Sälja eller inte?
Jag har helt gått ner mig och orkar inte med mycket numera. Har 9 kaniner av varierande sort. Några av dom betyder enormt mycket för mig så kan inte göra mig av med dom. Men känner att jag har för många ändå.
Jag går igenom fördelarna med var och en och nu sitter jag fast med två av dom. Figaro och Lingon. Båda importerade från Holland för 1 år sen och är runt 1½ år, lite under. Dom är släkt med varandra.
Lingon är osäker och svår att hantera. Har vart så från början och all hantering med henne har inte hjälp just nått. I famnen är hon supersnäll och nyfiken men inte i buren eller lös i hage. Hon är supervacker och har fått en tät fluffig päls nu till vintern som ser väldigt jämn ut.
Figaro är motsatsen, framåt, supersnäll och nyfiken hela tiden. En riktig drömkanin. Pälsen ser väldigt fin ut! Jag anser att han är teddypälsad men bäst vore om någon kunde kolla upp det. Men inte lätt här ute på landet.
Lingon tycker jag är svårast. Har svårt att tro att nån vill ha henne. Figaro vill jag gärna behålla men han kanske har nått att erbjuda teddyaveln? Vet inte hur mycket av deras släkt som finns i Sverige redan.
Nån som vill bolla lite tankar? Om det går att ladda upp bild så gör jag det.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Figaro från sidan. Han är wienertecknad (vit prick på nosen)
Om jag överväger att sälja en kanin gör jag det. Jag behåller inga kaniner jag inte känner hel och fullt på och absolut inte kan tänka mig att sälja. Kan inte heller behålla kaniner om jag vet att någon annan skulle kunna ge dem ett bättre liv, kan jag inte ge dem bästa möjliga har jag inte samvete att ha dem kvar.
Vore jag du skulle jag hört av mig till folk i wienerteddyklubben, där kan de säkert komma till användning.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#4 Jo vi i wienerteddyklubben skulle ha användning för dem om de är teddypälsade, eller då pratar jag kanske mest om mig själv 
#0 Om du bestämmer att du vill sälja Figaro (och gärna kollat upp om han verkligen är teddy) så skulle jag vara super-intresserad. Jag har plats och tid för att ge honom hur mycket uppmärksamhet som helst (har dessutom en kanin-intresserad familj som gärna myser med teddysarna hela dagarna
).
Har tyvärr inte plats för en till hona då jag endast har ett fack över efter/innan våren/sommaren (importavkommor), men att hitta ett hem till Lingon skulle nog inte vara så svårt om hon är teddypälsad.
Du får gärna PM:a eller maila till sofia.molle@hotmail.com om du vill prata mer, men jag förstår om du vill behålla guldklimpen själv. Känn ingen press 
#5 Låter absolut som han skulle få det superbra hos dig! En import dessutom som inte tycks ha så mkt släkt här i sverige alls. Är han teddy är han helt klart något du skulle ha användning för :)
Hm, vad menar du med att Lingon är svår att hantera? Kan du vara mer specifik? Är hon svår att ta upp? Bits hon?
#5 Jag ska tänka på ifall jag vill sälja Figaro. Hade ju tänkt ta nån kull på honom men har ju ingen hona som passar. Vill ju gärna sälja till någon som tar nån kull på honom.
De är som är jobbigt är ju att jag inte kan lova till 100% att han är teddy. Jag anser att han är det men jag kanske är förblindad eller nått. Kan ju ta fler bilder men svårt att se på bild. Vill inte sälja honom som teddy ifall han inte är det.
#7 Hon bits absolut inte! Har aldrig hänt och kan inte tänka mig att hon skulle göra det heller. Hon spänner sig när man lyfter upp henne. Hon försöker undvika att man plockar upp henne. Däremot om man är försiktig och lugn så får man smeka henne på huvudet.
#8 Okej, hur är hon när hon är ute? Drar hon sig ifrån en? Alltså vill vara ifred etc.
Hur gammal är hon?
Har hon gått med andra kaniner någon gång?
Är någon utav föräldrarna lejon?
