Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 1356 ggr
Lurvas
0

Handen på hjärtat

Ja, handen på hjärtat, hur många av alla som köpt en teddy som fällt av har kontaktat sin uppfödare och frågat hur det kunde bli så?

Jag bara undrar om alla uppfödare i den sitsen fått en chans att be om ursäkt och ställa så mycket som går till rätta igen?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Tarkie
0

Inte jag iaaf. Köpte en kelkanin (Indira) Visste att hon skulle fälla av från början då hennes mamma är Lejon. Dock ifrågesatte jag hennes uppfödare när en hel kull fälllde av efter då "teddysar". Men det hade ju inte med Topicen att göra.

Jag har sluppit detta skit pga att Lollo och Tarja lärt mig så mkt om olika linjer osv. Annars hade jag nog suttit med ett lejon här idag och ingen riktig :)

Jetaime
0

Nej jag har inte heller då dom kaniner jag haft som fällt av har vatt av uppfödare som lagt ner sina uppfldningar, eller så har jag sålt dom innan jag visste om att dom skulle fälla av.

Hermelina
0

Jag har gjort det. Ingen ursäkt från "min" uppfödare inte. Dock köpte jag ju inte Wera direkt från uppfödaren utan genom en annan person som också blivit lurad.

Tarja
0

Jag har mailat till uppfödarna när kaninerna fällt, fick endast ett enligt mig bra bemötande tillbaka och så av en uppfödare - Åsa Stjärnström, Ninaks kaniner :)

teddybaby
0

Inte för att jag är någon uppfödare, men detta drabbar som nämnt de flesta teddyägare. Hermelina var dock väldigt ärlig och talade direkt om när det framkom att bla min "teddy" förmodligen skulle komma att fälla. Jag tror han fäller nu, faktiskt. Han har tappat mycket hår i nacken. Det gör mig ingenting när det kommer till kritan! Jag älskar honom ändå, och han är precis lika vacker som när jag köpte honom. Jag tycker däremot att det är väldigt synd för avelns skull. Väldigt synd.

Jag förstår att man blir synisk av detta. Låt nu detta bara inte gå till någon överdrift. :S

teddybaby
0

Alltså för att klargöra vad jag benämner som "överdrift" i sammanhanget så, och nu träder socionomen i mig fram (kan inte hjälpas), ÄR det ett problem att det finns uppfödare som är oärliga. Och visst ska vi diskutera det! Men det är uppenbart att detta skapar irritationer oss emellan också. Och vad bidrar det till? Det bidrar inte till ett förbättrat samarbete hur som helst.

Diskussionen borde kanske handla om hur uppfödare ska göra för att på bästa sätt handskas med problemet?

Lurvas
0

#2 Om man känner sej lurad på en teddy så kan man ju i alla fall kontakta uppfödaren och tala om det för henne/honom fast denne har lagt ner

#3 Såna uppfödare får man ju bara släppa då. När man har gjort det man kan för att tala med "sin" uppfödare.

#3 Det är väldigt mycket skriv om dessa uppfödare som man tycker luras, men det verkar inte vara så många som är intresserade av att ta sin del av ansvaret att underrätta "sin" uppfödare att teddyn man köpte har fällt av..

Om jag råkade sälja en teddy som fäller av tex pga o kunskap om mina egna linjer skulle jag absolut vilja höra det från min kund, inte bara för att kunna hjälpa denne till en bättre lösning utan särskilt för min egen skull så att jag inte fortsätter att avla ovetandes på samma kaniner.

Råttliv på Runnavägen

Hermelina
0

#7 Nej precis, man får vända på det lite också, se andra möjligheter och inte låsa sig fast på en sak. Elle roj jag kanske missförstog dig nu? :P

Lurvas
0

Vad bra då fungerar det ju!

#6 Kognetivare eller;)

Råttliv på Runnavägen

Tarja
0

#9 Fungerar och fungerar.. Av många uppfödare som jag mailade till så svarade en med ett bra bemötande, det tycker jag är ganska otroligt..

