Teddysverige
OBS!! LÄS det här. VIKTIGT. Innan du postar i tråden._
Ingen ska ta åt sig av mina åsikter personligt. För det är somsagt mina åsikter om "Teddyvärlden". Det är så allmänhets baserats som möjligt. Bara för att jag inte gillar något. Betyder det inte att jag ogillar personerna för det?
Alla gör sina egna val, och tycker olika. Lev med det liksom. Så detta är vad jag tycker. Om ni inte kan föra en diskussion utan att blossa upp för ingenting så ber jag er lämna den här tråden bums!
Alla som inte kan förklara varför /varför inte dom tycker som dom gör får också gärna lämna tråden. För jag vill föra en seriös diskussion. Det är otroligt med dom som inte kan så mycket om teddysar och tycker sin uppfödare är såååå seriös och när den ser det här så är jag såååå dum och jag är en idiot osv. Okej, nu tänkte jag mera på Kif där folk kan skriva "JAG HÅLLER INTE MED DIG!!!!! DU HAR SÅ FEL". Vill inte se det i den här tråden. Det visar bara att man är en i "mängden" och ska tycka som alla andra. Stå för din åsikt istället och skriv så utförligt_ _du kan!
Skriv därför hellre._Jag håller med dig för att…
Jag håller inte med dig för att…
Inte precis så du måste kopiera dom där två och börja med dom meningarna. Skriv alltid varför du tycker som du gör.
----------------------------------------------------------
Har funderat lång tid nu. Kommit fram till att det skulle vara bra att börja skriva ut vad jag egentligen känner för allting som har med teddysarna att göra osv. Tror nog många inte kommer tro att jag tycka såhär. Men jag gör verkligen det. Ingen kan ändra det,,
Vissa saker har jag alltid undrat. Varför är priset högt på teddysar? Vem, var, när satte priset? Kollar man på alla andra raser. Är medelpriset för en utställngsdjur 400kr. Jätteraserna kan kosta 600-700kr. Vuxna champions är dyrare självklart inom alla raser. Men just teddysar ska vara udda och kosta 800kr? Inte ens angoran gör det. Kollade på deras förening och dom flesta sålde för 450kr, en angora unge.
Nu kommer visa komma och säga för att många barn har teddysar. Men det håller inte tyvärr. Ska man höja priset för det. För att teddyn ses som ett "sött" djur som många barn vill ha? Andra säger för att deras päls är svårskött. Men Angoran måste tex klippas var 3.dje månad. Men barnfamiljer kan ha angoror. Varför måste då teddysar vara så svåra. Jo, för barnen tröttnar och kaninen sitter i bur då. Jaha. Bara därför ska dom vara så dyra? Nej nej. Jag tycker verkligen inte det. Det finns ingen vettig anledning som gör att priset ska vara så högt på teddysar.
Dom anledningar som jag tog upp är ursäkter enligt mig. Och det är dom man oftast får höra. Tycker inte att pälsen ska avgöra priset på en ras.
Sen till det jag tycker är det som är mest fail med priset. Hur kan man inte gå i vinst på teddyupffödning? Alltså. Andra dvärgkanins uppfödare tar 300-450kr. För stamtavle djur. Teddyuppfödare tar dubbel upp. Såklart man går i vinst? Det hör man redan här. En teddy äter inte mera än vad en dvärgvädur gör (ungar tänker jag på) Eller ska vi ta ett ännu bättre exempel så kan inte folk börja tjafsa med mig om den här punkten. Belgiska jättar. Säljs för 500-600kr. Enstaka fall 700. Typ om färgen är ovanlig. Teddysar är i vilket fall fortfarande dyrare.
En teddy äter inte mera än vad belgiska jättar gör. Att man har högre pris på bj:s är för att dom tar mera plats, äter mera osv. Men teddysar gör ju icke det??
Så man går helt klart på vinst på teddysar. För om man hade sålt teddysar för 500-600kr. Så skulle man gått mera "normalt" Men 800kr. Där går man i vinst. Eller är det så att teddyuppfödare går back mera än vanliga uppfödare eller? Att deras saker kostar mera? Nej, nej, återligen nej.
Det här kan diskuteras i ett århundraden. Men alla väljer själva. Men jag tycker det är sjukt, sjukt fel. En kanin ska inte vara dyrare pgd pälsen!!
Detta tänker jag inte uttrycka mig så mycket om. Då jag inte har lånat hanar osv.
