Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 2170 ggr
Tarkie
0

Varför ta överpris på lejon?

Jag ser flera uppfödare som tar överpris på ungar där mamman är lejon/teddy som kan fälla av. Jag undrar hur man tänker när man tar 700kr+ för en unge som komemr fäla av troligast. Ännu värre är att vissa följer teddyklubbens råd om priset på teddysar.

Prislista teddyklubben:
Vuxna hanar: 600 :-
Vuxna honor: 700 :-
Ungdjur (under 1 år): 500 :-

Avdrag/Tillägg efter färg:
Godkända färger utan wiener: + 300 :-
Icke-godkända färger utan wiener: +200 :-
Godkända färger men wienertecknade: -100 :-
Icke godkända färger med wiener: -200 :-

Vi säger att det är ett ungdjur. Det är en godkänd färg utan synligt wienertecken. Det blir 800kr. Men sen kommer vi till det här att mamman kan fälla av då någon förälder är lejon (hon fäller nog troligtvis). Hur kan man då seriöst ta 800kr för en kanin som om 1månad-24månder fäller av?
---

Vill inte hänga ut någon. Jag kom på det nyss då jag såg att en som är medlem i teddyklubben sålde teddysar som kan fälla av för fullt pris. Då började jag undra hur man tänkte där?

Jag ser detta som om att man bara vill få ut mera pengar på kaninen. Otroligt oseriöst i mina ögon.

Ljusta
0

Håller med dig! Vill man ha en lejonhuvad MED stamtavla så kostar de inte ens 800 kr. Så varför man tar så mycket betalt för ett eventuellt lejon förstår inte jag… Bättre då att ha en garanti att OM kaninen skulle fälla så betalar man tillbaka pengar så att de fick betala för ett lejon (som brukar vara billigare). Så tycker i allafall jag :)

Ljustadalens kaningård

Tarkie
0

Håller med dig. Tror inte ens ett ungdjur som är ett lejon kostar över 500kr?

KexChoklad
0

själv fick jag betala 900 kr för en teddy som antagligen kommer fälla för mamma är lejon

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Tarkie
0

#3 Förvånad

Sjomoren
0

Det är ju uppfödaren som bestämmer vad man vill ha för sina kaninungar.. sedan får väl köparna gå till den uppfödare man vill, det ska man väl inte lägga sig i så länge inte uppfödaren medvetet försöker lura någon? ;s

Men tycker själv att det är lite knasigt.. Blev själv pålurad en "teddy" för 800:- som fällde av till lejonhuvaddvärgvädur.. och jag anklagar aldrig uppfödaren om hon/han inte kunnat veta att det skulle hända.. men just i det fallet så var jag väldigt oerfaren av teddysar (var ungefär ett år sedan) och uppfödaren lovade att han skulle bli teddy även fast mamman var lejonhuvaddvärgvädur för att pappan var teddy och att det var ett dominant anlag.. ;S det stämmet ju inte någonstans och det vet jag idag men snacka om att jag kände mig besviken och lurad när hon lovat mig när det dessutom gällde så mycket pengar.. ;( menmen, man lär sig av sina misstag iallafall.

Kommer aldrig göra så mot någon av mina köpare, för ärlighet håller i längden. <3

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Trasdockaa
0

Det här är verkligen inte bra. I teddyklubben får man inte ens kalla ett lejon för teddy även om föräldrarna är lejon. Jag skulle gissa på att detta är den uppfödaren som inte längre är medlem i klubben. Har du kollat i uppfödarregistret? Dessa uppfödare har antagligen inte ändrat på sina hemsidor än.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

KexChoklad
0

#6 men vad kallar man då en kanin som är blandning av teddy o lejon ? Tejon kanske ? ;)

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Twinklys
0

Jag har Chanias kull nu, hon har fällt av och ungarna kommer fälla av när de blir äldre. Skrev på hemsidan att de kommer se ut som teddyvädurar till en början men troligen fäller av och blir lejonhuvade dvärgvädurar.

TereseE
0

Fel marknadsgöring skulle jag säga, som köpare skulle jag uppskatta att få veta vilken pälstyp som är troligast om jag nu är ute efter en teddy.

Däremot gillar jag inte att en teddy skulle vara mer värd än ett överpälsat lejon eller en lejonhuvad dvärgvädur. Personligen skulle jag gärna se att alla kaniner oavsett ras skulle få högre status genom högre pris!

Tycker det är synd att pälstypen går före individen, det snackas om pälslängd och temprament. Men om man nu köpt en teddy till sälskap som fäller och blir lejon av någon typ så älskar man väl sin kanin precis lika mycket? Inte ändrar en kanin temprament och personlighet pga av att den får mindre päls som vuxen.

Förstår er som avlar seriöst (avla teddy går ju inte om kaninen inte är teddy), men till sälskap alltså.

Tarja
0

#9 Nej en kanin som fäller ändrar ju inte temprament och personlighet bara för det, så du har helt rätt :)

Det blir så att om jag skulle spara alla mina som fällt av så skulle jag aldrig komma vidare i min avel och kunna avla på teddysar som jag vill göra. Sedan förstår jag om man både avlar lejon och teddy att man kan spara de som fäller, men det är någonting som jag inte kan eller vill göra för att jag vill komma vidare i min avel.

TereseE
0

#10 Nej, precis som jag skrev så ser jag en stor skillnad på seiösa uppfödare som vill renavla teddy, med eller utan wiener och köpare som har tedyy till sälskap. Glad

Tarja
0

#11 Ja precis Glad

Tarkie
0

#6 Fortfarande medlem. Så dum är jag inte ;)

mingopingo
0

#7 En blanding mellan lejon och teddy blir väl oftast lejon ändå Flört Eller så är det en blandras….

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner