Dålig i magen
Hej på er!
Fick med mina 2 små bebisar häromdagen. Honan var lite lös i magen vid hämningen och det har inte blivit bättre. Idag går dessa 2 tillsammans (hona och hane) men ska snart sära på dem innan de blir könsmogna.
Eftersom de går tillsammans tycker jag det är svårt att ändra kosten med tanke på honan. Om man nu enbart ger dem hö och vatten och tar bort pellets/knäckebröd känns det inte rätt mot hanen som är bra i magen. Förstår ni hur jag menar?
Hur skulle ni ha gjort?
/Jennie

Fast det går inte riktigt att resonera så. Du måste tänka på kaninen med dålig mage i första hand när det gäller maten. Vill du då inte att hanen ska bli utan pellets får du helt enkelt sätta honom i en annan bur. De ska ju hur som helst säras på och det bör du göra väldigt snart för säkerhets skull..
Jag tror att båda kaninerna klarar sig utan pellets, bara de har hö och vatten eftersom 80-90% av deras foder ska bestå av hö och vatten. Jag ger inte mina någon pellets alls för tillfället, utan mina är i kanonbra hull på bara hö och vatten (och grönsaker).
När jag gav mina kaniner pellets (visserligen ca. 1/4 dl) så åt de gärna upp pelletsen och mindre hö, vilket inte är bra. Och nu är mina riktiga höälskare.
Och precis som DEMNJA säger i #1 så ska ju kaninerna säras på väldigt snart eftersom det är en hona och en hane.

Båda är 7 veckor nu. Jag hade tänkt sära på dem runt 10v. Är det för sent då menar ni? Hanen har börjat "jucka" lite på honan. Har hänt 2 ggr nu. Kanske bäst att sära redan nu?
Jag tycker det låter som väldigt lite att enbart ge hö och vatten. Hur mycket grönsaker får de av dig Halloon? Jag har börjat ge mina lite små morotsbitar succesivt.
/Jennie
#3 Jag tycker att mina kaniner verkar må mycket bättre och är mycket bättre i magarna när de bara för hö, vatten och lite grönsaker. Mina får lite grönsaker varje dag. Och mycket äppelträdsgrenar att gnaga på. Blir kaninen dålig i magen så skulle jag ta bort pelletsen på en gång och bara ge hö och vatten.