Tarkie
0

#6 Svaret är enkelt. Sluta ljuga om sina kaniner (dem som gör det alltså) och sluta avla på lejon.

Vi som avlar rent dissar alla som avlar orent. (det gör vi redan)

SÅDÄR :D Enkelt skit vare iaf :)

teddybaby
0

#9 Haha än så länge är jag bara socionom (tar min examen väldigt snart). ;) Men kognitiva beteendeterapin utgör ju en del av vårt tänk, så… ^^

Hermelina
0

#9 Det är väll bra, jag tror Viktoria är väldigt hjälpsam, är det inte så? :) Jag tycker hon är klok iallafall, dte ho nsäger är ungefär det jag har velat/sagt få fram :P (åtminstonde ha rjag ätnkt det haha ^^)

Lurvas
0

#10 Oj, jag fattade inte att det var fler-läste slarvigt. Ja, det är ju trist men då har du ju i alla fall gjort vad du kan, så får man ju bara strunta i dom andra.

Råttliv på Runnavägen

Trasdockaa
0

#9 Oj oj oj… jag skulle då inte säga att det fungerar om bara en av så pass många svarar med bra bemötande.

Såg nu att du missat att det var flera

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Hermelina
0

Jag fick en bortförklaring av "min" uppfödare

Trasdockaa
0

#16 Usch! Sådant är verkligen helruttet!

Hermelina
0

#17 Ja verkligen, och det drabbade ju inte bara mig, utan 8 personer till  som köpte ungar av migSkrikandes (Inte just henne dåliga svar dårå, men ljuget från början)

Trasdockaa
0

#18 Det roliga (läs sorgliga) i detta är ju att om det är samma uppfödare jag tror du menar. Så inte långt från när hon fick hem sina importer från Lyktans i skåne, informerade jag henne om att flera av dem var lejon, och en var lejonhuvad fuchs. Men fick total förnekelse tillbaka.

Hermelina
0

#19 USCH vad dåligt! Nej jag aldrig gör om det misstaget igen  (hoppas jag) .

Men jag ramlade in i teddyvärlden av en slump. Hittade Flora/Wera på blocket och köpte henne endast för att hon var så söt och för att hon bodde 3 min bort fårn mig. Skulle bara ha en kelis och egentligen en kastrerad hane.
Men jag ångrar ändå inte att jag köpte henne, för då hade jag aldrig hamnat här, och hittat teddyn som ras. Men tusan att hon inte var teddy då! jättetråkigt att hon fällde och att jag blev lurad av så många i början.. Jag trodde vekrligen på att hon var teddy eftersom flera stycken som jag trodde var seriösa bekräftade det :S

Tarja
0

Någonting som enligt mig också är väldigt tråkigt som hände mig var att jag mailde till en uppfödare som jag köpte kaniner av när kaninerna fällde av, den ena kunde inte dricka själv när den kom och skulle ha dött enligt veterinär om jag inte tvingat i honom vatten med spruta i munnen och en var fel kön. Fick inte speciellt trevliga svar och efter det ramlade det in mail från köpare och andra snälla personer som bifogade med mail där denna uppfödare skrivit mycket skit om mig och osanningar. Väldigt, väldigt dålig stil enligt mig.

Lurvas
0

#21 Så himla trist!

Råttliv på Runnavägen

Tarja
0

#22 Otroligt =(

Saphir
0

#21 usch vad dålig stil :( trist när folk håller på så… Blir så arg :/

Ljusta
0

Nu har ju de flesta av mina kaniner fällt :/ Men faktiskt så har alla säljare informerat mig tids nog att det dykt upp lejon bakåt, det tycker jag känns bra! Så det är inget jag som köpare har behövt informera säljaren om, för då blir det ganska självklart att min kommer att fälla…

Ljustadalens kaningård

Lurvas
0

Ja vist är det så, vad bra att dom hörde av sej! Men tråkigt i alla fall för dej att dom fällde av.

Råttliv på Runnavägen