Dvärgteddy & Teddylejon!
Visst är det så om en kanin är Dvärgteddy, så måste den ha två Teddyföräldrar, och om den är Teddylejon så måste den ha antingen två lejonhuvade föräldrar, eller en teddy och en lejonhuvad som föräldrar?
Det är väl inte fel att kalla ett Teddylejon, Lejonhuvad Kanin? Det jag tänkte på var att i rasen Lejonhuvad Kanin så ingår tre pälstyper. Dubbelmanad, Enkelmanad och Teddy. Eller är jag fel nu?
För Teddylejon är väl ingen ras, det är väl en av pälstyperna för Lejonhuvad Kanin.
Hmm.. Någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att det ibland dyker upp teddysar efter två lejonhuvade, och då kallas dessa teddylejon? :)
Jo, men en lejonhuvad kanin, kan väl också ha pälstypen teddy.
Jag köpte en Teddykanin från en uppfödare, med stamtavla samt öronmärkning. Rasen på pappret är Lejonhuvad Kanin, och kaninen har teddypäls. Så då måste ju detta stämma. Båda föräldrarna är dubbelmanade med teddyanlag. Morfar och Farmor är Teddy (Har ej fällt av, de är 4 och 5 år nu).
#2 Men det är inte säkert att just din kanin förblir teddypälsad, h*n kanske fäller av :)
_Teddylejon = efter två lejonföräldrar
Dvärgteddy = efter två teddyföräldrar_
Teddy är inte godkänt så det finns inte till pälstyperna hos lejonhuvad kanin, och jag tror teddy blir en egen ras och inte en pälstyp (lejonhuvad dvärgvädur vart t.ex. en egen ras, medan fuchs vart en pälstyp på dvärgväduren & hermelinen) så jag tror teddyväduren blir en egen ras.
När det kommer till dvärgteddyn vet jag inte för ingen verkar vara så insatt i att få dvärgteddyn godkänd som det finns inom teddyväduren.
Precis som dig Wera tror och tycker jag :)
Dvärgteddy= efter två 100% teddyföräldrar
Teddylejon=en eller två lejonföräldrar
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Hur blir det om en av föräldrarna är Teddy och en är Dubbelmanad?
#7 De flesta blir lejon, kanske om man har tur finns chansen för teddy… är inte så säker men när man korsar lejon + teddy blir det nästan bara lejon.
Men om de blir Teddy, kallar man dem Teddylejon då?
#9 korrekt
Ok ;) Min kompis har en kanin som hon fött upp själv.
Han är teddypälsad. Välpälsad. fyller 3 år i år.
Mamma är enkelmanad och pappa är dubbelmanad.
Men båda har teddyanlag.
Han har inte visat några tecken på att fälla av.
Tror ni att han behåller sin teddypäls?
#11 Är han 3 år och har teddypäls är han garanterat teddy.
Ok, bra att veta. Så de finns alltså möjlighet att få fram teddy, med två stycken teddybärare.
Dvärgteddy/teddydvärg - Teddylöven. Har själv haft kaniner med stamtavla efter lejon huvade föräldrar som förblivit och gett teddy i sina kullar som inte fällt av.
Dvärg teddyn kommer att avlas på hermelinens standard fast med teddy päls. Själv tycker jag att det vore roligt om våra teddy - löven också blev godkända. Men då måste det finnas uppfödare som är intresserade av att jobba för det.