Hur får man fram teddykaniner?
Jag är bara nyfiken, då jag i andra kaninforum fått veta att teddyn framkommit genom att man parat två väldigt välpälsade lejon med varann och att det är samma anlag som ger lejon och teddypälsen.
Verkar vara väldigt luddigt, detta med lejon, teddy och peking. Har även frågat uppfödare, men inte ens dom visste riktigt vad som var skillnad och hur pälsen ärvs.
Själv föder jag bara upp lite dvvlejon, men ser även där vilken skillnad det är på pälsen. Har fått enkelmanade lejon med lång päls över hela kroppen och ansiktet, som dom naturligtvis kommer att fälla senare.

Ingen som har ett svar på detta???
#1 Det har inte ens gått en timme 
#1 Orsaken för att du inte har fått ett svar är säkerligen för att de personer som vet svaren på detta inte är inloggade och eftersom det är semester så är inte så många vid datorn kanske, eller så är de kanske på semester 

Om jag inte misstar mig så är Peking egentligen ingen pälstyp, man bara säger det för att inte "erkänna" att det blivit lejon när en teddyvädur fällt och blivit en dubbelmanad dvvlejon.

#4 Nej det har jag ju förstått, att peking kallas det när en teddy inte är en teddy utan fäller sin päls, men fortfarande så verkar ingen egentligen veta vad och hur och vad det är för anlag som skapar teddyn, för jag har frågat så många och ingen har kunnat ge ett tydligt svar.

Det finns en intressant tråd om detta på ett annat forum, men jag vet inte om jag får länka här så jag skickar länken privat!

Har läst det nu, inte för att man blir så mycket klokare, men det var intressant. Har också hört detta att teddy skulle vara dubbelmanad fuchs, men får inte det att gå ihop riktigt, då jag inte förstår hur det skulle gå att få fram, då det i så fall skulle vara en kanin med både dubbla fuchsanlag och dubbla lejonanlag och för mig är det en omöjlighet hur en kaninkan ha fyra pälsanlag, men läste nu att det bara var en teori från någon.
#4 Peking kommer av att de ser ut som pekineser. Det är ingen term utan bara ett uttryck som används i vardagslag nere i europa.

#8 Ser ut som pekingeser??? Hur kan en kanin se ut som en hund, jag ser då ingen likhet mellan en pekingteddy och en pekingese.
Nej, men det gör jag och fler med mej. Till och med den vanliga korthåriga väduren kallades för pekingnes i holland i början när den kom.
Hur man får fram en teddy? Det har gått till på lite olika sätt. Man har blandat in både teddylöven, fuchs vädurar och angåror. Jag vet ingen som vet exakt. Men jag vet en uppfödare som har ett intressant projekt på gång med angåror och teddys, gå gärna dit och titta lite. Om jag förstått det rätt så vill dom få teddyväduren godkänd i holland men då med namnet angora teddy.
Klicka Här för att komma dit.
Tror att Teddyn kommer från angora från början. Håller med föregående talare. Pratade med en av mina vänner som föder upp angora och fick reda på att en angora ska vara pälsad över hela kroppen, öronen, huvudet . Alltså typ som en teddy men det är få angoror som håller den standarden. Så det vi i dags läget kallar dvärgteddy skulle lika gärna bli kallad dvärg angora. Tro vad man vill men detta är mina tankar och hittills så värkar det stämma. Själv ska jag avla med angora + teddy till våren och se vad jag kan få. Modellen större än en teddy och garanterat päls på ungarna i alla fall :D

#12 Men en angorakanin har päls som växer hela tiden och måste klippas var tredje månad, men det har ju inte teddyn. Sen tror jag inte att angoran har lång päls i ansiktet vilket teddyn har, så det är ju skillnad.
#13 Skulle du behandla teddyns päls på samma sätt som angoran skulle den det. Skulle du klippa ner en teddy kanin är det såklart att den växer ut igen eller hur? Det tar tid men det går. Jag menar att en angora kanin klipps var tredje månad och skulle du sluta klippa den skulle pälsen inte sluta växa utan tova ihop sig. Alla kaniner oavsett päls kvalité växer. Så om man skulle låta bli att borsta kaninen och klippa med jämna mellanrum skulle det funka som angora. Skulle du börja borsta en angora som måste du hålla efter och trimma ner den så som du gör med en äkta teddy.
Att angoran saknar päls på öron och på huvud är något som försvunnit under alla år av avel på angora. Ur typen var pälsad även där.
Du får tro vad du vill men detta är mina tankar och det värkar stämma rätt bra in på både angora och teddy.

#14 Men teddyn har ju inte en päls som växer hela tiden, den blir ju en viss längd och sen inget längre, samma sak med fuchsen. Klippa ner en teddy, jag klart att det växer ut, men det växer ju bara ut till en viss längd. Angorapälsen växer ju hela tiden, ca 3 cm per månad.
Jag vet inte vad jag ska tro om att teddyn skulle ha inblandning av fuchs och angora, vet inte hur det är med angoraanlaget, men fuchsanlaget är ju i alla fall ett reccecivt anlag, som bara syns om det finns dubbla anlag. Men det verkar ju inte vara nån som riktig vet heller.
Själv har jag nu några lejonhuvade honor, enkelmanade och en dubbelmanad hane, samt en hona som enligt härstamningen är teddy eller. pekingteddy. Så jag räknar med lejonhuvade ungar till våren. Har en enkelmanad hona (egen uppfödning) som hade jättelång päls överallt när hon var unge, såg ut precis som en teddy. Hon har fällt nu, men är ändå ganska välpälsad. Även en hane från kullen fick lika mycket päls.
#15 Nu kan ju inte jag veta vad folk parat för att få fram teddy. Det kan ju vara korsningen lejonhuvad dvärgvädur mot fuchs dvärgvädur. Dock tror jag inte att denna kombination funkar för att få fram bra päls. Men angora + lejonhuvad dvärgvädur ja varför inte? Tror många raser ligger till grund när man korsat hit och dit.
Enligt min Nordiska standard bli angora pälsen inte just mer en 8-9 cm(ca 3cm per månad) innan den ska klippas går det länge mellan gångerna man klipper hinner pälsen tova i hop dig. Och vad jag har sätt så kan en teddy som man inte borstat tova ihop och bli samma som en oklippt angora som gått över tiden för klippning. Själv borstar och klipper jag min teddy.

Den fortsätter ju så klart att växa, men det syns ju inte för att den tovar ihop sig, vilket blir oerhört plågsamt för kaninen, den kan dö utan klippning, pga värme och tovor. Så det är väl ingen seriös uppfödare eller kaninägare som låter bli att klippa sina angorakaniner. Teddyn och även fuchsen tovar ju också ifall man inte håller efter, men pälsen växer ju bara till en viss längd.
Ingen annan som har några åsikter??

Funderar också hur det är med angorananlaget, är det dominant eller reccecivt. Nån här som vet??
#17 ja men exakt det är ju lika som att man inte klippa som att inte borsta om du förstår vad jag menar.
Förlåt om jag har varit lite tjatig men vill ändå lägga till en sak i min åsikt. Att en angora är ju en ras och även päls typ lika som fuchs är ras och pälstyp. Så att egentligen skulle en teddyvädur kunna vara angora dvärgvädur som fuchs dvärgväduren om du hänger med i vad jag pratar om. Skulle vara lättare att få igenom rasen "teddyvädur" om man tog vikten och standarden från dvärgväduren och gällande päls från angoran. Så hade jag gjort i alla fall. Se bara hur lätt det var för lejonhuvad dvärgvädur att bli godkänd(eftersom lejonhuvad kanin redan fanns).

