Har Frank fällt?
Nu har jag hört från två håll att Frank von Hannover skulle vara teddypälsad när han dog. Att hans ägare Ewa har sagt det, att han var 100% teddy. Men nu har jag däremot hört att han skulle ha fällt… Har också hört att någon av hans avkomma skulle ha fällt.
Är det någon som med egna ögon sett att han fällt eller hört någon som sett det?? Skulle gärna vilja veta detta då han finns i hb på några av mina kaniner.
Ljustadalens kaningård

Jag är åxå ute efter svar ang det . blir mycket besviken..
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Jag har inte med egna ögon sett att han fällt. Jag har bara hört det från en uppfödare som ägde honom tidigare.
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Jag har hösrt från Tina att han var teddy när han bodde hos henne. Sedan flyttade han till Ewa och hon sa också att han var teddy.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

men sen kan man inte lita på alla heller..
// Elin

Nej jag vet, och det är det som är frågan. Vem ska man lita på?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Tja, detta går nog inte att få svar på rent ut. Även om han var långhårig innan han då dog spelar det ingen roll om han inte var tillräckligt gammal. Eller om personen i fråga som säger att kaninen är långhårig inte är kräsen nog att se att kaninen egentligen var lejon. Bäst är att kolla på syskon och föräldrar. Kontakta uppfödaren och se där :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Jag har pratat med Tina (Åsgrändens) och Ewa (Färjbackens) Två uppfödare jag litar starkt på, Och båda uppger att Frank var fullpälsad teddy, Ewa hade honom när han dog och han var då 2 ½ år gammal så det finns knappast någon risk att han skulle ha fällt efter det :)
Kan ni ge ett namn på den som säger att han har fällt? Har aldrig hört det och enda sättet att veta att personen har fel är väl att fråga? Alla Franks syskon och avkommor som jag har sett är fullpälsade teddysar så jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara på något annat vis. Har sett bilder på honom och kan inte se att han skulle vara lejon någonstans, vet inte vart du fått något annat ifrån #0 ? (=
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
Vad som sagts till mig är han är bror till Foxy vom Hannover? En lejonhuvad hona hos humlegården. Dock är inte detta något jag är säker på, utan bara vad min uppfödarvän i tyskland hade för sig när Amanda hämtade hem kaninerna. Är det så att dessa är syskon är det inte konstigt att folk ifrågasätter Frank. Är de däremot inte syskon så är det en annan sak.
Verkligen? Det har jag aldrig hört men det är ganska lika namn. Vad heter uppfödaren i Tyskland? Har hon/han någon information om Foxys föräldrar är det ju bara att jämföra mot Frank, vad jag har hört är att det ska vara helt andra uppfödare till Frank och Foxy.. men man får vara öppen för möjligheten (=

Tror det var Hanna som berättade för mig att "Bellas" pappa Frank var syster med Foxy? Minns inte riktigt. Så jag har tagit det för givet utan att ifrågasätta men…
#8 "Hade för sig"… ligger det hyfsad grund till att de är syskon el inte?
Har alltid trott/infat om att Frank var teddy och en underbar sådan :) frågade t o m Ewa nu när Bella fällde av på ryggen. På bilder hos olika uppfödare har han sett teddy ut o säger Ewa att han var teddy så var han det. Det tror jag absolut.
#10 Hej theresa <3 jag har inte sett på härstamningar eller hört att de skulle vara syskon och eftersom alla Franks avkommor jag sett har blivigt så fint teddy i pälsen tror jag snarare det kan bero på vem mamman är när man avlat med Frank :) Han är ju pappa till min hona Dimma och Tarjas hona Flinga och både Dimma och Flinga är över två år och är teddy, och när Frank dog vid 2 ½ år var han somsagt teddy så frågan kvarstår, vem har nånsin kunnat säga att Frank inte var teddy? låter orimligt. (=

#11 Ingen av din Dimma (Fluga) eller Tarjas Flisa är över 2 år. De är som sagt syskon och är också syskon med Ferdinand som har fällt av nyligen.
www.stensjovallen.n.nu
Dimma är 1 år och 6 månader :) Hon har väldigt tät päls och 6,5cm över hela kroppen och huvudet så hennes pälskvalité är väldigt fin. Vet inte vem du är men alla uppfödare jag pratat med som haft föräldrarna till Dimma har sagt tvärt emot dig och dem litar jag på till 100 % (=
Då är det självklart vartifrån det kommer att Frank kan vara lejon då. Om hans son Ferdinand fällt av, är Frank eller hans fästmö självklart lejon. Vilken?