Men tar vi teddyklubbens avtal. Det är verkligen ursäkta? 800kr. Okej. Det beror på. Får man 6-8 ungar är det okej pris per unge. Men tänk om man får 1-3? Då är det bara bullshit. Varför ska teddysar vara dubbelt så dyra att avla med om jag får fråga?
För pälsen ännu en gång? Bullshit. Mejlade en utställningsuppfödare. Och dom avlar ju mest på sina egna djur. Men om dom väl lånar. Så brukar det antingen kosta från 0-300kr engångssumma. Eller tar man själv en unge ur kullen.
Inom hoppningen så tar man 100-250 per unge som lever vid 8 veckor. Eller 10-40%. Vissa tar 50%. Det beror helt på hanen. är han Ch, Gt ch, S ch, Gd ch. Duktig, obesläktad osv. Många faktorer kan spela in. En hoppunge säljs för vanligast mellan 400-600kr. Beror på föräldrar osv. Här ser man redan att det kan bli dyrare/billigare att avla än med teddysar. MEN det är ett fast pris på 800kr på teddyklubbens avtal. Inte så kul om man får under under 4 ungar somsagt. Sen varför ska priset vara samma.
Varför kan det inte variera? Varför kan man inte dela med sig? Varför alltid en pengar fråga i teddyaveln. Varför inte dela emd sig av sina hanar. Vet somsagt inte vad andra gör. Men skulle inte förvåna mig om det är ungefär likadana priser. Sen fick jag höra. Men man kan inte ha sådär. För folk betalar inte. Men snälla.
Varför funkar det i hoppvärlden i typ 20 år? Varför skulle det inte funka i teddyvärlden. För många är oseriösa kanske. Men låna inte ut till dom då? Gå ut till dina vänner att den personen lurars osv. Det funkar. Kanske för att i teddyvärlden är det många ungdomar? Låna inte ut till ungdomar då. Men ser inget problem om det funkar för utställare och hoppvärlden. Why not teddyvärlden. Vill man inte få rasen godkännt? Sluta vara så pengarfixerade och börja dela med er isånnafall.
Så, nu vet ni det. Jag gillar inte teddyklubbens avelsavtal. Mycket lättare att sätta pris för varje unge, och det ändras på kvalitén på farsan självklart. Det är säkert någon som har det här inne. Men som sagt ville kommentera min åsikt med det avtalet som många ändå följer!
Jag tycker inte man kan ta mera än 250kr för en unge. Liksom vill du tjäna pengar eller? Eller ska du vara ego och inte dela med dig?
Eller ska man komma någonvart och hjälpa varandra?
Nu till alla lejon. Det finns många uppfödare där ute. Som äntligen nu börjat skriva att deras kaniner ev kan fälla osv. ÄNTLIGEN. Men ändå är det flera som gömmer, och gömmer och vägrar berätta om kaninen fällt. för att dom kan tjäna mera pengar på det!? Dom säger att kaninen är "teddy" Men flera här på forumet. Har antingen sett kaninen och säger att den är lejon.
Eller ser man det via stammen. Men dessa stackars köpare tror ju självklart på uppfödaren. Vem annars liksom. Nej sluta vara oärliga och var öppna om problemet med lejon. Som MÅNGA redan är. Det är så mycket bättre att veta och kunna inse att sin kanin kan fälla / kommer fälla. Och att man informerar köparna om en honas mamma fällt tex när ungen fått en kull.
Eller som jag sett. Ändra pälstyp på kaniner? Är det något nytt? Kaniner som säljs som dubbelmanade lejon. Ser man på en hemsida som teddy. Ursäkta?
Nej, jag tycker alla som gömmer det här problemet ska skämmas.
----
Det finns mycket mera som jag vill lägga min punkt på. Men skippar det. Då det blir förlångt isf.