#9 Jag förstår fortfarande inte hur en teddyvädur skulle kunna vara en angora. Det går väl att få fram angora dvärgvädur om nån skulle vilja, men det är ju inte samma sak som en teddyvädur. Angorakaninen har man ju oftast till ullproduktion. Har googlat lite och kom fram till att anlaget som styr angorakaninens pälslängd är ett reccecivt anlag och behövs då i dubbel uppsättning, även så är fuchsanlaget reccesivt. Har nån parat en angora med en teddy, för det borde ju i så fall bli enkelmanade lejon.
Du får väl svaret om du parar teddy med angora, men jag har svårt att tro att det skulle finnas angora i teddyn. Har frågar runt och googlat men det verkar inte vara nån som vet, har även frågat uppfödare och fått samma svar, att dom egentligen inte vet. Dom svar jag fått är alltifrån att det är en dubbelmanad lejonhuvad med väldigt mycket päls och att man sen avlat vidare på dom mest välpälsade. Det är det svar som jag tycker verkar mest logiskt. Sen har det även spekulerats i att det skulle finnas fuchs inblandat, vilket jag har svårt att tro pga att fuchsanlaget är reccesivt.
Om du parar angora och teddyvädur och sen parar tillbaka med teddy så har du en angora vädur på 3 generationer. Vill man sen gå längre och få ner storleken ordentligt så tar det fler generationer. Kolla in länken på #11 så kan du se lite olika generationer av den korsningen. Pippiadolfs kanin gård hade en jätte vacker korsning lejon huvad och fux, såg ut precis som en teddylöven.
Ja en renrasig angoras päls växer hela tiden men inte korsningarnas, just den delen i arvsanlaget verkar vara reccesivt mot anlaget som bestämmer hur lång pälsen ska vara.Det är inget som jag VET men om man tittar erfarenhetsmässigt så verkar det vara så plus att de flesta anlag som är mutationer från ursprunget är reccesiva.
#20-21 Som sagt det är mina tankar och tror in att det är fuchs som står i grunden till teddyn så är det upp till er. Det kan ju vara så men det tror inte jag.
för att en kanin ska få lång päls kräver det att båda bär på anlaget. Tror knappast på att jag kan få en lejonhuvad kanin då. men visst finns risken men den borde vara väldigt liten i så fall lika stor som mellan två teddysar.
#11 Inte riktigt rätt men nästan. Det Liza ska göra är det som vi övervägt länge i Sverige med. Eftersom deras styrelse är så negativ till att uppta en till pälstyp på vädur tänker de istället satsa på att få in den bland angororna som vädurs angora. Då blir det inte en ny pälstyp, alltså inte agora teddy, utan angora med hängande öron.
#14 Precis som #15 säger: Teddyns päls fungerar inte som Angorans. Visst kan du klippa den och pälsen växer ut. Men den fungerar som fuchsens, den slutar växa vid den genetiskt bestämda längden. Den fortsätter inte att växa som angorans (avlade på angora innan jag gick över till teddy). De är lika i pälskvalité när man känner på pälsen, men det är skillnad i mångd täckhår/underull när man tittar på den. Om du vill ha en dvv angora är det bättre att du gör som de som vill avla in en ny färg på angoror. Ta angora och para mot en riktigt bra kropp och typ och i tillbakaparning får du snabbt angora. Självklart med varierande kvalité i början, men akta bara så du inte avlar in lejon, då jag hört från uppfödare i tyskland att de fått problem med att det blivit lejon i parningarna. Vad de fått för problem har jag inte varit duktig nog att förstå på tyska. Men du kanske kan hitta något kul tyskt kaninforum där du kan lära dig mer från uppfödara där? :)
#21 Tyvärr fel. Du får inte angora när du parar tillbaka på teddy med avkomma efter en angora-teddykorsning. Du får teddysar enbart. Däremot får du angora dvv redan i andra generation av syskonparning mellan teddy-angorakorsning. Man får skilja mellan det som kan kallas angora i tal och vad som kallas angora i skrift. Ex är det flera uppfödare som tänkt ställa sina dvärgteddys som dvärgangora. Dessa behöver inte ha en päls som ständigt växer. Om detta går igenom är det bara att ställa sina teddys som dvärgangora så är de igenom där.
Det finns många idéer på hur teddyanlaget fungerar. Det enda man kan göra är att testa sig fram, och behålla avkomman (eller ha den nära sig) så man kan noggrant dokumentera hur pälsen ter sig under flera år framöver. En idé är att en teddy är en lejonhuvad angora med ett anlag som gör att kaninen behåller pälsen. Alltså skulle genkoden enligt denna teori se ut något i stil med:
Angora MM + recessivt anlag som gör att pälsen behålls hela livet
Men det som sviktar i denna teori är att det knappt tycks bli några teddys efter lejon. De behåller ofta pälsen väldigt länge, ja, men de verkar nästan uteslutande fälla pälsen. Något som vore kul vore att få ihop ett register på teddykaniner över 2 år som är efter två lejon. Och se om det faktiskt finns. Senaste tiden har det varit så många "teddys" som fällt av så man nästan skulle kunna tro att det är en myt. Men för att ovanstående teori ska stämma så krävs det att teoretiskt 25% i de kullarna som bli mellan dubbelmanade lejon (som i sig har en eller två teddyföräldrar) ska vara teddys.
Men det kräver då också att man är säker på att sin kanin faktiskt är lejon och inte teddy, och tvärt om. Annars går det så klart inte att dokumentera något alls. Vilket jag tror det allra stösta problemet ligger i. Det enda vi kan vara 100% säkra på är att två teddysar oavesett bakgrund inte kan få lejon, då det är så otroligt starkt dokumenterat speciellt i Holland. Frågan är hur det ser ut vidare?
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Men om man parar en renrasig teddy med en korthårig, vad får man då?
#24 Med tanke på att det finns så få rena teddysar tror jag det är svårt att få info på detta. Men när folk parade dåligt pälsade teddysar (som självklart kan vara lejon idag nu när tiden gått) för flera år sedan i sverige på normalpälsat, fick de enkelmanade lejon.
#23 Vad skulle vi göra utan dig Lollo, utan dina kunskaper och otroligt bra och informerande texter!?
Jag har lärt mig massor av dig, och mer och mer lär man sig varje dag!

