Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 2940 ggr
Tarkie
0

Fortsättning följer ;)

Här fortsätter vi diskutera aveln och det vi diskuterade i [förra tråden. Som blev OT.

](http://teddykaniner.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=94e54ab9-17b4-4628-9229-aa0bcac368cf&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup)Vill även säga Förlåt till tjejen vi förstörde tråden med våra andra inlägg. men nu gjorde jag en ny tråd för att inte kludda ner din =) Snällt va?

Alla får gärna vara med och diskutera ;)

och snälla i den här tråden kommer det vara rak på sak, om du vet med dig att du inte tål det så snälla läs inte. Vill inte riskera att tråden gör så att personer fäller en eller flera tårar :(

Vill även diskutera olika påhopp osv. SKITSNACK for the go lxm ;) MEd skitsnack menar jag. Skriv allt du stör dig på ;D Det du kommer på lxm. Dah!

--------

#85 Nej, Vi ska börja mörklägga allting, som andra gör. Inga lejon finns. Nej nej. Äkta teddysar hela bunden.

Nu var det plöstligt jättelätt att avla =)

Tarkie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen vågarT? JAG BÖRJAR <3<3

Stackars människa <3 Pyskhem nästa!

Hermelina
0

Jag har inte läst den hela tråden så super noga, men såg att en liknande tråd fanns på KIF. Så tråkigt att det ska behöva bli så argt i trådarna tycker jag :S Förlåt om jag säger något som inte är sant eller ås kasnke ni har förklaring till det på något vis :)

HAr i princip slutat vara inne här, för alltid är det något känns det som, tyvärr. Älskar teddyn som ras, men tusan vad bråk det är hela tiden runt dom, tyvärr! SJÄLVKLART ska ni som är kunniga sprida er kunslap (om ni vill) för den är VÄL behövlig! Och dom som inte kan (som jag te.x) tycker jag ska ta emot det.
Men vad är det som är så svårt med det egentligen? =(

Och jag säger inte att man ska linda in saker i bommul absolut inte, MEN det kan gå till en viss gräns tycker jag

Tarkie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nehe säger som Tarja skrev innan
"Man kan inte linda in allting som man säger i bomull, utan ibland måste man vara rak på sak."

Skirv gärna era åsikter krng sånna här saker..

Här kommer det en till. Njut! Oskyldig

Syftar på dem som gör det medvetet.

Tarkie
0

#2 Alltså, vi var aldrig arga men okej :P Skapade denna tråd för at inte förstöra hennes.

[Wera]
0

#4 Den har ni redan förstört.

Tarkie
0

#5 Och den är låst. Onödig kommentar av en Medarbetare kanske :;)?

mingopingo
0

#5 Ja det var kanske en bra idé att låsa eftersom tråden handlade om allt annat än kaninerna trådskaparen hade köpt.

Wera konstaterade bara att tråden var förstörd redan. Du är väl själv Medarbetare inom iFokus Flört

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Hermelina
0

Att du orkar lägga ner tid på att göra två "plancher" om detta till och med Tungan ute

Tarkie
0

#8 Lättare att uttrycka sig vettu ;)

emms
0

Jag tycker det är tråkigt att så många förnekar att dem har lejon. Man ser tillochmed på bilder att dem är lejon, och ändå håller dem på och förneka det :P Det finns ju många som vill få teddyn till en godkänd ras, och om man har blivit lurad får man helt enkelt acceptera det. Istället för att förneka. Tycker synd om alla uppfödare som har blivit lurade bara för att uppfödarna dem har köpt från har förnekat att dem inte är teddysar. Vill man få den godkänd behöver man gå rakt på och få in det i huvudet på personen som har fel. Man kan inte hålla på och fjeska, för dem fortsätter att förneka :P Man måste kämpa för att få dem godkända ;)

Förneka inte, acceptera istället! :D

Emma

Tarja
0

#10 Jättebra skrivet Emma, håller med dig Skrattande

Ljusta
0

#10 Håller med. Det finns ju absolut ingenting att skämmas för att ens teddy har fällt av, så varför envisas med att de är teddy??

Det blir ju bra mycket mer pinsamt att gå omkring och sälja lejon som teddy tycker jag..

