Teddyvädur - tips för nya ägare?
Hej! I veckan får jag hem min första teddyvädur någonsin. Jag har givetvis läst så mycket jag kan men skulle verkligen uppskatta tips.
Vad bör man tänka på?
Vad får man inte glömma köpa?
Välkommen till teddykaniner! Vad är det för liten parvel du har tingat? *nyfiken* 
Någonting som jag tycker är superbra till pälsvården är en karda, en kam och en vass liten sax (för nödfall, om kaninen har fått en tova som du måste klippa, försök aldrig borsta ut tovan, utan klipp den direkt istället).
Tack för din kommentar, Halloon!
Jag har tingat underbara lilla New York Super Fudge Chunk (kaninunge nr 2 i kronologisk ordning) hos Guldkustens.webs.com och planerar hämta hem honom i morgon!^^
Jag har förstått att teddyväduren kräver mycket pälsvård och jar har läst en artikel om det hela här inne på iFokus. Men jag undrar, hur vanligt är det att det blir en tova? Innebär en befintlig tova att man har misslyckats med skötseln, eller kan yttre påverkningar såsom fukt göra sitt? I så fall kan det ju bli ett himla klippande om man inte får borsta ut eventuella funna tovor, menar jag… :O
Ps. Har "hängt" b la. på din uppfödarsida i någon vecka nu. Väldigt roligt, jag är helt inne i kaninvärlden nu. :P
#2 Små tovor är det ganska vanligt att det bli, det kan bero på att det fastnat tex hö i pälsen som det bildats en tova runt. Kan bli så från en dag till en annan. Om kaninen blir fuktig i pälsen, tex om den varit ute och skuttat när det är fuktigt i gräset så kan det också bli lite rufsigt. Men borstar man regelbundet så blir det aldrig några problem, då blir inte tovan större. Jag klipper bara då det är en tova, inte om det bara är lite motstånd när man borstar, det blir det lätt på tex rumpan. Sen använder jag främs en karda, de upplevs som skonsammare tycker jag. Sen har jag adopterat en av sonens nagelsaxar (trubbig) att klippa eventuella tovor med. Jättebra och ingen risk att man sticker kaninen!
Förhoppningsvis så har din kanin relativt lättskött päls. Jag har din kanins kullsyster här hemma och hon blir lätt rufsig, men får typ aldrig tovor.
Ljustadalens kaningård
#2 Åh han är jättefin! :)
Så himla fin han var! grattis! :)
Rekomenderar halm som strö och att du köper en hö-häck så slipper du onödigt trassel :)
Här är en bild på två av mina teddysar <3
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se