#14 Antagligen Frank då, eftersom Piña (mamman) är två och ett halvt år ungefär och har fin teddypäls. Svar på det får man väl senare om något år när man vet om Piña behåller pälsen eller inte. :)
www.stensjovallen.n.nu
#15 Om Pia (som hon egentligen heter från Tyskland innan Amanda döpte om henne) är 2,5 år och inte fällt av är hon garanterat teddy. Då är det Frank som är lejon.
Det är nog bara att acceptera att Frank är lejon, men troligen ett väldigt välpälsat sådant, om inte folk sett skillnad. Får bara hoppas på lite tur då…
Ljustadalens kaningård
Förstår inte problemet att man ska gömma när kaniner fällt. Fattar inte. Förklara för mig. Det är så mycket man förlorar på det. Men blir ju förfasen inte oseriös för att ens hane/hona fällt av?? Men blir mer oseriös när man gömmer det.
Fattar inte :(
#18 Jag tror att det kanske har med pengar och status att göra? En teddyunge kan man sälja för ett högre pris, eller rättare sagt det är mer accepterat att man tar ett högre pris för en teddyvädur än en lejonhuvad.
För många är teddyväduren en statuskaninras. Jag jämför med chihuahuan ungefär. (Notera att det är bara vad jag tror och tänker. Vet att det finns seriösa människor åt alla håll också)
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Men vem äger Ferdinand? :) Enda sättet att få veta sanningen är ju att någon lägger upp bilder på att Ferdinand är lejon, då alla uppfödare som avlat på Frank sagt att han INTE fällt. :)
#20 Men om han är syskon med ett lejon förstår väl man helt logiskt att han också är det ;)?
#21 Det är väl det som är osäkert, om Foxy verkligen är syskon med Frank?
Ljustadalens kaningård
#22 Ja, men jag menar. Om hon är det. Då behöver man inte bevisa något. Var otydlig…
#23 det är ingen som tror att Frank har fällt ännu. De uppfödare som avlat med honom som alla uppger att han var fullpälsad teddy och var det till 2 ½ års åldet är det väldigt svårt att betvivla :)
Allt om att Frank och Foxy är syskon är ju ryktesvägar (?) det är ingen i den här tråden som tagit på sig vetskapen om att de är syskon eller att Ferdinan fällt, för att veta det måste vi ju
1. Få se bilder på att Ferdinan fällt
och ännu viktigare 2. Få ett härstamningsbevis för både Foxy och Frank så man kan se om de är besläktade över huvudtaget. :)
#6 "Även om han var långhårig innan han då dog spelar det ingen roll om han inte var tillräckligt gammal" Frank var 2 ½ år gammal när han dog. Har man inte fällt pälsen innan dess så är kaninen teddy. :)
Jag struntar fullständigt i om han var 2,5 år. Han kan fällt låååååångt innan. Men fått en konstig päls där ryggpälsen kanske är 5cm och resten 7cm. Även där ryggpälsen har en annan kvalité än restrerande päls. Vet några som fält som har en sådan päls… Bad
Kaninen är fortfarande lejon för det. FÖR pälsen ska vara lika lång över hela kroppen..
Sen varför måste du ha bilder på Ferdinad? Tror att ägaren själv ser om kaninen fällt av. Det är inte så svårt. Bara be Lionella att fråga ägaren om hon skulle kunna skriva i tråden att han fällt.. Där är beviset isånnafall…
Sen tror jag inte ett blund på att han var 2,5 år. För du säger att dimma är 2 år när hon är 1,5 ;) ge mig födelsedatum så tror jag på det
Sen vem hade Frank från början? Borde ha föräldrar på honom också. Samma sak med Foxy…
Sen så har han gett fler Teddy/lejonungar (?) För om han varit 2,5 så måste han hunnit få måååånga kullar ;)
Jag har två kaniner hemma (minst) som är släkt med Foxy och Frank, min Mini är släkt med Foxy v. Hannover, och bakom henne i härstamningsbeviset finns två färger, inga namn, men färgerna är: madagaskar & gul/svart japantecknad.
Detsamma finns i ett annat härstamningsbevis från en annan uppfödare fast efter Frank v. Hannover, så jag tror att de är syskon.
Dom är syskon. Man hör det på namnet… Iaf släkt
Skrattretande alltihop. Fattar inte varför man ska ha massa hemligheter för sig..
Sanningen kommer ändå fram tillslut. Och då är skadan redan skedd och fler såras…
Frank och Foxy är syskon och Foxy är lejonhuvad och finns på Humlegårdens. Sen Pina är teddy och har fått lejonhuvade ungar tillsammans med Frank bla så har Dimmas (sjömorens kanin) bror Fedrinand fällt av och blivit lejon och den vet jag inte med dom andra i den kullen. Men nästan 100% på att frank med fällde av och då rätt sent.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Vill fortfarande se bilder på Ferdinan, alla ni som skriver måste ju ha sett bilder på honom för att kunna utala er om detta så posta dem i tråden då :) förstår inte varför ni bara spekulerar men inte kan komma med några bevis? (=
#31 Pratade med Tina för inte så längesen som sa att han va lejon, men kan be henne skicka över nån bild :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#32 ja gör det Hanna :) Men mejlade precis Tina och fick ett nytt svar.. Tydligen var Franks föräldrar Rex och den andra lejon? Verkligen tur att ni startade den här tråden! För som jag blivigt informerad uppfödare som haft honom är att han alltid varit teddy.. nu börjar jag tro att han kan ha fällt, är det ingen som har bilder på Frank också? De enda jag sett har han varit teddy på (=
Hur mycket förstärks teddypälsen om man avlar in teddy? Respektive försvagas det när lejon avlas in? Känns som att lejon förstör betydligt mer än vad man kan bättra på en stam med mer teddy.. någon som vet? lollo? :)
#33 Det spelar ingen roll fast föräldrarna till ens kanin har massa lejon bakåt, bara föräldrarna till din kanin är teddy så kan din kanin inte fälla av.
Hej Tarja :) Okej! Ja Dimmas mamma Piña är ju teddy men nu verkar några ha sett/hört att frank fällt? Trots det blev bara en av 4 ungar lejon, För Dimma (Fluga), Flisan & Flora är teddy. Hur funkar teddyanlaget? är det slumpen eller kan en teddy och en lejon verkligen ge 75% teddy? det låter inte som att frank kan vara lejon när så många ungar blir teddy..