Sen tycker jag inte att man ska gå till personangrepp i denna tråd, även om det kan vara berättigat i vissa fall Oskyldig… Bjud in personerna i fråga så att de kan försvara sig, inte så snällt (och moget) att öppet i ett forum prata massa skit om varandra, det var bl.a. just detta skitsnack som fick våra gamla Medarbetare att hoppa av. Här kan man väl vara sams? Eller om inte annat tänka på vad och hur man skriver ;)

Ljustadalens kaningård

Saphir
0

#10 bra skrivet! Håller fullkomligt med dig.

Tarkie
0

#12 Nej, somsagt. Därför suddar man ut vissa saker ;)

Nej, men jag undrar varför man skäms :(:( Fattar inte.

Tarkie
0

Flera som har idér på varför många uppfödare skäms :)?
Kommer inte på någonting :/

emms
0

#15 Fattar inte heller det ;)

Om det inte är så att dem vill käna pengar? Och säljer som teddy för att få mer pengar? (teddy är oftast dyrare än lejon ;))

Emma

emms
0

Även om man inte känar pengar av att föda upp kaniner xD

Emma

Tarkie
0

#16 Problemet är ju att dom ljuger köparna rakt upp i ansiktet :O För många söker ju riktiga teddysar. Förstår inte hur man kan göra det…

Saphir
0

#15 #18 Tycker det är riktigt dålig stil, då dem som köper dessa Teddysar (lejon) kanske kommer fortsätta avla på dem i tron om att ungarna blir teddysar och sedan säljer vidare till folk som avlar mer… och så fortsätter det så, då har vi som avlar för att få teddyn godkänd ett ganska stort problem kort sagt…

emms
0

#19 Ja det är ju det som är problemet :/ Men nu ska jag sova, ska åka skidor imån, det ska inte bli så kallt! :O

Emma

Saphir
0

#20 sov gott :)

Tarkie
0

#19 Beror på hur man ser det. Om man kan att dem flesta linjer är skit. Så är det inte svårt att avla. Men det är svårt at hitta obl kaniner. Mkt inavel blir det ju. Men så går det ju när 95% avlar med lejon..

Så håller med dig, men ändå inte :)

Saphir
0

#22 jo det är sant… Ska nog köpa en import dock nästa gång :P

Tarja
0

#22 Precis, skulle vi bara använda de "säkra" linjerna vi har här i Sverige så skulle det bli väldigt mycket inavel som du säger och så skulle vi nog inte komma så mycket framåt i aveln om vi inte tar in lite nya avelsdjur från t.ex Tyskland och Holland. Det är därför det ska bli så otroligt skönt att få in lite nya linjer hit till Sverige nu i vår, känner mig OTROLIGT glad över det! Inte bara för att jag själv ska ha några stycken, utan känner mig även glad för att många andra goa uppfödare ska få nya linjer och komma vidare i sin avel och "Sveriges avel" såklart!

Men precis som här i Sverige får man se upp med vad man köper i utlandet, då det finns dem som avlar in lejon där med :)

Tarkie
0

#24 Precis. Jag är så glad att jag hittat en Angora-uppfödare som lånar ut sina hanar till korsningsavel! Ojoj, det ska bli spännande att se slutresultatet :)

mingopingo
0

Självklart är det pengar som är den stora moroten i mångas ögon! Teddy = 500 kr och uppåt medan ett lejon säljs för ~ 200-300 kr.

Så synd att det finns så envisa, lögnaktiga uppfödare. En sak är om man omedvetet får fram lejon från föräldrar som är välpälsade lejon men man tror är teddysar. Alla är ju nybörjare någon gång. Men många lejon är ju så tydliga och ändå säljer man avkomman som teddy.

Uppfödaren/skojaren i inlägg #1 som kallar sig mamma har jag försökt prata med men hon svarar inte på mailen.

Tarkie
0

#26 Man ska inte bry sig om den i #1. Skrev det där. Endast för att få vara "lika" dum tillbaka. För jag vet att hon läser det där. En dag iaf :P

Det där med tydliga. Det är mitt andra exempel. Blir verkligen arg då.. För då är dem bara, bara ute efter pengarna.

