Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 2037 ggr
Sarla
0

Är han ändå teddy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har en fråga ang. min teddyvädur.

Han är teddypälsad på kroppen, men har lite dåligt i ansiktet.
Kommer visa några bilder på hur han ser ut.

Vartav den första är dagsfärsk. (Hans lugg hänger ner lite)

Hoppas ni kan hjälpa mig att se om han är teddy eller lejon! :)

(vänta tills jag lagt in alla bilder)

Sarla
0

Från sidan.

Sarla
0

-

Sarla
0

-

Trasdockaa
0

Tycker han ser ut som ett lejon som håller på och fäller av. Hur gammal är han? Jag skulle inte uttalat mig fören han var minst 1,5 år. Just nu är han bara dåligt pälsad teddy. Men som sagt, ser ut att bli lejon.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Sarla
0

-

Sarla
0

#4 Jag klippte hela honom förrut (2-3månader sen), så det kan också vara så att det är lite segväxt.

Han blir 7 månader i slutet av den här månaden.

Jag visade den här bilden förrut och då var det vissa som trodde att det hade slutat växt.

Trasdockaa
0

#6 Nja, inte klippningen jag menar på :) Det jag menar på är nosryggen, som har krypit uppåt. Pälsen ser helt klart att tunna ut sig mer, det är iaf 100% säkert att han inte är en bra teddy. Frågan är om han kommer stanna som dålig teddy, eller om han faktiskt kan bli ett snyggt lejon.

Sarla
0

#7 Jaa, det är väll bara att vänta och se.
Men om han skulle bli en dåligt pälsad teddy, och parar honom med en teddy där båda föräldrarna är teddy.. skulle det bli helteddy då eller är det detsamma med om han skulle vara lejon att det är 50% risk att ungarna blir dåligt pälsade?

Trasdockaa
0

#8 Jag skulle aldrig använda en dåligt pälsad teddy i avel. Det finns så otroligt många bra, så varför använda de dåliga? Frågan är ju då vad man vill få ut av den parningen. Mellan en dålig och bra brukar det i snitt bli 50/50.

Sarla
0

#9 Jag hade tänkt mig att isåfall ta 1-2kullar på honom endast till kel.
Och sen bara ha honom till kel. :)

Trasdockaa
0

#10 Du menar istället för att köpa egna kelkaniner så tar du egna och behåller hemma? eller? Är ju annars väldigt trist med folk som tar ungar på sina dåligt pälsade teddysar och sedan säljer vidare, så blir köparna besvikna när även de blir dåligt pälsade. Tycker istället man ska använda sig med bra pälsade oavsett om det är avel eller kel man ska ha de till. Varför avla på sämre när det faktiskt finns bättre? Känns dumt att avla på en kanin bara för att man råkar ha just den hemma :)

Sarla
0

#11 Men hade inte du parat Snövit med O'boy -08?
(Håller koll på din hemsida eftersom jag tycker dina kaniner är för fina och har fått stort intresse för wienerfria) :)

Men jag känner så här, Ted har enligt mig ett underbart temprament.
Och jag tror att man inte skulle bry sig om man verkligen tyckte om kaninen.                        Till exempel Ted, jag skulle aldrig kunna sälja honom för att jag fäst mig så mycket vid honom.
Dessutom ser Ted nästan ut som en teddyvädur ändå.

Men jag har tänkt över det här, och kommer då endast låna ut honom om nån vill låna honom för att få fram kel-kaniner. (Erfarna)
Varför jag vill det är för att det oftast bara brukar vara 1 kanin man köper, vilken innebär massvis av kärlek endast för den kaninungen (hoppas du inte missförstår vad jag menar, i avel får ju kaninerna massa kärlek där med) Detta är då endå eventuellt.

Därför att jag hade tänkt köpa en kanin utan synligt wiener, och försöka satsa på det.
(Wienerfri avel dvs)
Och i wienerfri avel är ju pälskvalitén otroligt mycket viktigare.

Hoppas du förstår och inte tror att jag är oseriös.

