Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettmat
Läst 1393 ggr
teddybaby
2009-11-23 00:26
0

Matvanor

Har tänkt på en sak. Kaniner ska ha fri tillgång till hö och det är logiskt, men om man har ett matvrak till pälsboll då? Om han äter upp höt (har ett "fack" som sitter fast i  burväggen som ska fyllas med hö) på direkten? Det räcker liksom inte att ge hö två ggr om dagen… ^^ :S

Föressten, är färskt gräs utifrån lika bra?

[Wera]
2009-11-23 16:37
0

Om man ska ge gräs istället för hö måste man ge stora mängder eftersom de mestadels bara innehåller vatten och då kan de bli lösa i magen eftersom det innehåller för mkt vatten.
Pressa ut all vatten ur gräset - blir inte mkt kvar då :)

Du får väl ge mer hö? Inte bara i hähäcken, utan också på golvet i buren. Har en bur i tre delar och jag brukar ha en hel del/ett fack med bara hö i om kaninen äter mkt hö :)

Trasdockaa
2009-11-23 18:36
0

#0 Då blir det att köpa en mkt större höhäck helt enkelt. Hur tror du de som har jätte-raser gör? ;) Färskt gräs kan vara lika bra, men eftersom du inte vet vad du har för gräs, och om jorden den växer på innehåller de mineraler och spårämnen din lillfjutt behöver, skulle jag inte rekomendera att skjussa över kaninen på det. Kaniner i det vilda rör sig över enorma ytor, och betar på så sätt väldigt utspritt. Jag antar att du inte är lika sugen på att göra sådana rundor för att plocka in gräs och på så sätt få en variation i innehållet? Sedan äter de självklart inte bara gräs utan även örter, rötter, buskar och träd med. Så det krävs mer av en människa om man ska göra BARF på kanin, än om man ska göra det lätt för sig med ett foder du redan kan läsa innehållsförteckningen på :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

teddybaby
2009-11-23 19:53
0

#1 Tur som är hade jag inte tänkt ersätta hö med gräs. ^^

#2 Ja, tydligen så måste jag det! Då måste jag nästan försöka hitta nånstans där man kan köpa storpack… haha, att så mycket kan få plats i den lillen! :)

LinneaJohaanson
2009-12-04 15:34
0

Ja vi har en dvärgvädurs kille på 14v som är ja rent ut sagt smäll fet. Så där så man undrar om det finns någon kanin och ionte bara fett. Och han får bara hö. Han äter 2 kakor hö på en dag. Helt otroligt.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Lurvas
2009-12-05 11:39
0

Om han är fet så är ju inte det så bra. Du kan prova att ge honom lite halm också. Det håller både honom och magen sysselsatt men ger inte så mycket energi att han blir för tjock.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

teddybaby
2009-12-05 15:42
0

#5 vet inte om du syftar till mig eller till #4 men min kanin är i alla fall inte alls fet. :) Ännu!

LinneaJohaanson
2009-12-05 20:09
0

Ja det är de vi håller på med!
ar gjort det ett tag nu och han har gått ner

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

annaforsgren
2009-12-05 23:57
0

Min kanin är också ett matvrak, äter ca 3 fyllda höbollar om dagen. Flört