Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 908 ggr
TereseE
0

Fundering kring päls

Jag har en liten fundering, nu verkar det ju som att många teddysar fäller av och blir lejon någon gång runt 1 1/2 år. Antar att ni kommer försöka jobba bort det problemet innan rasen blir godkäns.

Men om det ändå skulle hända när/om rasen blir godkänd, hur fungerar det då med utställning? Jag menar om en teddyvädur tex ställs ut och får bra poäng för att sedan tappa pälsen senare?

Undrar också hur ni gör ni som avlar, väntar ni med att avla tills kaninerna är över 1 1/2 år eller avlar ni på era kaniner innan det och hoppas på det bästa?

Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer. Glad

[Wera]
0

Pälsen är annorlundare när de ska fälla av tror jag så om man är kunnig kanske man kan upptäcka det? :)

DEMNJA
0

Problemet är ju egentligen inte teddysarna i sig utan att man har blandat in lejon i leden. Så har man bara koll på djuren som finns bakåt och huruvida de är lejon eller teddy så är det ju inga problem. Det finns ju "rena" linjer och där är det ju ingen risk att de fäller av, men sen finns det linjer som man trott varit teddy rakt igenom men som visat sig efterhand att kaniner fällt av. Det är det som är så problematiskt. Nu verkar det vara hemskt många som fäller av ibland helt oväntat eftersom uppfödare själva köpt in avelsdjur som skulle vara teddy och som man utgått ifrån vid parning men som sedan visade sig vara lejon och då fortsätter ju problemet i nästa led också.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Trasdockaa
0

Det är samma sak med lejon där de avlat in teddy och ställer ut hona med kull, och sedan behåller de pälsen där. Dvs. vid noggrann avel är det inga problem.

Man kan lugnt vänta tills kaninen är 1,5 år för parning med. Har man inte kaninerna på ett vad jag anser bra sett (dålig motion, för mkt pellets etc) kan det bli problem med fettpålagringar i livmodern. Men en hona som hålls på ett bra sett kan lugnt vänta tills 1,5 år. Köper jag in unga honor utan stam jag vet om väntar jag till 1,5 år. Är jag 100% säker på stammen bak parar jag däremot när honan mognat till sig bäst i kropp och psyke (oftast runt 10-11 månader här hemma).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

TereseE
0

#3 Tänkte faktiskt på det, att det borde vara samma problem men åt andra hållet när det gäller lejonavel där de blandar in teddy.

Tack för era svar! Glad