Jag ville inte hoppa på teddyklubben ang det där avtalet. Jag vill diskutera det med andra för att höra allas åsikter. Därför tog jag upp det :)
_
Jag har kommit fram till att jag ska köra mitt egna race. Med mina egna val och inte ta efter annat. Tänka igenom riktigt noga vad jag tycker. För det är viktigst för mig…
_
Bra Tarkan att du står för det du tycker, och du gör det utan att hoppa på någon "med buller och bång", som vi sett mycket av den senaste tiden :/
Håller med dig angående att priserna är för höga på teddysarna. Men det handlar om tillgång och efterfrågan, och om man får sina kaniner sålda för 800 kr så tar man såklart 800 kr för dem. Tror dock att rasen är så ny och "exklusiv" och det bidrar nog till att priserna gått upp. Vet att många har det argumentet att det är höga priser på teddys för att sålla bort folk som inte borde ha teddy, dvs de som inte kan sköta deras päls. Tyvärr så finns det ju folk som har råd ändå, som inte borde ha råd. Men det största ansvaret ligger ju hos oss uppfödare, att vi säljer till rätt hem och informerar klart och tydligt att det behövs pälsvård, och då spelar det ingen roll om vi tar 300 eller 800 för dem. Och att man i sin uppfödning väljer bra pälsade avelsdjur, så att rasen i framtiden kan bli mer lättskött.
Angående lejon så blir jag lika less som du, men tror att det handlar om okunskap hos många. Har sett bild på några som "fällt av" enligt vissa, men som ser rätt teddylik ut på bild iaf (ex Honey hos Pysselgårdens). Kanske är svårt att dra någon gräns ibland? Kanske är därför vissa envisas med att kalla sina djur för "teddy".
Jag tycker faktiskt att det börjat hända saker nu i teddysverige. Tycker att många informerar rätt om sina kaniner nu, att det finns risk att vissa fäller o dyl precis som du skrev. Så forhoppningsvis så är det nuvarande problemet med lejon historia om bara några år bort. Så tror jag i allafall. Hoppas också att teser som "Teddyvädurar med mindre päls kallas för pekingar" kommer att försvinna från många hemsidor…
Själv tar jag (och några uppfödarvänner här uppe) ca 400-450 kr eller en unge för att låna hane. Det tycker jag är lämpligt. Man ska inte skänka bort parningar (tycker jag), men man kan hjälpa varandra genom att låna ut sina fina hanar till avel, och inte bara viga dem åt sina egna honor. Nu när det är så ont om fina teddys så måste vi hjälpas åt. Men det är ju alltid ägaren som bestämmer till sist, och man får respektera deras val om priser och eventuell utlåning ;)
Nu skrev jag ingen anledning till varför jag tycker som jag gör, men detta är bara mina personliga åsikter och alla måste inte hålla med mig (och förhoppningsvis tycker folk olika, för det är då det blir diskussion och inte ett "tycker-precis-som-alla-andra" inlägg).
Ljustadalens kaningård
Riktigt bra Tarkan!
Håller med dig till tusen på det där med kostnaden.
Fattar inte varför dom ska vara så dyra, och kommer det någon (detta är hur jag har upplevt det) som säljer billigare så anses man som lite oseriös eller att dom kommer fälla av för att dom är billiga (så som jag upplevt det.) Har även en Teddyhona som inte har fällt av men när jag köpte henne fick jag till svar av alla att "räkna med att hon kommer fälla av" när jag sa vad hon kostade. Men hon har inte fällt och inte heller hennes kullbror.
Håller även med dig att man inte står upp för sig om sin kanin fällt.
Det är inte så att folk föraktar en för att man har ett lejon.
Har kaninen fällt av så har den!!
Jag tycker det var bra skrivet och bra att du står på dig!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag måste hålla med dig om det mesta Tarkan, och ang. parnings priserna tycker jag de är för dyra, jag gillar bättre om det t.ex. är 30% eller per unge.
Och ja vrf börjar man komma på egna pälstyper? Har sett folk skriva pekingteddy, "teddyfuchs" (för den har teddy i stammen och lång päls på kroppen men kort päls på huvudet?) och det finns dom som säger att sin kanin är teddy trots att den gett lejon med en annan helteddy kanin!? Och jag har nu även sett ordet "pekingpälsat lejon" osv.. fast pekingpälsat lejon är iaf. ett steg bättre än "pekingteddy" så jag tycker som #1 också - att teddysverige håller på att förbättras.
Jag vet inte "vem" som valde priserna men en av de första teddyuppfödarna (Lyktans) tog väl höga priser? Osäker om hon gjorde det men det kan ju ha lett till dessa höga priser…
Sen tycker ju många att det borde bli högre priser på kaniner och inte så låga priser som 50kr som vissa kan ta :)
Oj, menade som sagt teddysverige. Mitt misstag.
Ja, jag tycker också det är blivit bättre. Dom "peking" har jag sett försvunnit till överpälsad lejon. Det är en klar förbättring enligt mig. Man blir faktiskt lite glad av den med. Man ser att vissa tar åt sig och förbättrar sina fel. Det borde fler också göra. Mycket bra som sagt.
