Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1201 ggr
teddybaby
0

När den biter?

Min teddy är 3-4 månader gammal och har bott hos mig i en vecka. Han är väldigt go och nyfiken på alla saker i min lägenhet och han är väldigt lugn av sig. Till en början var han väldigt svår att borsta på mage och tassar eftersom att han fann det obehagligt och bet mig i fingret som svar.

I dag testade jag att lägga honom i mitt knä och ge honom lite pellets (mycket poopulärt) samtidigt som jag klappade. När han blev lugn vände jag honom och borstade i kanske 30 sekunder - han var lugn och go!

Efter att han har fått hoppa runt lite tog jag upp honom i min famn och det tog bara några sekunder innan han började röra på sig för att visa att han ville gå ned. Han buffa lite med huvudet på min arm, men jag fortsatte att klappa honom försiktigt. Då bet han mig igen. :( Fast han biter liksom inte alls hårt… det gör inte alls ont…

Kan kaniner vara otåliga?

Tacksam för tips!

Ps. Jag älskar min teddy ändå. ^^

mingopingo
0

Självklart kan kaniner vara otåliga! Han ville väl hellre springa runt på golvet än att bli borstad just då. Ett bestämt men milt nej och putta bort huvudet försiktigt brukar i alla fall jag göra när mina gör så.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

teddybaby
0

Så dina kaniner biter till dig ibland?? Även om det inte är hårt, liksom? Jag vet ju inte hur hårt kaniner bits, men det gör inte ont.

Jag vet i alla fall att han inte bara biter utan vidare, han visade ju mig att han inte ville ligga i knät genom att buffa på armen med huvudet. Jag har bara inte riktigt lärt mig att tolka min kanin, och så ville jag så gärna klappa honom just då. :P

Tack för svar! :) Blir så nojig.

mingopingo
0

Händer nästan aldrig att mina biter. Har en unghona som gärna inte blir borstad. Hon nafsar till ibland. Sen har jag en äldra hona som biter i kläder. Men båda kan vara snälla och lugna i famnen.

Det är ju skillad på bett och. Baby vill ju bara leka istället för att gosa just då! Kaniner kan bitas riktigt jävligt också. Men har aldrig vart med om det själv och känner ingen som har fått allvarliga bett av sina.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

teddybaby
0

#3 Absolut, bra svar. Jag kan ta att han naffsar nån gång ibland, så länge han inte mår dåligt, är rädd eller hotfull liksom. :)

TereseE
0

Kan ju vara så att han nafsar för att han bara är en bebis också. Ingen av mina kaniner biter eller nafsar, trots att två är unga (5 månader och 3 månader). Har nog haft tur. Glad

teddybaby
0

#5 Det kan vara så mycket väl! Så gör i alla fall dvärghamstrar är min erfarenhet. Då gör dem det med anledning av tänderna. Och hundar också, vid närmare eftertanke.