Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: päls-färger-och-teckningar
Läst 4265 ggr
Ljusta
0

Tidiga tecken på att teddy fäller.

Tror att många inte vet vad man ska kolla på när en kanin fäller och eventuellt kan bli lejon.

Vad finns det för tidiga tecken som man kan se?

En av mina kaniner, med lejonmamma, fäller nu "konstigt". Hon fäller på hela kroppen, men bakom skulderbladen har hon som en man, a la lejon, har mkt längre päls där. Pälsen är fortfarande teddylik, dvs inte mycket täckhår, men jag tror ändå att hon fäller och blir lejon nu.

Kan det vara så? Vad är det man ska titta på, så man inte står som en fågelholk när kaninen blir 1,5 och är ett tydligt lejon?

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

När man tar pälsen mellan långfingret och tummen kan du känna en skillnad i tjockhet och kvalité om du jämför mellan pälsen vid rumpa/sidor/bröst på kaniner som fäller av till lejon. Den kan nästan kännas sträv i jämförelse med denna på sidorna. Lättast ser man skillnad i kvalite på mörka färger. På vita eller mkt ljusa kaniner är det svårast att SE skillnaden om kaninen är ett mkt överpälsat lejon. På mörka kaniner ser man tydligt skillnaden i ljus underull kontra den mörka täckhåren på rygg.

Försöker (men får bara felmeddelande) bifoga en bild på ett otroligt mysigt lejon vid namn Grynet. Där ser man tydligt skillnaden redan som ung i färg av täckhår på ryggen. Underbar kanin detta, som nu bor hos Hanna på Je T'aimes (och dessutom är till salu…! hint hinkt… ;) )

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Saphira - hon fick som konstiga partier på ryggen, där pälsen först blev ganska kort, och sen fick hon som långa, mörka täckhår på ryggen = lejon.. Inte alls lika fluffig som på övriga kroppen.

Tarkie
0

#2 Samma för Indira. Men nu är allt jämnt och kort = lejon.

emms
0

När Nessie började visa tecken på det var det att hårfästet började dra sig uppåt vid nosen. Fluffet gick längre upp. Sen såg man på ryggen att det var kortare, sen såg man en tydlig kjol efter ett tag :)

Det var så jag märkte det, ;)

Emma

Ljusta
0

Intressant! Skulle gärna se en bild på Grynet som ung, och då hon inte fällt av helt ännu (eller?).

Jag har haft kaniner som fällt, och de har visat det lite olika. På en (ca 3 månader gammal) drog sig hårfästet uppåt vid nosen (såld nu, men han hade när jag sålde honom inte fällt av helt), och den andra (ca 2 år) fick som en fläck på rumpan som sedan växte. Sistnämnda vet jag inte om hon visade tidigare tecken än så då jag köpte henne klippt.

Att de lämnar som en "man", kan det vara ett tecken på en framtida fällning?

Har hört några uppfödare nämna att om de är vågiga i pälsen på ryggen så är det ett tecken på att de kan vara teddy, stämmer det?

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

Man kan de ha dock även riktigt bra teddysar "tyvärr" :)

Vågiga i pälsen är inte heller en garanti. Däremot tvärt om, om du har en teddy med en massa täckhår dvs motsatsen (=rak päls) bör du bli misstänksam.

Jetaime
0

Grynet som bebis. ca 8 veckor.

Jetaime
0

En bild på Grynet när hon bodde hos louise.. ska se om jag hittar nån mer..

Jetaime
0

en till..

Jetaime
0

Myran innan hon hade fällt av, här börjar man också se skillnaden mellan ja.. manen och pälsen på sidorna osv, dock är den lika lång över allt på denna bilden. Här var hon ca 1år.

Jetaime
0

Några månader senare…

Jetaime
0

Lite senare..

Jetaime
0

senare..

Jetaime
0

och när hon parades med oboy hade hon fått tillbaka längden överallt, men i efterhand se ser man igentligen att hon fällt av redan då.

Jetaime
0

I somras..

Jetaime
0

Myran som ung, ca 4 månader.

Lite kass bild eftersom hon vatt ute innan denna togs så hon är lite kryllig i pälsen, men om man bortser från det så hade hon väldigt mycket lång och flygig päls som då var lika lång över hela kroppen när hon va liten.