#24 Men det betyder väl att det ändå är samma anlag som ger teddy och lejon, eller…? fast att det då kan vara andra recessiva anlag inblandade i teddyn också.
#27 Om man var säker på att de kaninerna man då använde i avel inte var lejon hade man kunna säga att det måste vara något med lejongenen. Men eftersom man inte använt en ren teddy till det är det en annan situation :)
# 23 Jag menar en teddyvädur ur en angora korsning fel skrivet av mej.
Men hallå? Ställa dvärg teddys mot dvärgangorans standard, vad ska det vara bra för, då dvärg teddyn redan har en föreslagen standard som är densamma som hermelinens utom just när det gäller pälsen. Då är det väl bättre att ställa dom som hermelinangåror, som redan är godkänd. Då blir den ju bedömd efter den standard som den "ska" ha.
Finns det någon som har en garanterad teddy hane som skulle kunna tänka sej att göta en provparning med en normal hårad kanin? Det skulle ju ge massor av substans till våra diskutioner och funderingar.
#29 Det är vad många tycker vi bör göra. Många tjaffsar om att det redan finns så många raser redan upptagna i standarden, och att dvärgteddyn är så lik dvärgangoran att den lika gärna kan ställas där.
Teddyväduren däremot är svårare att få in någonstans, så där har vi större chans.
Jag kan låna ut oboy till en hona om någon har en normalpälsad, men har ingen normalpälsad hona själv.
#30 Vad jätte konstigt. Dvärgteddyn och hermelin angoran har ju i princip samma standard. Där emot skulle man väl kunna ställa teddylöven mot dvärgangorans standard. Den ligger ju bra mycket närmare där än vad dvärg teddyn gör.
Jätte bra att du kan göra det med Oboy för det ligger ju verkligen i allas våra intressen att göra sådana här provparningar också för att se och lära mer om det vi gör.
#30 tycker att det är lite synd för enligt mig tycker jag att våra dvärgteddys inte är ett dugg lik dvärgangoran "Jamora" som den heter i standarden. Det tråkiga med jamora är att den enbart finns i färgen svart/gul japan.
Hittade en bild på en jamora länkar till texten och bilden för er som vill veta mer. http://www.angelfire.com/ga2/satinangora/jstandsv
#30 Lollo, ska vi para Oboy med Tiza? Javisst hon är en harkorsning men är korthårig.
Vi kan para i December redan. Men hon är itne brunstig just nu :/
Jag dokumenterar då gärna kullen från dag ett och skriver ut allting…
Jag har ev. en fin dvvädurs hona som vi kan använda.
#35 Du är så välkommen så! :) Har ju även Pajjen, men han är ju bara strax över halvåret, så O'Boy är ju ett säkrare kort vad gällande att han faktiskt ser till att ge något resultat med.
Det man dock måste tänka på är att en kull inte kan säga något mer än hur det kan tänkas vara. Exempelvis kan det tänkas vara så att teddys kan bära anlaget för man, men utan att det har med anlaget teddy att göra. På samma sätt som en fuchs, en korthårig eller rex kan göra det utan att det har man några av dessa anlag att göra.