Ja, det är nog svårt att dra en gräns när allt är "nytt", det är nog ett vanligt problem faktiskt. Men det kanske också försvinner om några år? Vem vet.
Skänka bort parningar är nog att gå övergränsen. Man kan komma på allt. Tex att hanens ägare har kullen. Så blir det utbytt där. Alla gör olika. Sen som du säger. Man ska respektera.
Ville bara få fram att teddysverige inte måste överdriva allting och teddyklubben som är en förebild bidrar faktiskt åt det då. Har Kaf, eller skhrf och klubbar inom dom massa parningsavtal? Nej, och sen att sätta 800kr. Men jisses såklart folk tar dom priserna. Samma sak med rekomendationerna om priserna jag tycker dom ska bort helt. För folk går efter dom och teddyklubben är som förebild. Men jag tycker bara det ger fel bild….
Jag vill inte hoppa på teddyklubben!!
Men känns som jag gör det. Men vet inte annars hur jag ska formulera bättre. Det är ju så jag tycker. Ser inget illa menat. Men ja..
Skrev först ett långt inlägg men raderade igen… Men jag vill bara säga att jag åtmintonde tjänar inte ett enda öra på att föda upp. Har aldrig legat på plus, utan det har varit rejält minus HELATIDEN så länge jag har fött upp. Iom jag skriver upp allt inköpt eller när jag sålt en kanin, så kan jag bara gå tillbaka och kolla. Jag bryr mig inte om pengarna, det är inte därför jag har kaniner…
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#5 Men hur kan det komma sig då. Om vanliga dvv uppfödare säljer sina för halva priset? Dom borde gå ännu ännu mera i back isånnafall. Såklart man tjänar på teddysar somsagt, för dom äter och skiter inte mera än vad dvärgvädurar gör. Inte är dom dyrare än bjs heller.
Jag menar om man räknar allt det viktigaste. Mat och spån. Då går man inte i back. Räknat själv.
Sen måste jag även tillägga att. Priset också har med att göra att alla gör som alla andra gör :) När ens egna uppfödare tar 800kr. Såklart man själv gör det…
Först vill jag bara säga - Helt underbart att du kommit fram till att du gör som du vill med din lilla kaninuppfödning, det skulle vi alla må bra av att våga lite mer av.
Oj här är det många olika saker som tas upp. Jätte bra!
1.Priserna
2.Peking/teddy/lejon
3.Parningsavtal
4.Att tjäna pengar eller inte
Vad det gäller priserna så är dom satta av teddyklubben dvs de som driver teddyklubben är ansvariga för det. Och de har säkert gjort en bedömning efter de förutsättningar som de sett i sin omgivning.
I stockholm kan man lättare få mer betalt än ute i landet.
Det är en ny ras som har krävt en hel del importerande av kaniner som är svindyrt. Har själv gjort det. osov. Så det ligger säkert en hel del argument bakom de beslutet.
Men det kan ju också vara så att man gjort en felbedömning av prisläget och kanske skulle behöva ompröva det.
2.Pekingfrågan är rolig. Jag var med och förde in det ordet i den svenska vokabulären. Fick ofta frågan om vad det är förnågonting och mitt svar var alltid att: I Holland och Tyskland så har man den benämningen på sina överpälsade lejon. Men sen att vi tagit över det ordet är ju lite tokigt för vi har ju redan ett begrepp för fenomenet peking, dvs ett dubbelmanat/överpälsat lejon.
Sen är det så att alla inte i tid kan bedömma vad det kommer att bli av sina kaniner. Och vissa kaniner syns det inte på heller. Och en del kaniner har fuchs bakom sej. Det gör att dom på sommaren ser ut som avfällda-fast ryggpällsen är tillräkligt lång, den är bara mer glansig och innehåller för lite under ull så att den ligger platt. samtidigt som de har kjolenkvar över sommaren, med full ull mängd. Även fuchsarna har mer ull på nedre delen av kroppen. Därför så ser de avfällda ut. Men på vintern med all sin vinterpäls så är dom hur fina som hellst. Det är min erfrenhet av det i alla fall.
3.Vad det gäller priser för parningar så kan jag inte förstå alls att en privat klubb ska kunna bestämma det utan medlemmarnas samtycke(gäller även för försöljnings priset).