Ljusta
0

#26 Tror också att det är så i många fall, att en del inte riktigt ser skillnaden mellan ett välpälsat lejon och en teddy, Speciellt nu då pekingarna får vinterpäls… Har en hane som fällt (men inte fällt klart än), och nu när han bytte till vinterskrud så ser han nästan ut som en teddy. Lite skillnad i tätheten i pälsen mellan rygg och sidor bara. Så till viss del har det nog med att folk är okunniga (och för det kan man inte klandra någon).

Lite roligt att uppfödaren som det syftas på kallar oss som vill avla teddyn ren för "renrasiga fanatiker" på sin hemsida Oskyldig Då är ju hela utställningsvärlden folk ur den skaran, renrasiga fanatiker…

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

#28 Håller med dig Helene, lite roligt är det ju Tungan ute

mingopingo
0

#28 Ja om vi är renrasiga fanatiker, vad f*n är inte då alla andra? Herregud!

Behöver man ett gott skratt nån gång så är de ju bara att läsa hennes hemsida Glad Känner att jag kanske är elak och att det är olämpligt att prata om henne när hon inte är här och kan försvara sig men har försökt kontakta henne så. Hon vill inte lära sig…

Tarkie
0

#30 Äsh, Som min lärare sa: Vill man inte att det ska snackas om en. Så gör man inget dem kan snacka om ;)

#28 Alltså. Måste kolla hemsidan!

Tarkie
0

Just drf jag sa i förra tråden. En dold grupp. Det som skrivs där. STANNAR där.

Denna kommentar har tagits bort.
SaaraD
0

Jag stör mig på en väldigt stor grej, massa snobbar som tror att dom kan allt om kaniner och teddysar Obestämd? säger inte vilka det är och menar inte enbart ni från den andra tråden.

Tycker det är lite iriterande Tungan ute ni får ju gärna lära oss anda såklart! Det är ju bara bra men vissa går över gränsen och blir "snobbiga"

Lurvas
0

#10 Håller med dej.

#24 …utan känner mig även glad för att många andra goa uppfödare ska få nya linjer och komma vidare i sin avel och "Sveriges avel" såklart! = rolig läsning!!

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Tarkie
0

"dom tror att dom kan allt om kaniner och teddysar."Nej, det skrev jag inte heller att du vet mera än mig. Läs engång till ;)
Du skrev att jag tror jag vet mera. Då svarade att ja, jag kan mera än dig om dem. Men inte ens jag kan allting. HAHA. Jag är också nybörjare wtf ;)

Ja, såklart dom är fula om uppfödare gör dem fula :P? Samma sak med kläder. Vem vill köpa falska tröjor om man tror man köper orginalet?

Är jag jag den som är mest oseriös. Jaha. Du kanske ska titta runt dig innan du sätter en sån anklagning. Men jag tar ju inte åt mig. För jag vet ju själv vad jag är eller inte :P

Vet du vad oseriös är? Tex. Man ljuger sina köpare rakt upp i fejjan. Men det gör jag ju ;) Jag säger att kaninerna kommer fälla av fast dem inte gör det. *host*

Lurvas
0

Nu blir jag väl snart bannad här i från, jag menar inte att bråka, men har ni tänkt på en sak?

Det kanske finns uppfödare som vill ha mindre pälsade kaniner, men mer pälsade lejon, och för att behålla de egenskaper en peking har så behöver dom kanske blanda dessa båda för att deras lejon ska behålla det söta lurviga ansiktet, jag vet inte men kanske är det så.

Och har ni tänkt på en annan sak? Dom kanske vill kalla sina pekingar för teddys av vilken orsak som helst- som vi inte har ett dugg med att göra.

En anledning skulle ju faktiskt kunna vara för att reta gallfeber på oss som sitter här och raljerar över hur fega dom är som itne tycker och gör precis som vi vill. Dom bryr sej  kanske över huvud taget inte om i fall vi ens andas eller inte.

Vi har ingen rätt att tillrättavisa andra om det inte görs av äkta omsorg i stället för våra egna motiv bakom. Vi har ingen rätt att ha en massa åsikter om varandra för det finns ingen av oss som vet vad som rör sej i en annan människas hjärta.

Vi har makt och möjlighet att göra en annan människas dag ljus och vi har makt och möjlighet att göra den natt svart. Det måste vi vara medvetna om. Det är faktiskt det det handlar om-hur vi är mot varandra och hur vi är mot andra. Allt vi gör och säger får konsekvenser i andra människors liv -på riktigt.

