Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1955 ggr
KexChoklad
0

Sälja , köpa ?

Har fått rådet att sälja alla mina lejon för annars går min avel åt pipan.. tycker ni jag ska göra det? vad ska jag ta för dom ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Tarkie
0

Jag skulle i det här läget tänkt såhär. Jag vill alva på teddysar. Då skulle jag valt att sälja några som fällt av. Än hur mycket jag gillade dom.

Man kan hitta mycket bra hem till kaniner om man försöker. Man behöver inte ha bråttom!

KexChoklad
0

#1 okejj!

// Elin

Sjomoren
0

Det beror väl på vad du vill uppnå med din avel? O.o Min erfarenhet av vikten på pälskvalité har bara legat hos uppfödare, vet ingen köpare som specifikt efterfrågat en fullpälsad teddy faktisktt :)

Menar du lejonhuvadkaniner eller lejonhuvaddvärgvädur med teddy någonstans bakom sig?

I sverige finns ingen bra stam med teddysar för bra pälslag. Bara två av mina teddysar är fullt pälsade (7cm) så vill du ha riktiga teddysar borde du importera. Det ska jag göra så snart jag får möjlighet :) två fina avelspar i tyskland står jag i ting på :'D

Tycker absolt inte att du ska ha brottom och sälja iväg alla dina kaniner hipp som happ. Jag ska sälja min "teddy" som fällt av till lejonhuvaddvärgvädur och en hona som är gränsen till peking (3m päls på ryggen, tror det är kravet för att kalla sina kaniner teddy inom teddyklubben som många verkar gå efter) men det är väldigt svåra val, den här andra jag pratar om hade jag aldrig sålt om jag kunnat få ungar efter henne.. men har parat henne med två hanar utan resultat så.. :/

Många uppfödare köper och säljer kaniner efter behov, det är kanske bra för själva avelsverksamheten men det skulle inte jag kunna göra.. :/ älskar mina kaniner så sjukt mycket och tänker igenom allt jag gör väldigt väldigt noga..

Hoppas du kommer fram till någon bra lösning på ditt problem, vilket det nu var <3

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Sjomoren
0

och förresten, tänk på att ingen som köper teddysar är någon utställare. Det är personer som vill ha kelkaniner eftersom teddysarna mest skiljer sig från andra kaniner i sitt lugna temperament! :) Så jag tror inte att dina kaninungar kommer bli svårsålda om det är det du oroar dig för? (=

Men om du vill avla för att få rastypiska teddysar så tycker jag somsagt att du ska importera, finns så litet utbud här i Sverige på riktigt fina teddysar så <3

KexChoklad
0

Nej jag oroar mig för min avel. Jag avlar på TEDDYSAR , det är inte så lätt när alla blivit LEJON

// Elin

Sjomoren
0

Om du vill avla på fullpälsade teddysar borde du köpa avelsdjur som är minst 1½ gärna två år som redan fått sin vuxenpäls!

Annars tycker jag att du ska göra som mig, importera :)

KexChoklad
0

Man kan inte vara säker bara för att man importerar

// Elin

Sjomoren
0

Jo jag kan iallafall det, Teddydvärgväduren har bara funnits i Sverige några år, i Tyskland och Holland har man arbetat jättelänge med rasen :) Har hittat en uppfödning där dom har förbättrat rasen i jättemånga led med bara madagaskar med stamtavlor ändra bak till farfars farfars farfars far ! :D

Du måste ju anstränga dig om du vill ha ett bra avelsunderlag (=

KexChoklad
0

#8 det finns inget som heter teddyDVÄRGvädur .. utan det heter Teddyvädur

// Elin

Sjomoren
0

#9 det är lika många som kallar rasen för Teddydvärgvädur som för teddyvädur :)

KexChoklad
0

#10 haha jag vet XD jag är perfektionist :P haha de heter ju Teddyvädur egentligen , o det mycket viktigt att man säger så

// Elin

Sjomoren
0

#11 okej jag ska tänka på att säga teddyvädur när jag pratar med dig! men annars tycker jag inte att det spelar så stor roll (= om man ska ha ett register eller stambokföra kanske men inte här på chattsidor (a)

KexChoklad
0

#12 men det är faktist riktigt viktigt.. det är inte bra att säga teddydvärgvädur . fråga mig inte varför men så är det

// Elin

teddykaniner
0

#13: Seriöst? Det är ju ingen ras ännu så fullt kan man säga teddydvärgvädur. Jag säger teddydvärgvädur, iaf. mina är dvärgar är under 1.7 kg, vilken jag tycker att är dvärg..  Jag har märkt att iaf. HÄR så, om jag skriver teddyvädur blir de "oroliga" och tror att deras teddy blir mycket större än en dvv och det är ju heelt fel.. Tungan ute

(Jag menar inte på något sett detta elakt.)

