Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: pälsvård
Läst 3032 ggr
Rorosjons
0

Otroligt fin päls han har!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just nu 2 Dvärgvädurs teddysar hemma.
Berggren´s Mount Kiska (även kallad Kickan) och Fablernas Volvo (även kallad 240).

Kickan´s päls tovar sig på en vecka (kan bara borsta på helger pga gymnasie 6mil hemifrån och är då där 5 dagar i veckan) och kan ha tovor lite här och där, hon har bebispäls än också, så kan va därför. Henne borstar jag igenom 2ggr/dag på helgerna.

240 köpte jag i våras och har sedan dess borstat han 2-3ggr veckan. Hans päls klipptes bort i somras, mitten av sommaren tror jag det var. Innan det hade jag borstat honom 1 gång i veckan från och med maj. Han hade inga som helst tovor. Efter hans klippning, som ägde rum i mitten av sommaren som sagt, har jag inte borstat honom någonting fram tills nu och han är ännu oborstad. Jag kollar igenom honom varje helg.

På dessa 4 månader utan borstning har han inte fått en enda tova. Hans päls är så otroligt fin.
Tänkte nämligen kolla hur länge han kan gå oborstad innan han får en tova. 4 månader har gått och fortfarande ingen som helst tova, jag kan dra fingrarna igenom hans underbara päls utan att fastna någonstans, det är som om den är ny borstad hela tiden.

Bild innan klippningen, dock ej samma dag!

Ville bara skriva lite om teddysarnas päls här hemma =).

Rorosjons
0

Bild efter klippningen!

Rorosjons
0

Hår bunten =P. Mycket större än det ser ut.

ska ta en bild på honom nu i helgen så får ni se hur han ser ut nu efter 4 månader utan borstning =). Så fin kille!

Trasdockaa
0

Otroligt bra! Detta ska du försöka behålla i din avel så mkt du bara kan. Egentligen skulle du haft en hona med lika bra (eller iaf bättre än normalt) päls, för att förstärka detta ytterligare. Då skulle du kunna få in en egen superbra linje vad gällande pälskvalité.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Rorosjons
0

#3 Ja, hans päls är otroligGlad! Försöker endast hitta bra pälsade teddysar samt så wienerfria som möjligt. Kickan hoppas jag kommer få en fin päls när hon fått sin vuxenpäls.

Trasdockaa
0

#4 Eftersom hennes mor kanske både är wiener och lejon skulle jag vara lite småskeptisk. Men bara du är noggrann när du säljer avkomman att den kan komma att fälla av så :) Men eftersom han är med i teddyklubben och lånas ut så kan vi ju försöka få honom utlånad till någon med en ruggigt fin hona som garanterat är teddy :)

Rorosjons
0

#5 Ja, jag har också blivit lite skeptiskt till det, men hoppas hon ej fäller av. Då ska det nog vara OK. För Kickan´s pappa är ju wienerfri. Endast långt bak har han 2 wienertecknade.
Däremot trodde jag inte att Isa skulle ha så mycket lejon då jag fick höra ehhnes beskrivning. Blev besviken, men dem säger ju att två teddysar bara ger teddysar. Och både Isa och Xtra är ju teddy så hoppas Kickan förblir det.

KexChoklad
0

#6 Jag har Isa och hon är inte teddy..

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Trasdockaa
0

#6 Ja två teddysar kan inte ge lejon, men som sagt så är inte mor Isa teddy tyvärr. När det gäller Xtra så är hans far wienertecknad och har mkt wiener på sin sida. Medan hans mor var wienerfri. Men eftersom Isa är wiener (har tydligen vit fläck på nosen) men inte gav vita bö i kullen med Xtra finns det channs att Xtra är wienerfri. Vilket innebär att chansen att Kisa är wiener är:

Xx+XX=XX+XX+Xx+Xx

Dvs 50% chans

Hoppas jag förklarade så du hängde med i allt :)

KexChoklad
0

#8 ehm, isa har ingen vit fläck på nosen ? hon är knall gul

// Elin

Trasdockaa
0

#9 Det var inte vad Wera sa att hon hade när hon var liten. Det räcker med några strån.

KexChoklad
0

#10 jag ser inte ett enda strå dock o har inte gjort det dom mån hon varit här

// Elin

Rorosjons
0

#8 Hade Isa de? Men på härstamningsbeviset står det att hon var brun/gul japantecknad, alltså inte wiener. Och det står att hon är teddyvädur. Fick veta mycket nu som jag inte fått veta innan jag köpte Kickan =(. Hade jag vetat att Isa var Wiener och dessutom lejon hade jag inte köpt Kickan. Känner mig lite lurad =(.

