Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettmat
Läst 1266 ggr
Fornuddens
0

Äter inte hö

En av mina honor vill inte äta hö. Hon har haft höet nästan orört i en vecka nu. Hon äter mat och dricker bra, men vill inte äta hö. Alla andra äter det med stor aptit, förutom hon.

Vad kan det bero på? Hur ska jag göra för att hon ska äta det?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Tarja
0

Just nu ger jag bara mina kaniner hö, vatten, grönsaker och grenar. För när jag gav mina pellets så åt mina knappt upp höet alls, oavsett fast jag gav 1/4 dl pellets, de väntade bara på pellets.. Har sedan en tid tillbaka fått tag på ett otroligt bra hö så mina håller sig i jättebra hull på endast hö, vatten, grönsaker och grenar.

Hur mycket pellets ger du till honan som inte vill äta hö?

Fornuddens
0

#1 Hmm jag mäter faktiskt inte upp exakt hur mycket det är, så det är lite svårt att förklara.. Hon är bara ca 3 månader, så vill ju att hon ska få i sig allt viktigt såklart. Vet inte om jag vågar sluta med pelletsen heller, hon kanske matvägrar helt då?
Aldrig haft någon som inte ätit höet på så lång tid så inte funderat på vad jag ska göra innan,…

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[Wera]
0

#2 Min teddyhane åt inte så mkt hö som liten heller, han fick 1dl pellets för han växte ju, så istället fick jag rådet att ge honom pellets var annan dag och hö var annan dag vilket funkade och han började äta upp sitt hö.

Sen slutade jag upp med det och gav honom pellets varje dag med hö. Nu är han 7 månader och äter massa hö med ½dl pellets :)

Fornuddens
0

#3 Så jag ska testa ge varannan dag?

Hon är så himla liten också, verkar som hon inte riktigt växer till sig.. Kan det bero på att hon inte äter hö som hon ska?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[Wera]
0

#4 Tycker du kan pröva att ge var annan dag, bättre än att ta bort all pellets eftersom hon är så liten som du säger och hon växer fortfarande :)

Fornuddens
0

#5 Du tror att hon börjar äta hö då? Så hon inte svälter sig själv..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[Wera]
0

#6 Jag tror inte att några kaniner svälter sig själva, när de blir hungriga äter de hö't. Och jag tror hon kanske kan börja äta hö om hon är hungrig :P

Fornuddens
0

#7 Ja precis.. funderar om det kan bero på något annat att hon är lite smal.. Hon är smal över ryggen men inte om magen. Kan det vara mask? Eller är det just att hon inte fått i sig höet?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[Wera]
0

#8 Det kan vara mask, hade 5 ungar hemma hos mig som var små och sega i växten och de hade magar men inge bra hull annars så jag avmaskade dom och vissa vart bättre… ^^

Fornuddens
0

#9 Får testa det också då!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)