Hur är pälsen?
Jag sitter i kaninköpartankar någon gång i framtiden. Har haft kaniner tidigare men vill ha något mer ruffsigt denna gång. Och det är ju teddysar. Däremot har jag för avsikt att använda pälsen till garntillverkning. Så jag undrar om det då är bättre att skaffa en angorakanin som iofs är bauta stor men som har super päls för det ändamålet. Eller om man kan ha en lite mindre kanin med okej till riktigt bra päls?
Vad är det för skillnad på de olika pälsarna? När jag tänker "Teddy" tänker jag som på marsvin, sträv och fint lockig. Lockig päls är bra när man ska göra garn så det är inget hinder med det.
Nu kan inte jag jämföra med en angora eftersom jag aldrig har känt på en angoras päls. Men teddyvädur och dvärgteddysars päls är mjukt och fint, inte alls som teddymarsvins päls! Pälsen ska vara lite småkrusig men inte alls sträv som på ett marsvin 
Man ska ju inte klippa en teddy egentligen. Angoran måste man klippa eller rycka. Så man får ju mer päls av en angora.
Men det låter spännande med garntillverkning. Har tänkt på det ibland när jag sitter med mina kaniners päls i en stor kasse. Så mjukt och fint det vore att göra garn av. Tyvärr kan jag inte själva garntillverkningen men vore kul! Nu slänger jag all päls istället.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Jag avlade på angora innan jag började med teddy. Finns väl egentligen två större skillnader som jag ser det:
1. Du får sällan tillräcklig 1:a klasskvalité (tillräckligt lång och bra) för att komma igång på teddysarna. Det jag upplevt är för mkt täckhår och för kort päls som största problemen. Köper du in teddy får du vara beredd att blanda ut den med ull från ex får (det jag gjort).
2. Vill du hålla på med pälsvård några ggr i veckan? Angoran borstar du inte, medan teddyn kräver mkt större engagemang.
Temperamenten på dem båda är otroligt lika när de är i famnen och klipps (otroligt lugna). I burarna är de över lag olika då teddyn är mer "dumsnäll".
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#2 Är nog mer sugen på en päls som är lätthanterlig och inte kräver så mkt borstning. Det lilla jag läst om angoran har jag läst att man ska blanda ut pälsen med fårull ändå, för att få det starkare? Men det kanske är felaktig information. Det lutar mer åt angora hur som helst, stående öron på kaniner är mer min grej.
#3 Ja visst kan du göra det, men du behöver inte blanda ut angoraull, den är verkligen underbart fin och bra som den är. Men du kan absolut blanda ut den för att göra den starkare.
Dvärgteddyn har uppåtöron ;)

#4 Och jo, kom på en till grej ang. angororna x) Finns ju satinangoror, har de tunnare, bräckligare päls som definitivt bör blandas ut med någon annan ull för att hålla vid tillverkning av något typ en halsduk eller något.
Hur lång/kort päls har teddysar i jämförelse med angoror? x)
Vill bara påpeka det #1 sa om att klippa/rycka angora päls. kaniner är väldigt känsliga och gillar inte att bli "av ryckta" pälsen. Av vissa klassas detta som djurmisshandel. förlåt om detta är lite OT men vi har haft denna diskussion om just angoror i avels föreningen då en rycker sina djur och det inte är så snällt mot djuret. Och antar att detta inte ska ske på en teddy häller.
#5 Angoror har längre päls och bör klippas var tredje månad hälst. Nu vet inte jag vad som är normalt för en teddy men den ska man ju inte behöva klippa om det inte så att det blir tovor eller riskerar att få det. Min teddy är ner klippt under magen för att det inte ska fastna spån och hö i pälsen. men det tar tid för den att det ska växa ut eftersom att teddyn är skapad för ull-produktion.
Sen har jag en lite fråga vad skulle hända om man blandar en angora med en teddy? Får man då en kanin storleken större än en teddy med mycket päls? Anledning att jag frågar är att en teddy med dåligt pälsanlag som jag vill öka pälsanlaget på.

#6 Är ingen expert alls på kaninavel. Men det borde kunna bli blandat resultat. Beroende på anlagen som föräldradjuren har. Antagligen får man bäst resultat från den korsningen i generation 2, kanske typ genom återparning.
Det visste jag faktiskt inte! Har läst någonstans att det var nån uppfödare som ryckte sina angoror så det var därifrån jag lärde mig att man kunde göra så. Jag jämför med när jag rycker av fällpäls från mina långhåriga kaniner. Såklart blir det mycket värre för en angora med fast päls.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
#6 Min uppfödarvän Liza i Holland har gjort sådana parningar. Hennes hemsida är: http://www.messalinas-konijnen.nl/index.htm
#7, #9 - Jo tror också att det blir bättre när man para tillbaka på teddyvädur. Just för att få tillbaka storleken och hänget på öronen. Jag måste testa ska gå in och kolla hemsidan på den uppfödare som redan gjort det. Men är det inte så att Teddyväduren härstammar från angora och vädur?
#8 Det är ju en sak och rycka bort fällpälsen. men att rycka den andra pälsen är "förbjudet" på alla kaniner oavsett ras. Förmodligen har du läst det på personen jag syftar på hemsida, blogg eller inlägg på Kanin-net. Men jag tror hon fått en skriftlig tillsägelse av Åke Johansson är inte säker men tror det var så. Därför avråder jag alla till att rycka sina angoror och teddys. Kaniner kan ju bli väldigt ömma och ska man vara snäll mot kaninen ska man inte ens lyfta en kanin i nackskinnet häller så om den är så känslig tror ag att det är en väldigt dålig ide att rycka dem.

Någon som har pejl på om det finns någon dansk angoraförening? De flesta svenska uppfödare verkar bo rätt långt bort och ha fel färg på kaninerna :P Är väl inte så långt framskriden i planerna eftersom själva bostaden till kaninen är långt ifrån byggd (friggebod). Men klämma känna på rasen är väl knappast en fel tanke.
Nevermind, hittade en länk på egen hand x) http://www.danskangora.dk/
#11 vilken färg är du ute efter då? jag vet många som har. Finns säker någon som kan fixa transport bara du hittar något vill ha. Vart bor du?

#12 Vit/albino eller Rysktecknad (om det finns xD). Bor allra längst ner i Skåne. Fast som sagt det är inte dags än på ett tag. Typ nästa höst kanske.
# 13 jaha men tror att du kommer att hitta i alla fall vit rödögd här i sverige den är väldigt vanlig. om du går in och kollar på skaf.info kan du hitta ett uppfödar register. eller så går du in på http://www.angoraforeningen.se/