Jag har kennel och inom skk så finns det förtrykta parnings avtal som man kan använda - om man vill. Det finns också en oskriven praxis på hur och när betalning för en parning ska ske, men priset sätter han hunds ägarna själva. En mer meriterad hane är dyrare än en omeriterad iregel. Sen kan man ju som uppfödare byta parningar med varandra osov. utan att blanda in pengar alls.
4.Sen det här med att tjäna pengar eller inte…. Varför skulle man inte kunna få göra det?? Vad är det för fult med att man får en slant över? Det måste man väl få göra som man vill utan att det ena är mer rätt än det andra.
Till sist. Hoppas jag inte gjort någon ledsen nu, om de skulle vara så så får jag redan nu säga att det inte var min avsikt. Jag vill bara att man ska kunna föra en öppen och saklig diskussion i dessa frågor.
Nu skriver jag vad som gäller min uppfödning, och jag vill inte ha några kommentarer om att jag har gått plus, tack.
Jag håller med Hanna :)
Jag har inte gått det minsta plus sedan jag började med teddysar, jag bedriver ingen vinstdrivande verksamhet, det är helt i hobbyform. Har sparat alla kvitton och de är inte så roliga och skåda.
Här är bara några exempel på några av kostnaderna:
Om jag ska nämna hur mycket mina burar har gått på som jag har köpt in så är det runt 25.000kr, sedan ska man räkna in kaninerna, dess foder, veterinärundersökningar, bensin för att hämta/lämna kaniner, burmaterial, tillbehör till kaninerna som material till hagar, vattenflaskor, matskålar, höhäckar, över 20 hus (som gick på 6000kr, 300kr/huset, plus att jag har fått byta ut mina hus för att de har blivit "snuskiga") och en hel del mer saker. Och jag har bara haft min teddyuppfödning i ca. 1,5 år eller så.
Jag hakar inte upp mig på vad folk tar för sina kaniner, det får varje person bestämma själv, vill man ta 100kr för sin kanin så gör man det, vill man hellre ta 800kr för sin kanin så gör man det. Tycker man att priset är för högt så kan man ju alltid avstå från att köpa kaninen, det är inget köptvång.
Så enligt mig får alla bestämma vad man vill ta för att låna ut sin hane, det är ju endå ens egen kanin, har man inte råd att låna så låter man bli.
Och jag tycker att mina teddysar är värda varenda krona jag har betalat för dem, och fortsättningsvis kommer jag att betala många kronor för dem ;)
Jag tycker faktiskt att prisläget på kaniner är väldigt lågt generellt sett, och egentligen så tycker jag att alla kaniner borde kosta det Teddyvädurar gör. Bara för att få upp statusen på kaninerna, och det kanske gör att det inte blir en slit och släng vara.
Sen ser inte JAG någon anledning till att en Teddyvädur ska behöva vara dyrare än någon annan kanin. Det är vad jag tycker. Jag kommer att importera nu, och det kan ju vara ett argument att priset måste vara högre, iom att man haft höga omkostnader för sina kaniner. Men när jag födde upp Dvärgvädur för utställning så hade jag också högt bedömda importerade avelsdjur, men inte kunde man ta 800 kr för dem ändå..
Diskussionen huruvida man tjänar eller ej på sin uppfödning är ju egentligen inte relevant. De flesta här har inte kaninuppfödning i vinstsyfte, och skulle man ha det skulle man nog behöva ta rejält mycket mer än 800 kr för sina kaniner ;)
Ni som tycker att 800 kr är ok pris. Varför tycker ni det, och varför ska de i såfall kosta ibland mer än dubbelt så mycket än ett utställningsbart djur? Jag frågar för att jag är genuint intresserad att höra varför, inte för att gnälla ;P
Sen är det ju precis som Tarja skrev, att hade man inte tyckt att ens kaniner (teddysar) var värd de pengar man betalat för dem så skulle man inte köpt dem :) Dock kan jag inte säga att de flesta av mina lejon var värd alla de pengar jag betalade för dem, skulle inte köpt dem om jag visste att de kunde fälla.
