Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 3134 ggr
annaforsgren
0

Borstningsteknik

Hej!

Nu får ni gärna dela med er lite av era borstningstekniker så att man kan bli ännu bättre på att borsta:)

Hur lång tid brukar ni lägga ner på borstning? 
Var börjar ni borsta på kroppen och vad använder du för teknik?
När använder du vilken kam/borste, varierar det på vilken kropsdel du borstar?

Vilket sätt är bäst helt enkelt?Glad

mvh/ Anna

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Lurvas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först så känner jag igenom hur pälsen verkar med händerna, sen tar jag en pudelkam=jätte gles med långa tänder, för att med den känna efter om kaninen behöver borstas.

Jag brukar börja mitt bak, längst ner och jobba mej framåt uppåt på en sida i taget. Har kaninen i knät, lyfter upp pälsen med vänster hand och borstar sen ner pälsen med höger vartefter som den blir tov fri, lyfter upp pälsen lite längre fram och gör amma sak tills inga tovor finns kavar.  För att borsta under hakan så lyfter jag upp huvudet och pälsen på bröstet i samma tag och borstar lika dant där också. Till det här använder jag en katt karda med pluttar. En gång i veckan om det behövs, och det får ta den tid det tar med varje kanin. Jag brukar ta en paus när hälften är klart.

Hailey oborstad.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Tarja
0

Min teknik, hmm.. Det är lite olika på alla mina kaniner faktiskt eftersom de har lite olika pälskvalité. Men jag har mitt egna borstningsbord till mina kaniner och en "päls/klovårdslåda" innehållande olika pälsvårdsverktyg. Har alltid mina kaniner där när jag borstar dom. I min pälsvårdslåda finns det toffsar/rosetter, en liten vass sax, olika kardor i olika storlekar, olika sorters kammar och lite annat smått och gott.

Sedan när jag ska borsta kaninerna på magen vänder jag dom upp och ned så de ligger med magen upp i mitt knä, alla mina kaniner verkar väldigt trygga i det läget faktiskt. Vissa till och med somnar ;)

Om man tänker på hur mycket tid jag lägger ned på borstningen, jag lägger ned så mycket tid varje kanin behöver på borstningen. Om kaninen så behöver borstas varje dag så gör jag det helt enkelt, allt för kaninens välmående. Alla mina kaniner är väldigt vana med pälsvård och är inte svåra vid borstning på någotvis.

emms
0

Först har jag dem sittandes i knät (muffin är fuchs, nessie är välpälsat lejon, bara kortare päls i ansiktet (klippt) och lite på ryggen, annars har hon lika lång päls som en teddy)

Jag börjar att känna igenom pälsen, om dem har någon tova klipper jag bort den sedan kammar jag igenom pälsen med en kattkam. Sedan vänder jag på dem och kammar under hakan/bröstet där dem brukar ha någon liten tova eller ja, ruffsig päls. På magen brukar jag inte behöva kamma dem. Sedan tar jag och kammar över svansen mot ryggen. Där kan det vara någon liten tova som jag får klippa bort :)

Emma

Hermelina
0

Jag gör ungefär som #1 ;)

annaforsgren
0

Det låter jättebra:) Jag brukar borsta hela kaninen med en karda först, sedan lyfter jag upp pälsen på rumpan som i #1 och då borstar jag nedåt tills pälsen är genomkammad från rötterna. Sedan fortsätter jag att kamma tills jag är uppe på ryggen, då kammar/borstar jag från mittenbenan och arbetar bena för bena tills jag når magen/frambenen.

När jag ska borsta under rumpan så klipper jag bort eventuella tovor som gör ont att kamma ut. Sedan tar jag kammen och "gräver" fram allt hår som sitter ihop, sedan tar jag kardan och borstar upp den så att det inte gör så ont, för drar jag med kammen hela vägen så rycks det av så mycket päls, det måste göra ont.:P
Sedan arbetar jag mig upp på magen.

Jag brukar lägga Xtra som en bebis med huvudet på min överarm eller vad man ska säga^^ det tycker jag är det bästa för mig, då kan han inte skruva sig lika lätt som han brukar vilja göra ibland:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tarja
0

Jag gör ungefär som dig Anna :)