Förlåt mej Lollo att jag manglade på de så som jag gjorde i förra tråden-offentligt och allt! Jag skulle ha pmat och varit mer rädd om dej, men jag ville ge dej en knäpp på näsan, det var taskigt av mej.

Råttliv på Runnavägen

DEMNJA
0

#43 Mycket bra skrivet!

Jag är en av dem som medvetet vill ha fram välpälsade lejon ("peking") och jag tror inte att det är många som har något emot det så länge jag säljer ungarna som just välpälsade lejon och inte teddy. Och det är väl det som är poängen här, att man inte ska tro att ungarna förblir teddy bara för att föräldrarna ännu inte har fällt. Att man måste vara jättetydlig med det till köparna att de inte köpt en teddy om det finns minsta lilla risk att någon av föräldrarna kommer att fälla av.

Sen kan man ju få fram det på olika sätt. Jag är inget stort fan av ironin i den här och andra tråden…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

#51 "Kolla bara aktivhund osv. MKT MKT MKT hårdare och fräsiga svar där. Detta är "ingenting" Om xx gjort så inne på det forumet så skulle INGEN varit så lugn och snäll på sina svar som jag varit mot henne. Det skulle liksom varit elaka personliga påhopp ect."

Det är väl ändå ingenting man borde eftersträva i en diskussion?!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Ljusta
0

#52 Tycker precis som du att folk får para precis som de vill, så länge inte kaninerna lider. Det är tydligen många som vill ha dessa pekingar (ja, jag kallar dem så, inte pekingteddy eller nåt så det stör nog ingen som inte är lättstörd). Är man som du rak och ärlig för köparna och berätar att de inte köper en helteddy så skadar det ju ingen.

Det som är fel är väl när folk säljer korsningar teddy/peking för teddy. Tyvärr väldigt vanligt, även bland de större uppfödarna. Och kallar man dessa för teddy och sprider denna okunskap vidare så är man antingen oseriös eller felinformerad enligt mig :)

Tycker för övrigt inte heller att man ska eftersträva elaka personliga påhopp på en stackars nybörjare.

Ljustadalens kaningård

teddybaby
0

Jag vill bara säga en sak.

Det finns faktiskt en anledning att vi alla är inne på det här forumet. Och det är för att:

- förvärva ny kunskap

- hjälpa andra

- diskutera sånt som förenar oss genom vårt intresse

- visa upp våra kaniner

osv.

Ingen är bättre än den andra, och jag förstår att "lejon-problematiken" är känslig för många. Men jag tycker inte vi ska starta konflikter! För det löser ingenting. Det ger bara magont.

Jag stödjer samtliga uppfödare vilka arbetar för att få fram fina teddys och en godkänd rasstandard. Verkligen. Och jag vet inte vad jag skulle göra utan er kunskap. :)

emms
0

#52 Det du gör är ju jättebra! Men vissa oseriösa (ja, jag kallar dem det då dem ljuger för sina köpare. Om dem inte vet så är det ju en annan femma. Och vi försöker ju lära dem som inte kan. Men vissa bara förnekar) avlar på lejon som fortfarande har kvar bebispälsen och ser teddy ut och säljer dem som teddy (förnekning) ;)

Om man är tydlig med att dem är lejon/pekingar så är det ju inget problem (som du gör) Glad Alla som föder upp lejonhuvade kaniner säljer dem ju just som lejonhuvade kaniner just för att det är det som dem är ;)

Dem seriösa lejonuppfödarna säljer dem ju inte som teddy bara för att dem har lite mer päls än sina syskon ;D

Emma

Tarkie
0

#52 Tänk vad enkelt det skulle varit om alla gjort som dig, eller :)?

#56 Eller är det så att uppfödaren till deras kanin förnekar att kaninen är lejon. Och man väljer ju tro på sin uppfödare framför några medlemmar på ett forum. MEN om det varit så för mig skulle jag valt medlemmarna. För om 10 personer skiver likadant och skriver ut bevis på att den kaninen har lejonföräldrar osv. Så kanske man ska se efter vilka man köper kaniner ifrån och vilka man litar på nästa gång man köper en teddypälsadkanin.