KexChoklad
0

#12 Nej , isa är inte wiener , o inte teddy längre nej.. tyvär , har själv kickans syster här  hemma , Carisle , eller nellie som jag kallar henne

// Elin

Rorosjons
0

#13 Isa är wiener om hon hade en vit fläck på nosen som liten. Det kan ha fällts av och sedan täckts med gula strån. Så jo, hon är wiener tydligen.
Hur är Nellie då, har hon fällt?

KexChoklad
0

#14 hmm.. Nej nellie har inte fällt .. men isa ser alvarligt inte ut som wiener , man borde ju kunna se nått spår av det iaf

// Elin

Trasdockaa
0

#14 Kan självklart vara en skada med. Men vilket fall är Kisas föräldrar, antingen ena eller båda, wiener. Dvs, 50% chans till att hon är wiener vilket som.

Att hennes mamma är lejon är tyvärr värre. Wiener går att avla bort med mkt jobb, men lejon förstör mkt mer för folk som vill ha rena teddysar. Då det ofta är så pass svårt att avgöra om de är lejon eller teddy fören de kommit upp i åldrarna.

Rorosjons
0

#15 Okej. Det behöver inte synas nu. Men som liten hade hon tydligen en vit fläck på nosen, alltså wiener. Sen kan detta ha växt bort men wiener är hon.

KexChoklad
0

#17 vill dock ha ett bevis på det , en bild eller så

// Elin

Trasdockaa
0

#18 Bara para med vit bö, får du vit bö avkomma är hon wiener. Eller para med ren kanin, får du wiener är hon wiener.

Lätt som en plätt.

Rorosjons
0

#18 Jag har ingen bild. Jag visste knappt om det förren nu när Trasdockaa sa det. Så du får vända dig till både Wera och Trasdockaa. Och Wera vet antagligen bäst då hon hade Isa innan dig.

#19 Ska vänta och se först hur hennes päls blir. Blir hon lejon så säljs hon, tänker inte ha något lejon hemma även om dem är grymt söta.

[Wera]
0

Hade ju Isa förut då "hon var teddy" fortfarande och vad jag minns har hon aldrig haft en vit prick på nosen? :P

Rorosjons
0

#21 Jag har ingen aning, men tydligen hade du sagt det att hon hade det? Hehe, ja vet inget =).

Trasdockaa
0

#21 Du har skrivit det både på msn och på k-net när det diskuterades om hennes färg ;)

Rorosjons
0

#21 Har hon helt plötsligt fällt till lejon då hon kom till nya ägaren då?

[Wera]
0

#23 Jaha ja jag minns inte alls, men det kanske var så? Känner mig senil :P hehe.

#24 Jag klippte ju henne då hon hade kull och hon flyttade efter att kullen var 8 veckor, och jag misstänkte redan då att hon nog skulle fälla av men just då hade hon inte fällt… men hon har tydligen gjort det hos hennes nuvarande ägare… men vet inte, för Sassa här hemma är ju teddy men hon SER UT som ett lejon eftersom hon har kort päls på ryggen för det växer så segt på ryggen =P kanske är samma hos Isa? Sassa har bara täckhår på ryggen just nu hon :P

Rorosjons
0

#25 Får vänta och se hur det blir med Kickan =). Pälsen är viktigare än färg så att det kan bli wiener gör inte alls lika mycket som ifall det skulle bli lejon.

KexChoklad
0

Nej , nu har vi kommit fram till att isa inte är wiener allls , det hade blivit nått missförstånd över att hon var ljus vid öronen eller nått , men det är ljust gult , inte vitt. Är inte säker på att hon är lejon heller då hon är nedklippt

// Elin

Rorosjons
0

#27 Bara att vänta och se =)

KexChoklad
0

#28 japp! vi hoppas på det bästa!

// Elin

Rorosjons
0

#29 =)

KexChoklad
0

#30 :) Hoppas då att hennes ungar blir teddysar.. har ju en blåögd havana i den kullen :D:D

// Elin

Rorosjons
0

#31 Dem är snygga =). Hoppas verkligen Isa är Teddy då jag verkligen inte vill att Kickan ska fälla av till Lejon =/

KexChoklad
0

#32 samma här , vill ej att nellie ska fälla av .. hon är dock nedklippt just nu

// Elin

Rorosjons
0

#33 Okej, hoppas bara på det bästa då =)

teddykaniner
0

Oj så snygg han e! :)

Jag har själv hans dotter Silvia hos mej :) Samt hade hennes syster som tyvärr dött förra året (RIP).. Silvia har också jättefin päls! Och super temperament! :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rorosjons
0

#35 Ja, han är en riktig gobit ;). Vad roligt =D. Du får gärna lägga upp en bild på henne ^^,
Vad tråkigt =( R.I.P<3