Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 930 ggr
teddybaby
0

Dålig kaninmamma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte sällan väldigt nojig av mig, och nu har jag haft min teddy hemma i 5 dagar. Det är min första kanin överhuvudtaget, så jag håller på att lära mig att förstå min kanin.

Nu till saken - jag är väldigt rädd för att göra fel! Det är så lätt att göra fel! Jag är jätterädd att jag är en dålig kaninmamma, kanske att också ni känt så någon gång?

Jag skulle bli jätteglad om ni har egna tips och erfarenheter att dela med er av. Vad är vanliga misstag man brukar begå med sin kanin? Det kan gälla kelandet, skötseln, förväntningarna… ja, allt.

Dela med er så blir jag glad!

Ps. Bild på min teddy - Baby.

mingopingo
0

Jag tror nog att du gör ett bra jobb med lilla kanin Glad Heter han/hon Baby?

Kan inte komma på några direkt nybörjarfel man ska tänka på. Pälsvården har du redan blivit informerad om?

Enda problemet jag har upplevt är att några av mina kaniner inte har vart så sociala som vuxna. Har skyllt på mig själv, att jag inte har gosat tillräckligt med dom. Men alla är olika. Har 5 honor tillsammans i grupp, några av dom är inte speciellt gosiga. Men alla har jag haft sen unge, alla har fått sin uppmärksamhet.

Din lilla lär ju bli könsmogen snart. Då kanske h*n blir lite tjurigare och inte lika social. Men när hormonerna har lagt sig blir det lite bättre igen Glad

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

teddybaby
0

#1 Han heter från början Guldkustens New York Super Fudge Chunk, men jag kallar honom Baby. :) Pälsen vet jag om och den har jag lyckligtvis inga problem med alls FÖRUTOM att han inte alls gillar att bli borstad på magen. Men han är liten ännu, och vi får träna varje dag helt enkelt… :)

Hur är kaninerna när de inte är sociala? Vill de inte ligga i knät? Baby är social än så länge. ^^

Bra att du informera om det här med könsmögenheten. Jag är inte särskilt bekant med det…

mingopingo
0

#2 Då är jag med på hans namn Glad Bara att träna på massor med borstningen av magen så ger det med sig snart ska du se.

Ligga i knä är nått jag har tränat rätt bra på på alla mina. Honorna som bor i grupp bor ute i en lekstuga med tillhörande hage. Alla kommer fram och hälsar, sen drar 2 eller 3 iväg direkt för att äta lite mer. Dom har andra prioriteringar helt enkelt. Medan dom som är kvar gärna vill bli klappade och smekta. Men sålänge dom är nöjda med livet så behöver dom inte gosa för att jag ska vara nöjd.

Det är inte alla kaniner man märker nått på när dom blir könsmogna medan andra blir väldigt sura. Hanar kan börja skvätta lite kiss men inte alla som gör det heller. Ingen av mina hanar har skvätt och det är jag glad över Kyss

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

emwa
0

Min kanin Myra var helt underbar, men en dag rymde hon - jag fångade henne och efter det var hon livrädd. Sprattlade direkt när man tog upp henne, kom aldrig fram i buren osv.

OM det händer något sånt så är det bra att ta en del i taget. Lugna rörelser, muta med kaninmat, klappa och gosa (de märker att de är skönt ^^) och bara ta det lugnt. Nu är hon helt återställd och är alltid den som kastar sig fram mot gallret när hon hör mig, vill ALLTID bli gosad med och springer efter en i hagen.

Angående borstningen så har jag också haft samma problem men om man tränar lite försiktigt varje dag så går det. Det gäller att vara lite bestämt också, inte släppa om kaninen försöker vända på sig (men inte heller hålla i så att den får panik). Du kan ju testa att låta den ligga på rygg i ditt knä och röra lite på magen ("låtsasborsta") och sedan vända på den när den ligger STILL så förstår den att det inte lönar sig att bråka Glad

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[veralera]
0

Kan bara tillägga att vissa kaniner vänjer sig ALDRIG vid att bli borstade på magen…  Trots envisa försök med att långsamt vänja dem…

Det du ska tänka på är bara så det inte fastnar skit eller hårbollar runt bakbenen på honom, eftersom han har så lång päls. Då lägger flugorna larver där +o(

Men jag tror du klarar det bra! Alla är vi lite nervösa när det kommer nya djur:) Själv blir man gerbilägare för första gången imorgon och det är jag hur nervös som helst för…