Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1412 ggr
Ljusta
0

Pasteruella

Nu är det så att jag fått pasteruella på mina kaniner :(

Även om det är en mild variant så har jag läst att den brukar vara svår att få bort, och att det smittar vid en parning även om kaninen blivit behandlat mot det och symtomfri…

Är det så? Någon som vet?

Som det ser ut just nu så kommer jag att avliva alla kaninerna (usch, vill inte…), just för att minska framtida risker med smittspridning, och för att det blir bäst för dem. Då slipper de gå igenom en jobbig antibiotikabehandling som kanske inte ens hjälper…

Kommer att få några kaniner från Holland till våren som jag inte vill ska bli smittade.

Någon här som haft pasteruella som kan glädja mig med att det KAN försvinna, och att de inte kommer att sprida smitta sen?

Ljustadalens kaningård

Hermelina
0

Åh nej stackare vad tråkigt :o( Vet du hur kaninerna har smittats? Tror du det har varit vid en parning?

[Wera]
0

Vet ingenting om denna sjukdom men låter ju hemsk! :( Fy vad jobbigt…

Ljusta
0

#1 Tror att det kan ha varit en kanin som nu är avlivad som hade rinnande ögon som aldrig ville försvinna… Men vet inte om det var hon eller inte? I såfall hade hon milda symptom, men de har mina nu med… Bara smått snuviga nosar. Det var bara en måttlig tillväxt av pasteruella på provet.

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

Jag har tyvärr inga goda nyheter att komma med :( Alla mina vänner som haft pasturella har försökt att medicinera, men så fort kaninerna slutat få antibiotika har de kommit tillbaka… Så de har antingen avlivat alla, eller slutat att avla/tävla/ställa ut och medicinerat periodvis i omgångar.

Det bästa rådet de rekomenderat för att få bort pasteurella är att aldrig avla på honor som blir snoriga/nyser vid dräktighet. Då de ungdjuren sällan visar det i början, men honor vid dräktigheten/ungafödseln ofta får symptom.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarja
0

Jättetråkigt gumman Rynkar på näsan<3
Tröstkram!

Trasdockaa
0

#3 En stor del av sveriges kaniner har pasteurellabakterier i kroppen utan att lida av det. Det jag menar är att skulle de nu inte fått symptom och tagit dem till vet för prov, kan de fortfarande bära på bakterien.

Det snackades mycket om förr att ungarna smittades så fort de föddes (direktkontakt moderns nos och ungarna). Men att forskare använde sig av kejsarsnitt fick de aldrig pasteurella (togs bort helt från modern alltså).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Lurvas
0

Fy så tråkigt för dej! Det finns en tråd på kanin-net.nu om den sjukdommen, läs där så får du veta mer.Gråter

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Tarkie
0

Fråga K-net. Fyfan vad tråkigt :(:(

Saphir
0

Usch… Jag beklagar :(

Ljusta
0

Ja jag la ut en tråd där med samtidigt. Finns många som har kunskap där. :)

Ljustadalens kaningård