#35 Det blev några fler ungar i kullen också :)
7 st. var de har jag för mig; Flisa, Flora, Fluga, Figaro (Fläder/Filur), Ferdinand, Franz & Frances.
ja justdet, har jag läst på Dimmas härstamningsbevis :) Vet du någon om hur Figaro, Filur, Franz och Franses är i pälsen? (=
#37 Figaro/Filur/Fläder (samma kanin men har "bytt kön" några gånger) har jag själv ägt, hos mig var han teddy, vet inte hur han är hos den nuvarande ägaren i Norrtälje då jag inte har fått tag på henne.. Franz bor hos Åsa på Ninaks teddydvärgvädurar och Frances avled tyvärr som liten p.g.a sjukdom :/
Teddy + Teddy = ALLTID TEDDY. Inget annat.
Lejon + Teddy = Brukar för det mesta bli dubbelmanade lejon. 1 av tio blir teddysar. Eller ska man säga 2?
Sen om Tina säger att Frank hade rex och lejon föräldrar kan alla drömma att han var teddy ;)
HAHA! Du behöver inte hetsa upp dig Tarkie :) såklart jag inte tror det. När jag mejlade Tina skrev hon att hans föräldrar var Teddy och Rex men idag mejlade hon och rättade, att hans föräldrar var rex och lejon. Med andra ord, inte mitt "fel" läs lite nogrannare nästa gång. :)
#38 okejokej :) Ja om Frank verkligen var lejon borde fler ha fällt av.. Men då vet jag! <3
Vah. inte ditt fel :P? Nej inte ditt fel?
Det lät som du inte trodde på Tina när du ville ha bilder på honom. Då reagerade jag. För aldrig har jag hört att en Rex och ett lejon ger Teddy ;)
#41 Dom har 5 månder till på sig att fälla av :P
Det räcker med att 1 kanin fäller av. Då är Frank fortfarande Lejon.
Nej det har jag svårt att tänka mig, möjligtvis om en rex med mycket teddy i stammen och ett lejon med mycket teddy i stammen men näe (=
Tina har inte sagt att han inte är teddy, hon sa att hon sett bilder där han sett ut att ha fällt av men att han var teddy den tiden han bodde hos henne, det är dom bilderna jag vill se. :)
öh? Nej orkar inte diskutera när det är så uppenbart.
Det spelar ingen roll om din LEJONHUVADE KANIN har 50000000 teddysar i stamtavlan. Om du parar den med en teddy. Så Kan INTE teddysarna på lejonets sida FÖRSTÄRKA TEDDYANLAGET.
Så att en Rex och ett lejon ger Teddy. Gååår inte. Tyvärr.
Sen kan Frank ge 5000000 teddysar men 1 fäller. DÅ är han fortfarande LEJON. Ingenting annat.
FÖR Teddy + Teddy = ALLTID TEDDY
Har mozilla. Så understryka saken finns inte därav Stora bokstäver.
Om Frank ger 50000000 teddysar och en fäller så beror det på honan, dina exempel blir inte bättre när man generaliserar iväg.. :)
#47? Nej för Pina är ju 10000% teddy säger du ju ;)
Sen är faktan redan framme somsagt. Lejon och Rex ger omöjligt teddy.
För att Lejon + Teddy ger nästan aldrig teddysar så ;)
Han är lejon. Om tom Tina skriver att ena är rex. Att Foxy är lejon och syskon med honom. Han är inget annat :) Hej logiska tänkandet. Älskar att vi har det…
Allt detta går ju att reda ut så snabbt och lätt. Bara att Tina visar upp en bild på Pina som teddy och Ferdinand som lejon så är det klappat och klart hur det står till.
Varför räcker inte hennes egna ord om att Ferdinad är lejon :S?
För mig gör det det, men det verkar inte göra det för andra här.
#52 Inte Okej.. Verkligen inte okej…
Han är ju tydligen lejon, och det får vi acceptera (det finns liksom inget annat att göra…).
Intresant dock att en lejon/rex korsning kan ge en avkomma som tydligen ser ut som teddy så länge… Hur kan det gå till?
Nu får vi bara hoppas på turen med våra Frank-släktingar… även om oddsen är emot…
Ljustadalens kaningård
#54 Nja, rexvädur får du inte det ifrån. Men däremot om du har lejonhuvad dvv rex parat med lejon :) Då får du överpälsade lejon där med samma sannorlikhet som vid vanliga lejon :)
#55 Ja så kan det ju ha varit förstås, att en av föräldrarna var lejonhuvad rex… Intresant detta med genetiken ;) (Men man kan ju undra vem som kom på idén att importera Frank som var efter en sådan mix??)
Men om Frank fällde sent finns det stor risk att hans avkommor också fäller sent? Det brukar väl följas åt? Och sent menar jag vid 2-årsåldern… Iom att F-kullen är 1,5 år nu, och inte fällt (inte alla)?
Är det större chans för teddy om man parat ett överpälsat lejon med en teddy, istället för ett "vanligt" (dubbelmanat) lejon, eller är risken lika stor för att det blir lejon oavsett? Tänkte på att ett överpälsat lejon ju borde ha någon sorts förstärkningsgen för päls. Någon som tänkt på det?
Ljustadalens kaningård
#56 Det är Amanda (lycktans) så klart som importerade ;) Hon hämtade hem det mesta korsat då när hon åkte.
Absolut finns det stor risk att hans ungar fäller sent. Det finns en chans att hans nuvarande avkomma som diskuteras här också är lejon, men att uppfödarna som har avkomman inte lärt sig se skillnad än. De kanske bara ser ut som "korthårigare" teddys. Men tittar man noggrannare ser man skillnaden i pälskvalla på bröst/sidor mot ryggen. Att en "teddy" fäller av är knappast nått som kommer över en natt som alla vet.
Det är faktiskt ingen som räknat på detta än och säkerhetställt det. Ingen har tagit så många kullar och dokumenterat så pass att det går att säkerhetställa som fakta. Förhoppningsvis tar någon tag i det i framtiden :) Det enda man kan se är att det är otroligt få som faktiskt blir teddysar efter två lejon som vuxna. Man tror ofta att det är många när man ser dem som små, eller "små vuxna" (runt 1 år). Men sen fäller de ofta förr eller senare av.
Sjukt intressant diskussion hörni! Väldigt lärorikt. Och känsligt, uppenbarligen… Jag hoppas innerligt att min underbara teddy inte fäller (föräldrarna Flora + Rammel) men sådant verkar ju vara väldigt vanligt dessvärre. :)