Ljustadalens kaningård
Men helt seriöst jag har aldrig sagt att någon tjänar på att föda upp kaniner? (visst dom som har kaniner till prduktion och/eller inte bryr sig om hur kaninerna mår eller har det kanske gör det). Men jag bryr mig om mina kaniner och jag bryr mig om vad jag köper för hö och mat och att spånen inte ska vara dålig eller dammig, att det ska vara rätt sorts halm, att jag köper nya flaskor om/när dom är trasiga, att dom ska ha ett hus att sitta på, eller en hylla att hoppa upp på. Jag tar dom till veterinären när dom är sjuka, jag köper medicin och pencilin och det behövs, jag köper speciellt foder om det skulle behövas. Jag lägger verkligen ner otroligt mycket tid på att mina kaniner ska ha det bra och må bra. Du kan kanske säga att "man" tjänar på det men det omfattar inte mig eller många andra uppfödare jag känner. Och som du säger "Räkna själv" precis det jag gör, jag bokför att som har med mina kaniner att göra och då blir det minsan inte plus någonstans.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Fortfarande, jag menar foder och strö. För en Belgisk jätte äter inte mera än en Teddyvädur. Alla andra kostnader avgör man själv som djurägare och sluta blanda i dom. Jag syftade på foder åtgången och strö åtgången.
Det jag syftade mest på om "man tjänar pengar" på är för att Belgiska jättar är dyrare för att dom äter mer. Det jag ville få fram är att varför är teddysar dyrare? Det finns ingen anledning för att dom ska vara dyrare än andra dvärgkaniner. Dvärgkaniner är billigare för att dom äter mindre än större raser. Men teddysar är dyrast ändå. Huh?
Jag är inte intresserade av om ni lägger ner 500.000kr på tillbehör. Det har ingenting med en riktiga frågan att göra. Det där är "övrigt" och det är utgifter som inte är "viktiga".
#7 Mycket, mycket bra skrivet.
Det med parningsavtalet det är många som vill följa det. Men jag vill inte det tex. Då är det svårt att hitta hanar och jag blir så irriterad då. Det ska verkligen inte vara så. För det är en privat klubb och dom kan inte sätta priser hit och dit. Det finns många som inte är medlemmar i klubben som ändå följer deras regler eller vad man ska säga.. Såklart folk tror man kan ta 800kr+ för en parning AV KANINER. Det är överdrivet. Varför höja priset för att kaninen är teddypälsad? Det är orimligt och i min syn är det bara för man vill åt pengarna…
----
Man kan inte argumentera om att teddysar är dyra att importera och därav priset. Alla som importerar minirexar, dvärgharar, belgiska harar då? Är dom kaninerna dyrare att köpa i Sverige sen? NEJ.
Det kostar lika mycket att importera dom som det gör med teddysar.
Det är också "bullshit" i mina ögon. Nej, jag tycker inte att dvärgväduren och lejonhuvade kaniner ska vara dyrare just pgd av teddypälsen och det är dom just nu är.
Priserna är lägre i holland och tyskland. 40-50 euro…
Men då ska det sägas att vanliga uppfödare tar samma priser för fina dvärgvädurar osv. Där är priset mera jämnt på alla raser…
Men jag tycker det är tråkigt att teddysar är mer värda för att dom är teddypälsade. Bullshit…
"Men jag tycker det är fel, människor tror ju att kaninerna är värda mer för att dom har teddypäls , så vaddå , en hermelin för 300 skulle inte vara värd sin mat då eller ? för att den är billig?
"
Citerar vad en skrev till mig. Klokt…
Alla mina kaniner är lika mycket värda. Säljer jag en hoppkanin för 500kr. Såklart mina teddysar kommer göra det med. Inte är man oseriös för det. Fler borde tänka efter och se att alla kaniner är lika värda ovasett skillnader…
Ang pris: Jag är helt övertygad om att det bara handlar om tillgång och efterfrågan. Så länge det är relativt ont om lurvtussar kommer priserna ligga högre. Men i här i Skåne tar många djuraffärer mellan 500 och 800kr för "vanliga kaniner" 0ch väldigt få uppfödare tar under 400kr. Man kan jämföra med rexar. För bara ett par år sedan var rexarna ganska dyra och inte helt lätta att få tag på ( här nere iaf). Nu är det annorlunda. Jag har 5 rexar kvar som föddes i slutet av juni som jag vaccinerat ett par gånger och tar 500kr för. ( Det täcker knappt kostnaden för vaccinationerna.) Gissa vad utgifter för deras foder ligger på? Jag hade gladeligen kunnat ta 1000kr för att täcka mina kostnader, men det går ju inte. Sälja dom för 200kr för att bli av med dom? Inte en chans…
Slutsats… ellet ngt.. Priser kommer alltid styras av popularitet och inte förnuft. Det gäller allt, inte bara kaniner.
Ang päls-ljuget. Håller med dig fullkomligt Tarkie!