DEMNJA
0

#56 Det var precis det jag menade ;)

#57 Ja, tyvärr verkar många lita blint på "sin" uppfödare och i vissa fall är det väl bra medan det i andra fall kan leda till väldigt mycket problem för väldigt många. Jag har själv köpt lejon i tron om att de var teddy och det är inte roligt! Och just därför måste det ju "präntas in" hos många som fortfarande förnekar detta så att inte ännu fler behöver bli besvikna.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

mingopingo
0

Nu har jag rensat bort alla inlägg som inte har nått med tråden att göra eller som håller för hård ton.

Behandla varandra med respekt tack!

Lurvas
0

#59 Vilket slit ni har med oss.Flört Tack att ni orkar fortsätta för det är verkligen ett roligt och lärorikt forum.

Råttliv på Runnavägen

mingopingo
0

#60 Bråkiga medlemmar Flört Skämt åsido. För det mesta är det rätt lugnt på forumet, förstår faktiskt inte dom medlemmar som klagar på att det jämt är bråk här.

Hermelina
0

#61 Antar att du syftar på mig etfersom jag skrev det i mitt första inlägg i den här tråden :P Det var kasnke lite hårt, men var så upprörd efter den andra tråden, tyckte så många kommentarer där var onödiga, och då kändes det lite så eftersom det var första gången jag var inne här på länge.
Men jag inte så jätte ofta inne här längre (om jag ska vara ärlig så är det nog för att teddykaniner ligger så långt ner i min lista av sidor jag sparat x)) Och dom gånger jag har varit här på senaste tiden har det varit lite småbråkigt, men så är det väll på alla sidor :o) Annars är det en jättebra sajt som jag har lärt mig mycket av!

Hermelina
0

Det här är bara funderingar från min sida nu,

Eftersom att det tydligen finns uppfödare som blint förnekar att deras "teddys" är lejon, varför kan man inte bara försöka undvika dessa människor/kaniner? Visst förstår jag att det skulle vara svårt och också att det skulle bli mycket inavel, men då får man väll låta bli att ta kullar bara tills det blir fler linjer i Sverige..? Typ.. Bara funderingar.

För,  man kan inte ändra på andra människor, och eftersom dessa människor vägrar säga som det är, så får vi väll helt enkelt ändra oss själva, och rätta oss efter dom. För oss själva kan vi alltid ändra på. Även om det skulle vara mycket lättare om "dom" Kunde säga som det är. haha Mina funderingar bara x)

Tarkie
0

#63 Vi undviker redan dom? Ingen av oss avlar ju på kanier från dem. Det är NYA oerfarna personer som råkar illa ut pga att dem personeran är så "kända" ;)

Hermelina
0

#64 Men vad är det då som vissa bråkar om?

Tarkie
0

#65 Att uppfödararna LURAR dem.

Hermelina
0

#66 Men vet vi inte på ett ungefär vilka upfödare som luras?  Fast det är ju jobbigt att det går runtruntrunt med kaniner som hr lejon i sig såklart :(

Tarkie
0

#67 Eh? Såklart man vet.

Man tittar ens hemsida. Ser en kull där ena föräldrar har lejonföärldrar (Det vet man via inlärning av olika kaniner osv) Kullen säljs som teddy. Man mejlar uppgfödaren att ena föräldern är lejon. Hon säger NEJ och säger att man inte ska hoppa på henne och annat.

Vsg. Oseriös ;)

Hermelina
0

#67 Men vah? :S Det var ju det jag frågade! Och om man nu ser att det är ett lejon då får man väll låta bli att köpa. So mjag sa förut är det lättare att ändra på sig själv om andra inte villvara seriösa och ärliga.

Eller missade jag nån poäng där eller…? :S

Tarkie
0

#69 Ja, alla gör det redan. Men poängen är att NYBÖRJARE inte ser det :P Bara dem som vet det.

Hermelina
0

Och sen, vad menade du med vsg. Oseriös ;) ?

teddybaby
0

Det kommer alltid att finnas människor att störa sig på. Live with it everybody!

Tarkie
0

#71 HAa,

Varsegod, här får du en oseriös uppfödare.

alltså det jag beskrev innan det :P

Hermelina
0

#72 Ja lite så jag menar :o)

Men sen så är jag beviken på vissa uppfödare som jag trodde var seriösa som också lurade mig när jag "var" ny :O

#73 Ok