Absolut finns det stor risk att hans ungar fäller sent. Det finns en chans att hans nuvarande avkomma som diskuteras här också är lejon, men att uppfödarna som har avkomman inte lärt sig se skillnad än. De kanske bara ser ut som "korthårigare" teddys. Men tittar man noggrannare ser man skillnaden i pälskvalla på bröst/sidor mot ryggen. Att en "teddy" fäller av är knappast nått som kommer över en natt som alla vet.
Intressant! Visa gärna bilder för jag har inte lärt mig se skillnaden och med det så lär det ju i framtiden inte vara något problem ifall man ser på en kanin om han ska fälla eller inte…..
Man måste vara väldigt noga när man kollar teddypälsan, ju äldre kaninen desto mindre är risken att kaninen fäller, vissa fäller även fast de är över året! Man ska mäta pälsen över hela kroppen, när det kommer till pälslängden står det på teddyklubben "Pälsen får ej vara kortare än 3 cm på kortaste stället och ej heller längre än 8 cm" men det viktigaste är att den är lika lång överallt. Jag hade en kanin som jag trodde var teddy för att jag misstolkade meningen, Gosan hade 3cm lång päls på ryggen och 4cm på övriga kroppen men då är den tydligen inte teddy. Sedan ska pälsen vara väldigt tät också, och bestå av visst många procent krusigt underull och glansigt täckhår, läs mer här: http://www.ericas.se/teddy/category/arbetsstandard.html Först presenteras arbetsstandard för dvärgteddy och sedan teddyvädur)
#60 Jag säger tvärtom. Dom som fällt har fält vid 1,5-2 års ålder ;)
Dig får man alltid lite udda svar av, undrar vart du fick det där ifrån ? Har inte nämnt någon specifik ålder men ja, du drar ju dina egna slutsatser du.. :)
? " ju äldre kaninen desto mindre är risken att kaninen fäller"
Jag tycker tvärtom ;)