Hej! Satt faktiskt och funderade lite själv över det här nu när jag ska köpa en ny kanin. Min förra var en "löwen lejon"…från en uppfödare, kostade 400 kr- sen har folk som vetat att jag letar kanin skickat lite förslag, då kostade en teddy (som förmodligen kommer att fälla av) 1000 kr, en annan 900 kr
Jag blev smått chockad, och kaninen som kostade 1000 kr hade ändå några år på nacken…
Den kaninen som jag kommer att köpa är en teddy den kommer att kosta 500 kr.
Det känns hemska att behöva "skatta" kaniners värde i kronor o ören.
Jag blev rekommenderad teddy pga av deras beteende och dess charm , hade ingen aning att priset kunde skilja så. Min förra hona för 400 är inte lika mkt värd som resterande? SJUKT!
Klart jag är villig att betala ett lite högre pris- det är en liten individ som jag får turen att ha hos mig i förhoppningsvis minst 10 år. Men pris skillnaderna är för mig en gåta.. Lite olika anledningar/ orsaker finns väll med här uppe men ändå. Kanke är 800 kr ett bra pris (för att få upp statusen) men då borde väll även de "vanliga" kansinerna kosta det? kanske är dags att höja priserna, vad vet jag:)
#5 "Slutsats… ellet ngt.. Priser kommer alltid styras av popularitet och inte förnuft. Det gäller allt, inte bara kaniner."
Så är det nog. Jag tror inte att någon av oss kaninmänniskor mäter våra kaniners värde i pengar. Värdet hos en kanin sitter ju i hjärtat på dess ägare och inte på prislappen. Jag tror också att efterfrågan och tillgång är det som styr priset.
Mer åsikter till folket ;)

Jag har verkligen inte läst hela tråden för den är så låång.. :P Men såhär tycker iallafall jag om priser på kaniner.. :)
Jag tycker egentligen inte priserna för teddy är speciellt höga. MEN priserna för andra raser är däremot för låga.. Tycker det är knasigt att man kan värdera en levande varelse i pengar egenltigen (men det är väll så det är).
Tycker priset för ALLA raser borde ligga på 500-1000 så att det blir lite mer seriöst att köpa kanin. Det är inte så ofta man går och köper hund för 10.000 och så vips ska man skänka bort den som många barnfamiljer och så gör men kaniner. (även om vissa, som #1 sa har råd även om det är dyrt, men ändå!).
och sen, jag tycker inte det är något fel med om man tjänar lite på en kull. Bara man inte börjar tänka helt maniskt på att "tjäna pengar, tjäna pengar" Det behöver inte vara överdrivet!
Hästar då, och hundar där tjänar dom ju massor när dom föder upp och säljer fölen/valparna. Ska priserna där också sänkas?
Har säkert glömt något/ skrivit helt fel emot vad jag egentligen tycker men så får ni skälla lite på mig hihi :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Och sen tycker jag inte man ska sälja sin kanin för 50 kr te.x.
Men om man nu vill bli av med den snabbt då?? Ja då behöver man inte köpa kanin -_-
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Jag ser inget fel på att tjäna pengar. Jag ser det fel att folk säger att dom inte gör det, när det är uppenbart i vissa fall. Tex, den som Celine tog upp med fölen. Man tjänar stora summor där, men döljer inte det.
#21 Men om folk säger att man inte tjänar pengar på sin uppfödning, så ska man väl endå lita på den personen?
Jag tycker inte att det känns roligt om jag skriver att jag inte tjänar pengar på min uppfödning och sedan är det någon som kommer och säger emot mig att jag visst tjänar pengar, tror inte att någon tycker att det är speciellt trevligt.
#22 Man tjänar på foder och strö. Det gör man :)
en dvärgvädur 400kr. En teddyvädur 800kr.
25kg foder kostar 120kr, räcker 5-6 mån om man har 4-6 kaniner.
blir 240kr år då.
Måste jag säga mera?
#24 Här kostar 25kg foder mycket mer än 120kr, spån går det åt en hel del här. 129x4=516 | 516*12= 6192kr.
Jaha.
Man får 10 ungar sammanlagt 09 säger vi. (man får flera säkerligen men ja)
Det blir 8000kr med teddysarna. 1808kr över…
400x10 är 4000kr. Där går man back!

Äsch strunt samma.. :O Men ändå, jag tror att man tjänar åtminstonde lite pengar om man har uppfödning. Men det beror väll på hur många kaniner man har, men då räknar jag med dom i avel.. :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Fattar inte. Det är 400kr mer för en teddyvädur än en vanlig dvv. Såklart man "vinner" på det.