#9 Ute är hon lite aktivare om hon känner igen omgivningen. Är det en ny hage tar det en stund innan hon vågar röra sig. Hon tar gärna kontakt med en om man har godis.
Hon är född 080912 så hon är 1 år och 3 månader ungefär och hon har bott med andra kaniner hela tiden. Först i grupp med 4 andra honor men hon trivdes inte superbra så eftersom hon är så försiktig. Nu bor hon med en gammal hona och det fungerar mycket bättre.
Föräldrarna ska vara teddyvädurar enligt härstamningsbeviset. Skickar med bilder på dom från uppfödarens hemsida.Finns även lite annan släkt där.
Hur kommer det sig att du tror att dom kommer att "släppa" då? ;o
Jag har faktiskt en gammal hona här hemma, och dom kanske skulle kunna gå ihop?
Annars så är jag lite fundersam.
Detta är min plan: Jag letar efter en hona som jag antingen kommer att ta en kull på eller som jag kommer försöka sätta ihop med min hane. Tror du att hon skulle kunna fungera som mamma eller/och passa ihop med en (senare) kastrerad hane?
#6 Jo, han skulle nog trivas hos mig och jag skulle ha mycket användning för honom. Hade tänkt mig att ha en eller två "stamfadrar" till att använda i framtida teddyavel hos mig och har redan "paxat" en hane ur en kull från två importer i vår som den ena. Om Figaro är teddy skulle han nog passa utmärkt som den andra stamfadern.
#8 Ok, jo om han blir tillsalu och jag får äran att köpa honom skulle jag ta några kullar efter honom + att eventuellt låna ut till andra teddyuppfödare i wienerteddyklubben.
Ja, det är ju svårt om man känner sig "hemmablind". Vet du något om stammen och uppfödaren kanske? Om det skulle vara möjligt att få veta om föräldrarna är teddypälsade.? Du kan ju försöka ta bilder och sen så kan kanske Louise, eller någon annan duktig teddyuppfödare, försöka få en uppfattning om hans pälsslag. Det är ju svårt, men det är ju bättre än inget.
Vart bor du förresten? Du har ingen möjlighet att ta dig till någon teddyuppfödare som kan hjälpa att bestämma pälstypen?
#11 Hänger inte med på det första om att släppa? Menar du att jag tror att dom kommer fälla av?
Lingon uppskattar ett lugnt sällskap som inte är så dominant och bossig. När hon bor med dominanta kaniner sitter hon så gömd som möjligt.
Vet inte om hennes osäkerhet skulle ärvas till ungarna, hon var redan när jag fick henne osäker och spände sig när man lyfte upp. Jag bytte igår fack till henne och hennes burkompis så hon bor lite högre upp. Vill se ifall hon ändrar sig då.
#13 A, precis. Kom inte på det rätta ordet :)
Varför tror du det? - Om nu föräldrarna är teddy och hon inte visar några tecken på att just fälla?
Du får gärna höra av dig, när det har gått ett tag med den nya placeringen!
Jag vet inte riktigt om mina kaniner är bossiga, kanske att honan är det. Jag har ju som sagt var aldrig sattit ihop några utav mina 2 kaniner med några andra kaniner.
Men om jag nu skulle tänka mig att vilja köpa Lingon, så ska jag nog ta en kull på henne isåfall. Så jag vill gärna ha din åsikt, om det.
Jag tror att jag skrev det rätt nu :P
Vart bor du förresten? Du har ingen möjlighet att ta dig till någon teddyuppfödare som kan hjälpa att bestämma pälstypen?
Jag har härstamningsbevis och uppfödarens hemsida. Men uppfödaren skulle inte jag lita så mycket på. Frågade flera gånger om Lingon och Figaro var släkt men hon sa nej hela tiden. Rätt uppenbart att dom är de.
Mamman finns det ingen bild på. Kan kolla om jag har sparat en sen tidigare men tror inte det. Pappan finns bild på. Figaros pappa
Jag kan ta in honom och ta kort i bra ljus så kanske det är lättare att se.
Bor 5 mil utanför Uppsala.
#14 Okej. Nej jag trodde att hon höll på att fälla av men nu är det mera päls igen utan nån större skillnad på rygg och sidor. Eftersom jag trodde att hon höll på att fälla av så antog jag att Figaro också skulle göra det när dom är så nära släkt. Men hon har som sagt mer päls nu och Figaro är lika pälsad som innan.
Svårt att veta hur dom reagerar med andra kaniner. Jag har trott att äldsta honan var bossig men när hon fck sällskap så var hon inte alls det. Men vissa kaniner vill inte ha sällskap. Dock har jag inte haft nån hona som inte har funkat med sällskap. Nu har jag ju en hona ensam men bara för att jag har ojämnt antal honor.
Det är jättesvårt att veta hur hon skulle bli som mamma och hur ungarna skulle bli, mycket beror ju på hanteringen i början när ungarna är små. Tror Lingons hantering hos uppfödaren var rätt snål om jag ska vara ärlig. När jag fick hem henne var hon rätt vild och rädd. Det är mycket bättre nu men inte alls som nån av dom andra kaninerna.
#15 Okej, det var ju problematiskt. Då finns det inte så mycket man kan göra förutom att kolla noga på foton.
Hmm.. så du har alltså inte möjlighet att "fixa" någon som kan hjälpa dig att titta på honom?
Menmen, du får fundera på om du vill behålla Figaro eller ej, som sagt tar jag honom gärna om vi på något sätt kan komma fram till/bevisa att han är teddy. Har inte heller bråttom att ta honom om du vill behålla honom ett tag, jag är en tålmodig person 
#16 Aha, då förstår jag.
Jag förstår, för min hona som jag har är väldigt lugn och snäll när man kommer till buren och ska klappa henne. Därimot kan hon gå till anfall om man ska till ex. ta bort bajs ifrån buren med en spade. Men jag vet inte om det kanske bara är vanligt beteende.
Jag har väldigt svår för att bestämma mig, det skulle nästan ha varit bra om man skulle kunnat ha henne här på test.
Men vad känner du? - Vad är det som får dig att inte vilja ha kvar henne?
#17 Ska försöka ta bra kort inne idag. Får väl dra fram byggbelysningen! Vill själv vara säker på att han är teddy innan jag säljer honom. Vet inte om nån har tid och lust att kolla hans päls. Lite svårt att hitta nån häromkring.
Jag skulle gärna behålla honom men vill inte vara självisk heller ifall han skulle komma till nytta hos någon som satsar helhjärtat på teddyaveln. Skulle kännas bättre för min del. Har ju andra kaniner som är lika underbara dom 
#18 Din hona behöver ju inte vara dominant bara för de. Hade kaniner förrut som var urgoa förrutom när man skulle rengöra buren.
Var bor du? Är det inte allt för långt bort så skulle jag själv gärna vilja att du har henne på test först så det funkar bra.
I grund och botten har jag för många kaniner för att jag ska orka med. Så jag har gått igenom alla kaninerna och vissa av dom är speciella på nått sätt. Har aldrig riktigt fastnat för Lingon så som jag har för några av dom andra. Inte pågrund av hennes osäkerhet utan enbart känslan. Svårt att beskriva.
#19 Jag bor i eskilstuna, södermanland.
#19 Okej :)
Det är ju helt ditt val om du vill behålla honom, du kan ju fundera ett tag om du vill. Är ju inte helt lätt att sälja en kanin man tycker om, och vi vill nog alla att du inte ska ångra ditt beslut, hur det än blir 
#19, Vet du någon som pendlar eller åker förbi eskilstuna? Eller västerås, etc.
#22 Jag har en sambo i kollektivet som pendlar mellan uppsala-eskilstuna
#23 Jasså :o Vad bra! - Men jag ska fundera lite över jul först. Är ju fortfarande lite intresserad av kaninen i sthlm. Och måste dessutom få tag på en bur. Pendlar han efter jul med eller?
#24 Hon pendlar var och varannan helg så inga problem skulle jag tro .
#0 Du får gärna maila mig angående Figaro - och gärna berätta mer om honom om du nu bestämmer dig att sälja honom.. annars behöver du ju inte göra det men
Kollar min mail mycket mer än jag är aktiv här, så det skulle vara bra om du mailar :) sofia.molle@hotmail.com