Tarja
0

Engla - denna bild är inte så skarp, men man ser iallafall att hon är lejon.

Tarja
0

Claudia, var ganska fluffig som liten, men om man tänker efter så var pälsen ganska "bomullsaktig" och gles. Men himla söt och snäll var hon iallafall :) Såhär såg hon ut vid 1 år och 1 månad.

Tarja
0

Ilmer - på honom såg man i princip direkt när jag fick hem honom att han varken var eller skulle bli teddy. Har aldrig haft teddypäls, utan bara en man och liten "kjol".

Tarja
0

Edvin - skulle också vara en teddyvädur men blev någon slags "fuchs-lejon".. Men jag vet inte säkert, teddy blev han iallafall inte.. (bilden är tagen med mobilkamera men någolunda ser man iaf)

Har även fler kaniner jag kan visa bilder på Saffran & Tara t.ex, Saffran fick ingen päls alls kvar, utan hon fällde allt och blev en vanlig dvv och Tara fick endast behålla sin lilla "kjol" och sin man.. Ska bara koppla in min andra dator någon dag så ska ni få se bilder på dessa två också.

Ljusta
0

Tack för alla bilder Hanna och Tarja :)

Finns det något man kan titta på när kaninen är bebis? Kan man ana något när den är riktigt liten, tex hur pälsen kommer upp, hur pälsen är (exempelvis har ju vissa väldigt tovningsbenägen päls, typ som bomull). Vissa har ju som lockig päls, vissa flygigt rak päls, vissa tät tjock päls, vissa mycket glesare.

Om man tänker efter, fanns det någon egentlig skillnad i pälskvalitet mot för en teddy?

Jag har märkt på de kaniner som kommer att fälla rätt tidigt (och blivit "vanliga" dubbelmanade, inte välpälsade) att de fått som en man och därtill lång päls på öronknutarna, så att man såg som en kant till huvudet, och sen fällde de på huvudet och kroppen. Vissa andra har varit glest pälsade och haft ganska långa täckhår, men inte så mycket underull som en teddy har. Dessa hade inte fällt något vid tre månaders ålder, men har garanterat fällt nu.

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#21 Det finns absolut skillnader så som du säger OFTAST. Problemet är att det finns så många undantag att det trots allt blir väldigt svårt att avgöra. De som fäller av tidigt är de lättaste. Problemet är de som är väldigt överpälsade och fäller av så sent. Jag försöker lägga in en bild på Grynets rygg när hon var ca 14 veckor, men iFokus vägrar låta mig göra det. Men om du är inne på msn något så skrik till där :)

Men over all kan man OFTAST säga att flygig päls är päls som ofta fälls tidigt. Jag har än så länge inte haft en teddy med flygig tunn päls, utan dessa har varit lejon. Men vågar som sagt inte säga något helt 100% då det finns så många undantag…

Tarja
0

På mina kaniner som fällt har jag märkt att de har haft otroligt "gles och bomullsaktig" päls, varit väldigt silkeslen och inte krävt alls mycket pälsvård. Tillskillnad från mina fullpälsade teddysar som har väldigt tät och tjock teddypäls.

#22 Skicka bilden till mig så får jag testa att lägga in den, iFokus bråkade med mig också igår, men tillslut gick det efter lite fixande ;)

Tarja
0

Lollos bild på Grynets rygg.

Sjomoren
0

Det kommer väldigt smygande.. min första kanin som fällde - och som fällde av mest av alla var Oboy (nu lejonhuvad dvärgvädur) till en början var det en diff på millimetern men med tiden blev manen och kjolen allt mer tydlig allt eftersom han fällde av "teddypälsen"

Jag mäter fortfarande Taipans och Dimmas päls nogrannt i kvalité med fingrarna och längd med linjal även fast de är 1,6 respektive 2 år :) känner helt enkelt att jag inte kan lita till 100% på teddyanlaget trots att alla intalar mig att de inte kommer fälla av så skulle jag aldrig ha hjärtat att sälja en teddy som skulle kunna fälla av.

Jättefina bilder Lollo & Hanna, väldigt pedagogiskt :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se