Lucy-lejon
Tänkte här visa vad otroligt svårt det kan vara att se skillnad på teddy och lejon om man inte tittar så noga. Min Lucy är över 2,5 år och ser ut så här. Rätt så fluffig. Hon är ett rejält överpälsat lejon.
Hon är klippt på huvudet och lite på öronen pga ögoninflamation (som nu är bra).
Ljustadalens kaningård
Superbra bilder! Det är just sådana här praktexempel som är de allra svåraste att sortera från teddysarna. Och du som endå är "hyffsat" ny och redan så duktig, otroligt bra jobbat!
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Jag är faktiskt jättesugen på att para henne med en teddy för att se lite mer hur denna "väldigt välpälsat lejon genen" fungerar. Och då behålla ungarna eller sätta ut på foder i två år så man har koll på dem.
Vill se om hon kan ge ungar med mindre päls än vad hon har, just som sagt för att se hur genen fungerar. Om det blir fler teddy än vid en vanlig lejon/teddy parning eller om det inte spelar roll hur lejonet är pälsat?
Ljustadalens kaningård
#3 Dock kan du inte dra några slutsatser fören du är uppe i ca 20 parningar (ca 95.5% om jag inte är ute o cyklar idag). Alltså är det en hane som du ska använda isf för att säkerhetställa något, eller flera olika djur som du har samma stam på :)
Enkelmanad (Ett anlag för man): Mm
Dubbelmanad (Två anlag för man): mm
Parar du två dubbelmanade får du alltså bara dubbelmanade. Medan parar du en enkelmanad med en dubbelmanad får du
Mm+mm=Mm+Mm+mm+mm alltså 50% av vardera. Maila pippiadolfs kaningård och hör vad de har för erfarenhet. De har ju haft mängder av lejonkullar där det kommit både det ena och det andra, allt frå enkelmanade till teddy till fuchs. De kan säkert svara på några frågor :)
#4 Det jag tycker vore intressant att få veta är huruvida sådana här väldigt välpälsade lejon kan få fler teddys efter sig än vad ett "vanligt" överpälsat kan. Lucy har väldigt välpälsade öron (bättre än många teddys) och fin tjock päls (i kjolen), men även ganska mycket underull på ryggen, förutom på en liten fläck. Mycket mycket tätare päls än de flesta vanliga dubbelmanade jag känt på.
Så skulle genetiken handla om olika förstärkningsanlag så har hon fått många. Och kan hon då ge ungar med mindre päls än vad hon har (om man parar med en som inte har mindre förstärkningsanlag än henne vill säga)??
Men skulle absolut vara intressant att prata med PippiAdolfs, så "slipper" man göra en korsningskull… :)
Inte för att det har något syfte i min avel att veta hur lejongenen fungerar, men jag är nyfiken av mig, speciellt när det gäller genetik :)
Ljustadalens kaningård
Jättebra bilder Helene - dessa kommer många att ha nytta av :)
Och lilla Lucy är hemskt söt!
#5 Det du nu kan göra är att du efterlyser riktiga teddylejon. Alltså teddysar enbart eller till viss del efter lejon. Som då självklart är över 1,5 år och bevisligen är teddysar :) Jag vet tyvärr inte många som kommit upp i åldern och behållt sin päls. Länge sa ju många uppfödare att de blev många teddysar i sådana kullar, just eftersom de såg så fluggiga ut som små. Men ju mer tiden gått, ju fler har fällt av och ju färre finns det kvar.
Jag fårstår dig verkligen! Jag är lika nyfiken jag! Det du kan göra är att du lägger upp en topic på kanin-net.nu i deras päls och färg forum. Där hänger både pippiadolfs och många andra lejonuppfödare. Kanske kan de komma med lite behjälplig statistik och erfarenheter? Där har du ju så många olika samlade :)
Nu vet inte jag vad föräldrarna till min Mini (Friheten's Forget-Me-not "Mini) är för pälstyper, men föräldrarna är:
E: SNAChästen's Victor (zobelsiamesbrun wienertecknad tror jag)
U: Lyktan's Yra (havana).
Men Mini är 1 år och 6 månader och han är teddy, har en jättefin och bra teddypäls, mycket fluff på öron och i ansiktet. Så jag tror inte att han kommer att fälla av. Men man kan ju aldrig vara riktigt säker när man inte vet vad föräldrarna är för något..
Min egna Choko latte borde nog också hamna i den kategorin, teddylejon, då han är efter ett lejon. Han visar sig nu vara teddy, nästan helt 100% säker på det då all päls som växer upp är lika lång och har samma kvalitet (köpte honom klippt). Han är dessutom över 2 år gammal.
Är dock inte säker på att jag ska prova denna parning, då den som sagt inte tillför något i min avel. Men är himla nyfiken hur pälsen skulle bli… (Och som sagt behålla ungar eller sätta ut på foder i två år).
Ljustadalens kaningård