Jo tycker också så egentligen.. Men ändå :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#29 Men ändå vad då? :)

Men ändå, man får lixom sedet ur andras synvinklar också, och inte haka upp sig på en sak
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Stäng tråden, ämnet verkar vara uttömt.
TS - Vill du att tråden ska låsas? :)
Känns iaf. inte som att fler kommer att uttrycka sig så mkt mer om det här… elr? ^^
Säger som Monica.
Javisst ;)

#26 Man kan inte bara räkna foder och strö. Många teddyuppfödare tar inte särskilt många kullar per år. Vissa kanske rentav bara tar en. Men har ändå exempelvis 10 avelskaniner som kostar HELA året oavsett om de får någon kull eller inte. Och allt du någonsin köpt in, som Tarja säger sina burar tex. ALLT måste räknas med. Dessutom kan man inte anta att alla väljer det billigaste alternativet när det kommer till foder osv.
Tycker det känns himla olustigt. Ingen ska behöva sitta här och redovisa vart pengarna tar vägen men de måste för att försvara sig. Du sitter ju faktiskt och påstår att flera här ljuger…
#36 Har jag aldrig sagt (men blev så senare)?
Jag menade bara att man vinner på att teddysarna är dyrare. SEN ÄR HUR MYCKET, har inget med saken. Bara att man blir 400 kr "RIKARE".
Det var allt jag syftade på.. VILLE FÅ FRAM ATT dom där "400kr" Gör SKILLNAD. Sen hur MYCKET, har inget med saken att göra! OLIKA mycket HOS olika många. ALLT var EXEMPEL för att man ska KUNNA se.
så jag påstår inte att flera ljuger. Bara något du vill höra för att ha något att bråka om. Det känns olustigt ^^
NEJ, jag tycker man inte kan räkna ALLT, om du nu vill prata om det. FÖR jag väljer SJÄLV om jag köper tillbehör för 1kr eller 70.000kr TEX ;)
Men det har inget med tråden eller frågan att göra. Sen ska tråden låsas för det är slut diskuterat.
Oj hjälpars vad jag missat nu när jag varit utan internet. Har nu suttit och läst igenom hela diskussionen och tycker spontant att det hela är otroligt löjlig och rent av absurt. Inte går jag in på hästar.ifokus och beklagar över att jag inte har råd att ha häst och att det faktiskt inte kostar 100 000 att föda upp ett föl? Vill man sälja sina kaniner för mkt pengar får man göra det, vill man skänka bort dem får man göra det med. Var och en bestämmer hur de gör. Om du tarkan vill sälja dina kaniner billigt, gör det absolut! Det är ju ingen som kommer stå och säga åt dig att du inte får göra det. Det viktiga är att man är ÄRLIG och tar hand om sina djur VÄL.
Vad gällande teddyklubbens prisstandard var och är det ett sätt att undvika att folk sålde kaninerna dyrare beroende på färg, och inte exteriörmässigt. Vilket vid just det tillfället när prislistan skrevs var ett stort problem. Folk sålde speciellt havana för flera hundra kr mer än för ex en svart teddy, oberoende om den svarta var otroligt fin exteriörmässigt och havanan ruggigt dålig. Vi vill självklart att de "sämre" teddysarna ska säljas billigare och gå till kel, likväl som de riktigt bra teddysarna säljs dyrare till avel, precis som det görs inom utställningsvärlden.
Om man nu inte gillar hur något är, ta tag i det själv och gör det på sitt eget sätt. Teddyklubben vill göra på ett sätt och wienerklubben på ett annat. Tycker man det är mkt pengar att lägga ut på parningar, köp en hane vetja så slipper man det bekymret.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Undra förresten varför det ska vara så fult att tjäna pengar på sin hobby i Sverige? Om någon skulle tjäna pengar på sin kaninuppfödning så Grattis! Skulle jag också vilja göra, men då skulle jag behöva ta mycket mer betalt/fler kullar. Men vet att en del som tar ca 15 kullar/år och säljer för 750-800 kr/st måste tjäna på det inom sinom tid, men det är väl bara bra? (Om man ändå tar hand om sina kaniner och ungar, trots att de är så många). Bra att ha en hobby som dessutom ger lite avkastning :)
Ljustadalens kaningård
Låser tråden på trådskaparens begäran.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner