Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 1599 ggr
SagaoAlfred
0

Lite frågor..

När jag fick hem Melvin så var han rätt så tovig vid baken, könet och bakbenen. Annars hade han inte en tova nånstans, skönt nog. :)
Jag försökte först kamma ut det värsta, och sedan så klippte jag en hel del. Främst på magen och vid könet. Inget som syns särskilt mycket dock, om man inte vet om det.
Funderar på om jag ska fortsätta ha honom ganska kortklippt där, eller ej. Känns som att det kanske blir trevligare för han också om det är kort, främst runt könet, så att inte kiss osv. fastnar där.
**Hur gör ni med era teddysar?

**Och så har han idag varit liiite kladdig runt ena ögat. Inte särskilt mycket, och inget jag är orolig över. Men funderar på om man ska klippa jättelite just runt ögat. Bara för säkerhetsskull. *Hur brukar ni göra? :)*

Trasdockaa
0

Jag klipper ingenting hemma, utan borstar istället :) Att klippa runt ögat låter inte som en vidare idé, med tanke på att är pälsen inte riktigt i bra kvalité och flygig, kan den "flyga in" mot ögat. Är den då lång hålls den nere av tyngden trots den dåliga kvallan, är den då sämre han den istället flyga in mot ögat lättare om den klipps. Sedan beror de så klart på anledningen till varför han var kladdig så klart! :)

Det finns egentligen ingenting som säger att du inte kan klippa ner hela din teddy om du vill det. Som nybörjare kan det vara extra svårt att hålla koll på teddyns päls. Då är det mkt bättre att man klipper än att kaninen får tovor som gör ONT. Vilket gör mig smått upprörd att du fick hem en teddy som var tovig av din uppfödare, som ska vara den duktiga, och inte tvärt om!

Kiss och bajs tvättar kaninerna annars bort själva :) Är han kass i magen eller har "bebisbajs" är det bättre att du tar bort pelletsen, och kör bara på hö, än att du klipper. Problemet med att du klipper nu när han är liten, är att han inte kommer vänja sig med att bli borstad där som vuxen.

Aj aj aj nu är jag trött…! *gäsp*

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

SagaoAlfred
0

#1 Okej. Tack för ditt utförliga svar Lollo! :)

Ja, han har ju inte jättejättelång päls ännu, då han bara är 8 veckor gammal. Antar att den blir längre och tyngre sen när han växer.

Okej. Ja, jag tycker faktiskt också att det var dåligt. Men ja, det gick ju bra iaf. Han var som sagt var inte tovig annars och sådär.
Nu så borstar jag honom varje dag, så att han ska bli van. Hela honom, även på magen även fast han inte har så lång päls där.

Får se om jag fortsätter att klippa just bara vid könet då, eller om jag låter det växa ut. Beror nog mkt på vilken päls han får också och sådär.

Sov gott gumman! *kram*

DEMNJA
0

Du har ju redan fått ett jättebra svar! :) Vill ändå bara bidra med min lilla varning om att klippa runt ögonen, det göra saken värre. Provad själv det när jag började med lurvbollarna och då vek sig håren bara in i ögat hela tiden. När det är längre gör det inte det, iaf inte på samma sätt. Så jag skulle absolut inte klippa runt ögonen…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

SagaoAlfred
0

#3 Okej. Tack för svaret! :D
Då ska jag absolut inte klippa runt ögonen då. :)

Tarja
0

Har inte så mycket mer att tillägga än vad de andra har sagt! Glad
Haha!

SagaoAlfred
0

#5 Hihi :D
Det känns som att jag kommer med så många töntiga frågor hela tiden. Men, jag har ju aldrig ägt en långhårig kanin tidigare. Och frågar man inget - får man ju inget veta. :P

DEMNJA
0

Tycker jag inte alls att du gör! :) Det är faktiskt lite speciellt med dessa små lurvtussar *ler*

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Tarja
0

#6 Det är klart att du får fråga, och dina frågor är absolut inte alls töntiga! Inga frågor är töntiga, du är så välkommen så att ställa så många frågor som du bara vill och kan Skrattande

SagaoAlfred
0

Haha, va bra att ni inte tycker det! :D

Tarja
0

#9 Vi finns här för att hjälpa sötis :D

Hermelina
0

Tänkte jag kanske också kunde ställa en fråga här istället för att starta en helt ny tråd om det går bra för trådskapare? Det kankse

kan var intressant för dig också :D

Jo, Min Wera harf ortfarande rätt löst bajs, det är ca 70% normalt bajs (kulor) och resten är mjukt och ser mer ut som hästbajs fast i minimini format.. Det kletar ihop sig och fastnar i hennes bak.. :/ Vad ska jag göra? Ska jag ta bort pelletsen helt? Hon ahr ju en kull om 6 ungar nu också..

Trasdockaa
0

#11 Bort med pellets helt kort och gott.

SagaoAlfred
0

#11 Jag skulle också säga att jag skulle ha tagit bort pelletsen. Eller alternativt minska på den.
Här hemma så får bara ungdjur det, eller honor som har en kull. Våra vuxna kaniner får pellets kanske.. ja, nån gång i månaden och då mest som godis. Så om dom får bra med grönsaker och hö, behövs inte pelletsen. :)

Nickel
0

Jag brukar klippa min pekingteddy runt ögonen ibland då han har en 'hårklump' som växer rakt in i ögat. Blir den inte avklippt börjar ögat att rinna och han blir helt kladdig runt ögat.. Så jag tycker det är hur din kanins päls ser ut. =)

Trasdockaa
0

#14 Vad är det för "hårklump" ditt lejon har? Det låter verkligen inte bra! Hoppas du för allt i världen inte använder den kaninen i avel

Nickel
0

Asså jag vet inte hur jag ska förklara det, men det är som en hårtuss som växer in i ögat.. Jättesmal. Hmm.. Vet inte alls hur jag ska förklara det.  Nej, han är kastrerad ^^

Trasdockaa
0

#16 Det låter som sagt verkligen inte bra. Har veterinären tittat på det?

Lurvas
0

Ok länge sedan någon skrev någonting i den här tråden, men…

Jag klipper mina teddys runt köns och anal öppningen. De har så himla tunn hud där och jag inbillar mej att minsta lilla tova där gör ont att reda ut med karda el dyl. Blir det kladd av lös avföring så tvättar jag med ljummet vatten. På sommrarna så har jag klippt hela magen och bröstet på kaninerna för att underlätta i värmen. Det märks att de blir piggare då.

www.freewebs.com/ullab3lla

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

teddybaby
0

# 13 Ingen pellets alls? Hoho, det där vill INE min kanin veta att du har skrivit för då blir han jättesur. ;D Pellets är det bästa han vet, men jag har också dragit ned på det…