kämpar men förlorar..
Jag har kämpat som en idiot med detta med teddysar.. nu har jag EN av 4 som inte fällt o antagligen inte kommer fälla.. Jag känner mig så deprimerad.. funderar på att lägga allt på hyllan. Besviken blir jag oxå .
vet inte vad jag ska göra
har ingen som kan hjälpa mig heller
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Håller med dig om att man blir besviken… Känns som om nästan alla fäller just nu! Det man har lärt sig nu är ju att man ska vara noggrann med vilka kaniner man köper in, att bara köpa av två garanterade teddysar om man vill ha just en teddy.
Det man kan göra OM man vill avla med teddy och endast teddy är ju att köpa in nya avelsdjur och börja om från början. Tråkigt men sant! Sen tycker många att det inte är så hyggligt mot kaninen att den får byta hem, bara för att den blev "fel", men har man gjort ett val så har man.
Ljustadalens kaningård

Jaa precis .. känns fruktansvärt.. har lagt ner över 3000 kr på alla ''teddysar'' endast 700 kr var värd då gosan inte kommer fälla för det kan hon inte
// Elin
förstår hur du känner :/ blev så besviken när jag köpte sonadills oboy som helt bestämt och tveklöst skulle bli teddy för att det var ett "dominant anlag" trots att mamman var lejon..
men nu vet man bättre :) har hört att teddysarna fällt mer eller mindre på alla uppfödningar jag pratat med men det finns nog inte så mycket att göra åt när det inte finns några bra stammar.. Jag har själv tre fullpälsade teddysar just nu, Gosan, Dimma och Taipan <3 men kanske även Disa är teddy, hon har 4cm lång päls på ryggen och gränsen går väl vid 3cm enligt teddyklubben? (=
längtar sååå efter mina importer <3
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Mjo .. vet inte vad jag ska göra.. blir väll till att sälja allt o börja om igen.. kan ju spara en dock som jag är säker på
// Elin
haha, ryck upp dig tjejen! du måste lära dig en sak om att avla på levande djur.. man kan aldrig vara 100% säker på någonting.. vilka färger och andra anlag kaninen bär på förrens man tagit några kullar och mycket bakåt i leden kan komma fram som man inte hade en aning om..
Ska man starta en kaninuppfödnig ska man inte bara köpa första bästa fina kanin, man måste verkligen fråga ut uppfödaren om föräldrar och föräldrarnas uppfödare.. då får man veta mer :)

#5 ,, Det gjorde jag ju , o alla sa att dom var 100 procent teddysar.. vilket inte stämde
// Elin
#6 Precis det har jag fått höra på x antal "teddysar" jag köpt, att de absolut kommer att bli teddy. Och så har de fällt av en efter en… Jag har två som jag är säker på är teddy just nu, men kommer också att importera till våren. Dock från Holland. Man får hädanefter vara väldigt noga vem man köper från, och själv vara påläst. Nu kommer jag att endast köpa där jag vet att ungen kommer att bli teddy, och då måste föräldrarna vara minst 1,5 år…
Ljustadalens kaningård
Tror ni att dom medvetet försökt lura er? :O jag har bara blivigt pålurad en kanin, uppfödaren ljög om både det ena och det andra.. tycker det är så fult gjort när man själv i början inte visste så mycket och fick förlita sig på dem..
Jag håller med dig Helene!
Kan vara medvetet och kan vara omedvetet, men jag tycker inte att man ska säljas sina kaniner som teddysar om inte båda föräldrarna är teddy, om man inte till 100% är säker på att de är teddysar, och det har hänt mig att jag har sagt till uppfödaren att kaninen fällt och reaktionerna har inte alla gånger varit de bästa..
Så härdanefter är jag väldigt noga med vad jag köper, har förstått hur allting ligger till nu och jag är supernöjd med mina nuvarande kaniner.
Förstår om vissa tycker att man inte gillar sina kaniner om man säljer dem när de fäller av men jag vill komma någonstans i min avel och försöka behålla teddyns fina päls genom att inte blanda in lejon/andra pälstyper. Jag gillar alla mina kaniner, men jag vill endast avla teddysar, och därför avlar jag inte på mina lejon utan säljer dessa vidare, för att det var ju teddysar som jag ville ha från början, men inte det jag fick så..
Tycker att man ska kunna lita på uppfödare när man köper, och jag vet att teddysar kan fälla av om de är efter lejon, det är bra att ge köparna ett bra bemötande både innan och efter kaninköpet enligt mig.
så sjukt rätt sagt Tarja.. Har köpt kaniner av både Harrieth f.d sonadills och Theresa på pysselgården och det var stor skillnad på informationen här.. min Havannahane Oboy var efter en lejonhuvad dvärgvädur och jag frågade då uppfödaren om han inte också kunde bli lejon (vilket för erfarna uppfödare är helt uppenbart! men det var mina första kaniner och jag hade ingen aning) hon lovade mig att det skulle bli en teddy för det var "ett dominant anlag" och jag gav hela 800:- fick ingen ersättning trots att jag frågade henne om pälstypen innan och hon lovade mig att det skulle bli teddy.. kände mig så grymt besviken och lurad..
medans mina kaniner av Thresa, Gosan & Disa som fortfarande har lång päls men den inte är lika lång överallt (ingen bra avelsstam om man vill få fram rastypiska teddysar eftersom tydligen peking är genetiskt lika som lejon) men det var iallafall mycket roligare med en fluffig kanin och hon hade omöjligt kunna veta att de skulle fälla (=
#9 Så jag håller verkligen med dig, det är en betydligt bättre upptäckt att kaninen fällt av om man får mer information och inte blir uppenbart lurad av uppfödaren (=