Med vänlig hälsning,
Jenny

KexChoklad
0

#14 och ? , Om man säger teddyDVÄRGvädur , då har man korsat en dvv med en teddy helt enkelt , enligt min mening iaf

// Elin

teddykaniner
0

Tungan ute men om man säger teddyvädur. Då har man ju korsat en teddy med en vädur då? ..!

Med vänlig hälsning,
Jenny

KexChoklad
0

haha , en teddy är ju en vädur >.< vad tror du den härstammar ifrån ? ett frö kanske ? nejj  , man har korsat vädurar med olika pälls sorter

// Elin

poesi
0

men alltså, nu måste jag hålla med martina & #14.
det spelar väl inte SÅ stor roll om man säger teddydvärgvädur eller teddyvädur eftersom det inte ens är en "riktig" ras ännu? :O

Tarja
0

#3 Jodå, visst finns det stam med fullpälsade teddysar -O'Boy & Joanne :)

Det är två riktigt fina teddysar!

Sedan har vi min lilla Blackie som är import, han är verkligen kanonfin med perfekt päls!

Men självklart behöver vi fler!

Tarkie
0

#19. Dream! Paddington. Sen Dream och Joannes barn! Kalinka mf.

Så ja. Det finns. Min myggan! Men fler som sagt behövs..

Tarja
0

#19 Jo dem vet jag, men Kalinka är ju efter Jojo och Myggan är ju efter Kalinka så de tillhör ju "Jojo-stammen", eftersom de är släkt med henne :)

Tänkte mer på de som inte var besläktade med varandra.

Tarkie
0

Ja. Men Jojo har ju fått kullar med en lejonhane. Drf tänkte jag så :P

Trasdockaa
0

#22 Det är Öpus (som är lejonet). Men rätt tänkt Tarkan! Det finns två garanterat ruggigt bra teddysar i sverige och dess linjer. O'Boy, JoJo, Paddington och Dream :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

teddykaniner
0

#17: Man kan lika bra ha korsat dvärgvädurar..vilket jag tror, annars borde väl teddysarna väga runt 3kg? :P

Med vänlig hälsning,
Jenny

Tarkie
0

#23 Haha!

Du får logga in på msn snart. Har en fråga ;)

DEMNJA
0

Är det teddy du vill avla på tycker jag du ska sälja alla som inte är det och köpa in "säkra kort" så att säga. Ta gärna hjälp av andra kunniga uppfödare när du ska välja/köpa avelsdjur och som någon sa, köp vuxna, eller där åtminstone föräldrarna är 1,5-2 år gamla.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

KexChoklad
0

Okejj! blir nog teddysar endå .. lejon äär trotsallt inte i min smak

// Elin

DEMNJA
0

Fast om du redan nu tvekar ang. pälsvården tycker jag du ska satsa lejon i stället…

(läste det efter jag skrivit i tråden)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

KexChoklad
0

#28 jo men det är mest för att en av mina har en tova som jag klippt o kammat bort men den kommer alltid tbx

// Elin

Sjomoren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 jag säger inte att det inte finns några fullpälsade teddysar, jag har ju två helt underbara själv här hemma :') men jag vill att man ska vara medveten om att det är väldigt väldigt ont om dem!

#29 vissa måste borstas hela hela tiden. en av mina teddysar borstar jag två gånger om dagen, alltid efter att hon varit ute och kutat omkring, bara så du förstår vad 6 tovisar skulle vara jämfört med bara en (=

lycka till! <3

KexChoklad
0

#30 tror du inte jag vet det?! jag har inte hållt på med teddysar i en vecka liksom >.<

// Elin

poesi
0

#30 Åh Cornelia. Hon är så söt! <3 Å de andra också förståss. :')

#31 Alltså, ursäkta mig nu men varför låter du alltid så sur när folk försöker hjälpa dig? Martina vet nog att du inte har hållt på med teddysar en vecka bara, men eftersom du verkar ha tyckt att pälsvården har varit lite jobbig så ville hon kanske bara påpeka att det är mycket mer jobb med flera teddysar, än bara en eller två. Så att man tänker igenom sitt beslut noga.
Jag har absolut inget emot dig eller nått, men tänkte att du kanske kan försöka tänka lite på hur du skriver vissa saker, för du låter väldigt ofta bara sur & arg. :)

KexChoklad
0

#32 ursäkta dådå.

// Elin

Sjomoren
0

#33 jag har fått fler klagomål på ditt humör Kexchoklad men det har jag som sagt tagit upp i PM.. Skulle gärna få ett mer utförligare svar än "du är ändå ingen medarbetare" vilket jag är. Men vare sig man är Medarbetare eller medlem så förtjänar man att bli trevligt bemött.

#32 Tack Ida, Cornelia bor i Norsjö nu men kommer hit till våren för att låna en hane av oss :') På bilden är det förresten Sjömorens Cornelia, Cookie, en skymt av Casper "Melle" och Candy <3

KexChoklad
0

Lås tråden

// Elin