Och jag blir alldeles snurrig i huvudet :-(
Hum, jag skulle absolut kunna visa precis vad som skiljer mellan öp lejon och teddy, om jag fick lite bilder att spela på. Jag vill inte sno bilder från andra uppfödare och lägga ut här direkt. Men om ni lägger till mig på msn, skickar bild där på kaninen från sidan och uppifrån kan jag absolut visa skillnaden. Vi kan ju börja med sjömorens hona som hon först trodde var teddy? Om hon lägger till mig på msn kan jag rita på bilden i paint och skicka tillbaka.
#65 Min msn krånglar så jag kan inte logga in nu, men jag kan nog leta fram några bilder på lejon? :)<3
#66 SKitbra gumman :)
Du menar gosan? :) Ja hon såg verkligen ut att vara teddy och det ville jag förstår tro att hon var. Men när man mätar pälsen överallt och pälsens täthet kunde man se lite skillnad och nu har det blivigt ännu tydligare.
Vill man ha en teddy till avel måste man nästan köpa redan vuxna avelsdjur..
#68 Jag håller inte riktigt med dig ang. det där att man nästan måste köpa redan vuxna avelsdjur.
Alla utom Milky är köpta som ungar. Men där ska man inte tala om de många kaninerna som jag köpte som ungar som fällde av och blev alla möjliga pälstyper, antalet vill jag inte ens komma ihåg..
Men om man kollar på mina totalt underbara Tussilagons Fluffy Princess, Tussilagons So Beautiful, Tussilagons The good fight, Tussilagons Be My Escape, Tussilagons Milky, Friheten's Forget-Me-Not "Mini" och Black Pearl (köpt från Holland) så är dessa helt underbart fina och har fin och tät teddypäls.
Dessa kaniner är jag helt otroligt nöjd med, och det är bara Milky som jag har köpt som vuxen, så man kan köpa ungar men det gäller att veta från vilka kaniner man köper avkommor ifrån och vilken uppfödare det gäller, gäller samma i utlandet som här i Sverige.
Nej men det behöver du verkligen inte göra x)
men jag känner inte att jag kan lita på särskillt många uppfödare och skulle därför i framtiden aldrig köpa en teddy som inte var vuxen, om jag nu inte hittar det jag söker hos någon jag känner mig trygg med.

