under haken, på bröstet och lite mellan frambenen - jag hade ingen bra sax så jag tog trimmern, smidigt och bra! Kom åt på alla platser och ja det är enligt mig bättre än saxen :)

SaraDerek
0

#8 menar du en rakaparat/kan man använda en rakaparat :P? har med problem med tovor…

[Wera]
0

#9 Ja, jag använde en vanlig som jag rakar brorsan med haha!

emms
0

#10 Går det klippa ner kaniner med mycket päls (teddysar/lejon/fuchsar) med en vanlig trimmer? :D Dem har ju så tjock och tät päls ;) Orkar dem med det? :D

Emma

SaraDerek
0

Wera hahaha okej :P! får prova sen till sommaren :P

[Wera]
0

#11 Njaa.. det tar ganska lång tid, alltså det går inte så där smidigt och lätt som när man ex. rakar hästar med en riktig trimmer (elr hundar), jag fick liksom ta lite i taget på de områden där det fanns tovor. Tog typ en timme haha ;)

emms
0

#13 Okej ;) Kanske borde köpa en riktig trimmer för djur, eller i alla fall en stark xD Eller så kanske man kan klippa först, och sen raka? :P Bara för att få jämnare resultar, och snyggare ;)

Emma

[Wera]
0

#14 Ja det låter bättre, att klippa lite först sen raka ;)

MiniAndMe
0

min ena kanin har bara lång päls runt halsen, bröstet, "nederkanten" (asså på sidorna) och så…. för hon e korsing mellan dvärgvädur o lejon…. men får tovor på magen elr va man ska säga…. och hon försöker bitas efter ett tag! och inte går det att locka med godis eller mat heller. Men sen tog vi henne och höll och hjälptes åt och kollade och borstade. Men sen har hon runt….. hm…. avföringshålet? med! och det var jättesvårt att få bort den stora tovan!! men det gick……