Sarla
0

Oj, blev lite trassligt där :P

Trasdockaa
0

Om du hade frågad hade du vetat att det var en tjuvparning. Bara för att en parning händer behöver inte betyda att den är medveten. Ibland har kaninerna en egen vilja. Men för att komma till saken:

Har aldirg varit med om en teddyvädur som ite har helt underbart temperament. Men som sagt, det ska TILLFÖRA vidare avel något med. Inte bara bra temperament (vilket redan finns gott om).

Sarla
0

#14 Okej.

Ja, många tycker om fluffiga kaniner. Det behöver inte ens vara hel-fluffiga.

Jag ser inte att man måste ha något syfte för att ha blandras kaniner, sålänge dom inte har erftliga sjukdomar. Dom kommer ju ändå inte användas i avel. Teddyväduren är ju igentligen också en blandras.

Men det är ju inget bestämt. Det är bara om någon vill låna honom.
Då det säkert finns någon, innan han kastreras.

Sarla
0

#14 Sen så tror jag att du har missförstått mig, jag ska inte låna ut honom till en teddyvädur.

Absolut inte.
Hade mer tänkt mig någon blandras eller lejon.

Trasdockaa
0

Är rätt svårt att missförstå:

"Men om han skulle bli en dåligt pälsad teddy, och parar honom med en teddy där båda föräldrarna är teddy.. skulle det bli helteddy då eller är det detsamma med om han skulle vara lejon att det är 50% risk att ungarna blir dåligt pälsade?"

till att du bara ska ha honom till blandras eller lejon.

[aammE]
0

Jag skulle inte para honom med en teddy, det skulle kännas så elakt när det finns folk som jobbar sååå hårt på att få dem godkännda osv.. Para hellre med ett lejon.

Sarla
0

#17 Jag kanske missade att skriva det, det var endast om jag hade tänkt ha avel för kel.
Alltså om jag skulle använda honom till honan jag ska köpa.

Men eftersom jag ska köpa en wienerfri hona så kan jag ju inte använda honom.
Och jag tänkte på det också att det inte skulle vara så bra.

Är lite stressad just nu så jag skrivet kanske lite rörigt.

Lurvas
0

Hallå!!!

Du gör precis som du vill med din kanin, och du är inte det minsta oseriös för det.

Det finns människor som har en vission om att skapa en homogen teddyvädur och vårat intresse är naturligtvis att man ska använda individer i aveln som liknar våra eftersträvanden så mycket som möjligt, sen finns det människor som har en kanin och gärna vill använda den i aveln, tex du och om man läser lite mellan raderna så verkar det som att du egentligen skulle vilja para med en teddy hona men är rädd att verka oseriös i någons ögon.

Oseriös enligt vem?? 

Det är så lätt att lyssna på hur andra tycker att saker och ting ska och bör vara och vad som är rätt eller fel bara för att man själv känner sej lite osäker. Som sagt du får faktiskt göra vad du vill med din kanin.

Jag bör även tillägga att jag är en av dom som vill få teddykaninerna godkända och inkluderar mej i den gruppen jag skriver om i det andra stycket.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

teddybaby
0

#20 WORD!

Men visst jag kan förstå dig "Trasdocka" för även om "Sarla" inte avser upprätthålla problematiken kring att det man tror är teddys som små sedan fäller av, så kanske någon som köper någon av dessa ungar i sin tur parar med en teddy och på så sätt så fortsätter allting i en enda ond cirkel… lite så känns det i alla fall.

Lurvas
0

Visst är det så, men man kan ju skriva det i härstamningsbeviset typ: Teddy eller Peking. Det är ju viktigt för oss att det framgår där, så det är ju en bra gest om andra skriver med något sånt.

Råttliv på Runnavägen

Tarkie
0

#22 Precis! Eller är man påläst och vet att dom kaninerna är lejon fast det tex står teddy. Men jag gillar verkligen när uppfödare skriver lejon För då behöver man inte köpa den kaninen.

Men man ska inte fullt på stamtavlorna. Det är många det står teddy på som är lejon och gett lejon :P Men det är bara att hålla koll på själv och inte köpa djur efter dom.

Sarla
0

Det här är ett gammalt inlägg, är mer påläst nu :) Hittils är han dessutom teddypälsad.
Inlägget kan stängas.

Lurvas
0

Vad roligt att han har pälsen kvar än.

Råttliv på Runnavägen