#65 Du kan gärna få ta en bild på Volvo =).
Här kan du hitta bilden: Otroligt fin päls han har!
Sen tror jag att jag har en hyffsad bild på www.rorosjons.webs.com
Han är teddy =)
#71 Nej nej, inga bilder på helteddysar, det har jag gått om :) Det jag vill ha är bilder på teddysar folk är osäkra på om de är teddy eller lejon. Eller bilder på överpälsade lejon :)

#72 Jaja, missuppfattade lite där ^^,
Fick höra idag att även Flora har fällt, vilket vad jag förstått är hans dotter i samma kull som Ferdinand?

#74 flora har inte fällt..
// Elin
#74 Japp, Flora är från samma kull som Ferdinand så du har helt rätt :)

Flora har fällt, fick också veta det idag…
#77 Vad tråkigt 

Tråkigt att allt fler teddysar fäller….
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
O.o

men herregud.. aahh då kommer ju Jamaica oxå fälla 
// Elin

Jag är också jätteledsen över att hon fällt och mejlade alla kaninköpare så fort jag fick reda på det.. Så ni behöver inte oroa er för att jag inte berättat det för någon.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#82 Ja stort tack till dig Celine som talade om att hon fällt. Tänk om alla gjorde så, talade om att kaninen fällt, då slipper man gå och tro att ens kanin är teddy och avla så. Så fram med fler som kör med öppna kort!
Ljustadalens kaningård
#82 Otroligt bra jobbat! Få som är så duktiga som du :)

# DU behöver inte vara ledsen, det är ju inte DITT fel…

#82 jag fick aldrig nått mejl..
// Elin

#84-85 Tack hörrni..
#86 oj vad konstigt, jag har skickat ett iallafall, kan pröva att skicka om det!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Nu håller Jamaica på att fälla oxå.
// Elin

#88 redan? Det låter lite konstigt.. :S
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#89 Inte helt omöjligt då vissa fäller tidigt och andra sent. Men kan också vara sommarpälsen som är på väg av, eller en tidig bebisfällning.

Hur ser man skillnaden på bebis fällning o teddy fällning ? Han är nämligen mycket mindre behårad på ryggen.. precis så som blaze var.
Har fortfarande inte fått nåt mejl.
// Elin

#90 Okej, Har hört att även anlagen för att fälla av sent går i arv. Och Flora har fällt av väldigt sent..
#91 kanske fel på din mejl? Skickcar PM ist.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Myggan har fällt som du beskriver. Hennes nuvarande (den hon fäller) är tunn och hon ser ut som en fusch… Det nya är tätt och fint…
#93 Teddybebisar (och fuchsar) fäller när de är 8-12 veckor precis i nacken om det är det du menar? Det innebär dock inte att hon fäller av, utan är två helt olika saker.