Avelsmaterialet i sverige.
Funderar på det avelsmaterial vi har här i sverige. Det är ju ganska litet. Som det är i dag så avlar vi på individer som serut att vara teddys och som har teddypälsade föräldrar. Dessutom ska de vara utan synligt wienwr.
Hur ser nästa steg ut?
Tex Två led teddys i stamtavlan där "ee" generationen också måste vara teddy och ha uppnått en viss ålder? tex 2 år? Plus att både e och ee generationen är utan synligt wiener?
Vi är ju inte där än på ett tag, frågan är om man inte ska vänta med att använda sina hanar tills de är 2 år och honorna så länge man kan. Kanske till 1-11/2år och skynda långsamt för att få ett hållbart resultat.
Det är bara en tanke, har kanske för lite att göra och då snurrar det på i huvudet. hehe.
Fast nu är vi kommit så långt med dom nuvarande importerna så deras avkommor kan man avla på tidigare, med söndeR säkrade hanar (som jag säger).
Min honas föräldrar är ena över 2,5 och den andra har Jojjo och Dream som päron. Henne kan jag para när jag vill utan att behöva vänta.
--
Men annars håller jag med dig. Skrev det på teddyforumet att fler borde avla senare på osäkra kort (kaniner) ;)
Ja dom stammar man vet ger bra teddy ska självfallet användas.
Jag håller bara med dig till 100% Monica. Man ska skynda långsamt och ta ett mål i taget för bästa resultat. Som de ofta säger, ta max ett eller två mål per år. Tänk igenom, vad behöver jag förbättra på de individerna jag har idag? Är det pälsen? Kropparna? har jag kommit så långt att det är färgen jag ska förbättra? mm mm. Jag ska gå igenom mina kaniner i december inför nästa år, bara för att jag har mina kaniner hemma betyder inte att jag kommer använda just dessa mot varandra. Som det ser ut kommer jag nog låna in en del nästa år.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Om man har två mål. Pälsen och kroppen. När man fått det på årets slut (tex).
Visst kan man då avla den mot en hane/hona med dom andra egenskaperna? Eller är jag fel ute ;)
Hmmm… Jätte svårt att råda, vet inte om jag förstått din fråga riktigt. Jag tror inte att det gåt så fort som på ett år att uppnå målen. Det jag med säkerhet kan säga är att om du har en kanin med tex för långa öron(inte troligt i verkligheten på vädur) och vill ha bra öron på ungarna så ska du inte ta en med korta öron utan en med perfekta öron att para med din kanin. Annars så får du i kullen med kort och lång örade föräldrar ungar med både för korta, och för långa öron plus kanske någon med bra öron. Men i kullen med för långa plus perfekta öron så får du en kull med några långöringar och några ungar med bra öron. Man ska altså aldrig överkompensera en brist hos sin kanin åt andra hållet utan vara extra noga med att välja en partner som är så bra som möjligt där din inte är det.
Hoppas alla förstår att det här handlar om statistiska antaganden och inga exakta avvägningar.
Om man har två mål så får man prioritera det ena före det andra för det mesta. Men visst kan man ha tur och hitta partners till sina kaniner som har båda de egenskaper man söker efter. Sen tar det några generationer att befästa det man lyckats uppnå i sina linier. osov.
Vet inte alls om jag besvarat din fråga, om inte så kanske någon annan som förstår hur du menar kan göra det.

kommer vänta med min hona ett tag , dels för att jag inte vill lura ev köpare och för att själv vara säker.
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!